Electrocentrale București (ELCEN), principalul creditor al Regiei Autonome de Distribuție a Energiei Termice (RADET) București, cere Regiei să amâne votul creditorilor asupra planului său de reorganizare, programat săptămâna aceasta, pe 2 martie, precum și o soluție rapidă pentru finanțarea necesarului de investiții al ELCEN și pentru accesarea fondurilor europene destinate reorganizării ambelor societăți.
Astfel, pe ordinea de zi a ședinței creditorilor ELCEN de luni s-a aflat "Prezentarea unei propuneri de soluție alternativă, pe un calendar cât mai scurt, care să permită crearea condițiilor necesare pentru efectuarea investițiilor necesare în ELCEN și accesarea fondurilor europene în scopul reorganizării activității celor două companii ELCEN-RADET, precum și decizia de a solicita RADET amânarea datei ședinței Adunării Creditorilor programată pentru data de 2.03.2018 în vederea exprimării votului asupra planului de reorganizare propus de RADET, prin administratorul special", potrivit convocatorului ședinței.
Votul ELCEN asupra planului de reorganizare al RADET este decisiv, în condițiile în care producătorul de energie termică controlat în prezent de Ministerul Energiei deține peste 97% din totalul creanțelor asupra RADET.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Tot luni, în ședința adunării creditorilor ELCEN, au fost prezentate concluziile raportului de evaluare a patrimoniului producătorului de energie termică, întocmit de evaluatorul Veridio SRL.
Planul de reorganizare al RADET, prezentat recent în exclusivitate de Profit.ro, prevede majorarea încă de anul acesta, cu peste 7%, a prețului mediu cu care Regia vinde gigacaloria către consumatori, coroborată însă cu creșterea cu 15% și a subvențiilor de la bugetul local al Capitalei destinate păstrării actualului tarif de facturare pentru clienții casnici.
De asemenea, documentul reia recomandarea de ștergere integrală a datoriei istorice de peste 3,7 miliarde lei a RADET față de ELCEN, despre care Profit.ro a scris încă din ianuarie, în perspectiva transformării Regiei în societate comercială și a fuziunii sale prin absorbție cu ELCEN. Planul din momentul de față, care ar trebui supus aprobării creditorilor pe 2 martie, nu include, deci, ci doar recomandă ștergerea creanței ELCEN. Fără ștergerea acesteia, documentul prevede reeșalonarea prin negociere individuală cu fiecare creditor a peste 93% din totalul datoriilor RADET în afara perioadei de reorganizare de 3 ani. Astfel, din totalul creanțelor asupra Regiei, de 3,83 miliarde lei, 3,58 miliarde lei ar urma să fie plătite după cei 3 ani de reorganizare.
Administratorul judiciar provizoriu al ELCEN, KPMG Restructuring, avertiza încă din octombrie anul trecut că intenția comună a Ministerului Energiei și a Primăriei Municipiului București de a salva "la pachet", prin fuziune, cele două structuri în prezent insolvente care asigură încălzirea în sistem centralizat a bucureștenilor, ELCEN și RADET, riscă să eșueze. Asta pentru că planul de reorganizare a ELCEN, care trebuie să includă și sursele de finanțare pentru reorganizare, trebuie elaborat și depus cu multe luni înainte de eventuala fuziune prin absorbție dintre RADET și ELCEN, care ar permite accesarea de fonduri UE pentru restructurarea integrată a sistemului de termoficare din Capitală. Iar ELCEN nu dispune de banii necesari investițiilor necesare pentru a putea să continue să funcționeze.
CITEȘTE ȘI România are al treilea cel mai mic salariu minim brut pe economie din Uniunea EuropeanăKPMG estima atunci că, în cursul lunii ianuarie 2018, va fi întocmit și depus tabelul definitiv al creanțelor ELCEN. După care, potrivit Legii insolvenței, în termen de 30 de zile (care poate fi prelungit cu același interval doar o dată, "pentru motive temeinice"), trebuie depus planul de reorganizare a companiei, în caz contrar ELCEN urmând să intre în faliment.
"Astfel, perioda estimată pentru depunerea unui plan de reorganizare este februarie – martie 2018", se arată în document.
Numai că, potrivit Legii insolvenței, planul de reorganizare trebuie să specifice "măsurile adecvate" avute în vedere pentru punerea sa în aplicare, printre care "obținerea de resurse financiare pentru susținerea realizării planului și sursele de proveniență a acestora". În plus, ELCEN a estimat că are nevoie de investiții totale în valoare de 515 milioane euro în perioada 2017-2030 pentru a putea să continue să funcționeze, investiții care trebuie demarate cât mai curând.
Aceste investiții sunt necesare pentru încadrarea în normele legale de mediu, de la care ELCEN beneficiază în prezent de derogare, dar și pentru înlocuirea unor echipamente cu durata normală de viață depășită. Numai că, în conformitate cu legislația achizițiilor publice, procedurile de achiziție necesare lansării acestor investiții nu pot fi începute fără ca societatea să dispună de sumele necesare achitării acestora. ELCEN nu are însă banii necesari și, mai mult, se află deja în întârziere față de programul de investiții pe care și l-a propus.
