Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, a inițiat o procedură neangajantă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor care ar urma să fie extrase din perimetrul offshore Neptun Deep, cel mai mare din Marea Neagră românească, concesionat în proporții egale de către OMV Petrom și Romgaz.
Procedura de rezervare de capacitate viitoare de transport de gaze survine într-un moment în care, din cauza tensiunilor politice generate de refuzul Austriei de a accepta intrarea României în Schengen, compania-mamă austriacă a OMV Petrom a devenit pe plan local ținta criticilor publice, fiind vehiculată inclusiv ipoteza că unul din motivele poziției Vienei pe acest dosar este dorința grupului OMV ca autoritățile de la București să modifice Legea offshore în favoarea sa, eliminând prevederea privind preempțiunea statului român la accesarea cantităților de gaze vândute de concesionari prin contracte bilaterale.
Procedura de testare a cererii este obligatorie, potrivit legislației în vigoare, pentru ca Transgaz să poată demara anul viitor lucrările de construcție la proiectul de dezvoltare pe teritoriul României a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre, prin care acestea vor putea ajunge și în Bulgaria, Ungaria, Austria și Ucraina. Proiectul constă în edificarea unei conducte în lungime de peste 308 kilometri între Tuzla, locul de unde vor fi preluate la țărm gazele din Neptun Deep, și stația de comprimare Podișor din județul Giurgiu.
″În data de 7 noiembrie 2022, Transfaz a primit o cerere de capacitate incrementală pentru un punct de intrare/ieșire în/din sistemul national de transport (SNT), preconizat a fi creat în zona localității Tuzla, județul Constanța, cu scopul preluării gazelor din Marea Neagră″, a transmis compania.
Sintagma "capacitate incrementală" de transport de gaze naturale este definită de normele în vigoare drept "o posibilă creștere viitoare, prin intermediul unor proceduri bazate pe piață, a capacității tehnice existente sau o posibilă capacitate nouă creată acolo unde în prezent nu există niciuna, care poate fi oferită pe baza unor investiții în infrastructura fizică de transport și care poate fi alocată ulterior, sub rezerva obținerii de rezultate pozitive la testul economic, în punctele existente de intrare/ieșire în/din sistemul național de transport (SNT) sau prin crearea unor noi puncte de intrare/ieșire în/din SNT".
Transgaz nu a dezvăluit cine a transmis cererea de capacitate incrementală, însă cel mai adesea, în astfel de situații, solicitanții inițiali sunt chiar concesionarii perimetrelor de hidrocarburi care urmează să fie conectate la SNT.
CITEȘTE ȘI Concluzia discuției politicienilor români cu cancelarul Austriei pentru Schengen - Insistă cu încăpățânare pe argumente ridicole. Vrea doar să umilească România. Una dintre cele mai tensionate întâlniri politiceAstfel, Transgaz a demarat etapa neangajantă a procesului de capacitate incrementală pentru punctul Tuzla, cererile de capacitate de transport pe viitoarea conductă din partea jucătorilor interesați urmând a fi primite în perioada 8 decembrie – 22 decembrie 2022.
″Pragul minim de capacitate care trebuie atins: 1.323.743.050 MWh în perioada 01.05.2026 - 01.10.2042 (385 MWh/h/an pentru direcția de ieșire din SNT în perioada 01.05.2026 – 01.09.2026, 9.800 MWh/h pentru direcția de intrare în SNT în perioada 01.09.2026 – 01.10.2026 și în medie 9.386,07 MWh/h/an pentru o perioadă de 16 ani consecutivi, începând cu anul gazier 2026/2027)″, precizează operatorul de transport.
O procedură similară angajantă a fost derulată în 2018, fiind finalizată cu succes, însă totul a trebuit anulat după ce ExxonMobil și OMV Petrom, concesionarii de atunci ai Neptun Deep, au amânat pe termen nedefinit decizia finală de investiție, din cauza prevederilor nefavorabile investitorilor din prima variantă a Legii offshore.
CITEȘTE ȘI Premieră în România - Parlamentar condamnat pentru o postare pe FacebookÎn urma analizării cererilor de capacitate incrementală luate în considerare la procedura demarată acum, în situația în care pragul minim de capacitate nu este atins, procesul de capacitate incrementală se va finaliza fară succes. În situația în care pragul de capacitate este atins pentru nivelul ofertei de capacitate incrementală, procesul de capacitate incrementală va continua cu etapa angajantă.
″SNTGN Transgaz S.A. va informa în scris toate părțile interesate care au depus o cerere pentru capacitate incrementală cu privire la rezultatul procesului de capacitate incrementală – Etapa neangajantă, în intervalul 23.12.2022 - 30.12.2022″, conchide operatorul.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Guvernul dă din nou liber la angajăriConducta la care Transgaz va începe lucrările anul viitor va face legătura între resursele de gaze naturale disponibile la țărmul Mării Negre și coridorul Bulgaria–România–Ungaria–Austria, astfel asigurându-se posibilitatea transportului gazelor naturale spre Bulgaria și Ungaria prin interconectările existente Giurgiu– Ruse (cu Bulgaria) și Nădlac–Szeged (cu Ungaria).
Conducta se va interconecta și cu conducta internațională de transport de gaze naturale T1, legată la capete cu sistemele de gaze ale Ucrainei și Bulgariei. Valoarea totală a investiției este estimată la peste 371 milioane euro, punerea în funcțiune fiind preconizată pentru 2025, cu un an înainte de demararea producției de gaze din Neptun Deep.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Ford Puma, fabricat în România, a fost re-testat de EuroNCAP, dar a primit surprinzător un rezultat mai slabProiectul Neptun Deep, în care OMV Petrom este partener cu Romgaz, a avansat pe lista de priorități a principalului acționar al celei mai importante companii de petrol și gaze din România, a declarat în noiembrie șeful grupului austriac, Alfred Stern. În aceeași lună, o delegație OMV în frunte cu Stern a avut o întâlnire la Cotroceni cu președintele Klaus Iohannis.
Anterior, în august, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a dezvăluit o prevedere din acordul petrolier de concesiune a perimetrului offshore de gaze naturale Neptun Deep din Marea Neagră, care stipulează că operatorii concesionari ai perimetrului, OMV Petrom și Romgaz, sunt obligați să declare oficial, până la finalul acestui an, că zăcămintele descoperite au valoare comercială și pot fi exploatate în condiții de rentabilitate economică.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Începe boicotul la nivel politic - Ministrul Turismului, îndemn către români: NU vă mai duceți la schi în Austria!Declarația de comercialitate constituie etapă premergătoare înaintea deciziei finale de investiție.
OMV Petrom estimează că decizia finală de investiție în proiect va fi luată la jumătatea lui 2023, cu condiția clarificării unor prevederi din noua Lege offshore legate de condițiile de vânzare a producției din Neptun Deep. Pe de altă parte, ministrul Popescu declara în ianuarie, înainte de adoptarea noii Legi offshore, că își dorește ca decizia finală de investiție pentru Neptun Deep să fie luată anul acesta.