CITEȘTE ȘI FOTO Galaxy S9 ar putea costa de la 841 de euro în susIar fără investiții, capacitățile de producție ale ELCEN, care, din punct de vedere al legislației de mediu, vor putea fi autorizate să funcționeze după anul 2023, vor putea produce maxim 370 Gcal/h, mult sub necesarul de energie termică prevăzut a fi asigurat de companie, de circa 1.800 Gcal/h.
"În cazul în care investițiile detaliate în programul de investiții al Electrocentrale București SA 2017-2030 nu sunt demarate în perioada planificată, înțelegem că societatea riscă să piardă aproximativ 30% din capacitatea de producție până în 2020 și 50% din capacitatea de producție până în 2030. (...) creanța ELCEN față de RADET (ELCEN a cerut 4,86 miliarde lei și i s-au acceptat deocamdată la masa credală doar 3,66 miliarde lei – n.r.) nu poate fi considerată o sursă de finanțare în cadrul reorganizării ELCEN deoarece nu poate fi estimată perioada de timp necesară recuperării acesteia și nici gradul de recuperabilitate", avertizează administratorul judiciar al ELCEN. De altfel, intenția anunțată public de Ministerul Energiei și de Primăria Capitalei privind fuziunea prin absorbție dintre cele două entități prevede stingerea acestei datorii istorice.
Primăria București are în vederea eficientizarea întregului sistem centralizat de încălzire din Capitală și este înscrisă pentru a obține finanțare europeană nerambursabilă în acest scop în Programul Operațional Infrastructură Mare al UE. Însă strategia municipalității prevede, ca prima etapă în acest proiect, chiar fuziunea dintre RADET și ELCEN și crearea astfel a unui serviciu integrat de termoficare a Bucureștiului. Banii europeni nu vor veni decât, eventual, după fuziune și vor avea ca beneficiar noua structură juridică.
CITEȘTE ȘI Noi numiri în echipele de management la NN Asigurări de Viață și NN PensiiProblema este că, în baza estimărilor cuprinse în nota de fundamentare a OUG 61/2017, adoptată de Guvern pentru a facilita fuziunea, prevăzută să debuteze cu achiziția de către Municipiul București a acțiunilor Ministerului Energiei și Romgaz la ELCEN, fuziunea efectivă nu va putea fi realizată mai devreme de luna august a anului viitor, adică mult după deadline-ul de depunere a planului de reorganizare al ELCEN. Asta înseamnă că ELCEN trebuie să facă rost pe cont propriu de banii necesari pentru reorganizare și investiții până la deadline-ul din martie privitor la depunerea planului de reorganizare.
"Până la data prezentei adrese înțelegem că Electrocentrale București SA nu a fost informat cu privire la aprobarea și transmiterea de către autoritatea publică locală, respectiv Primăria Municipiului București, către acționarii Electrocentrale București SA, a unei adrese privind transferul pachetului integral de acțiuni către aceasta și nici de stadiul unor eventuale negocieri cu privire la această acțiune ce a fost prevăzută ca fiind deosebit de urgentă în cadrul notei de fundamentare a OUG nr. 61/2017. În cazul în care cererea menționată în nota de fundamentare a OUG nr. 61/2017 ar fi transmisă la 01.12.2017, perioada estimată pentru schimbarea acționarilor societății ar fi august – noiembrie 2018. Acest termen excede cu mult perioada estimată de depunere a unui plan de reorganizare al Electrocentrale București SA, februarie – martie 2018, iar în aceste condiții acționarii actuali ai societății (în primul rând Ministerul Energiei, care deține 97,5% din capital – n.r.) trebuie să decidă cu privire la viitorul acesteia", puncta KPMG Restructuring.
Administratorul judiciar mai preciza că, deocamdată, doar ELCEN ca atare și-a anunțat intenția de a depune un plan de reorganizare în nume propriu, însă un astfel de plan al companiei trebuie aprobat de acționari și ar trebui să se subscrie unor decizii în acest sens ale Ministerului Energiei.
CITEȘTE ȘI Organizarea de petreceri și tulburarea liniștii locatarilor dintr-un bloc - sancționate cu amenzi mai mari sau cu muncă în folosul comunității. Crește și amenda pentru refuzul legitimării în fața polițistului"Până la acest moment, administratorul judiciar nu a recepționat nici o informație din care să reiasă intenția acționarilor ELCEN cu privire la strategia de reorganizare avută în vedere pentru Electrocentrale București SA", afirma KPMG.
În concluzie, practicianul în insolvență solicita administratorului special să-i comunice intenția și demersurile efectuate în relația cu acționarii ELCEN în stabilirea strategiei de reorganizare a companiei, în condițiile prezentate în document, precum și sursele de finanțare identificate pentru asigurarea sustenabilității strategiei de reorganizare, achitarea datoriilor față de creditori și implementarea investițiilor programate la ELCEN.
"În cazul în care Consiliul General al Municipiului București (CGMB) nu mai este interesat de achiziționarea acțiunilor ELCEN deținute de Ministerul Energiei și Romgaz în vederea formării SACET conform Legii 325/2006, vă rugăm să ne comunicați care este strategia de reorganizare urmărită și care sunt sursele de finanțare astfel încât aceasta să poată fi propusă creditorilor prin intermediul unui plan de reorganizare în termenul procedural (estimat a fi februarie – martie 2018)", conchidea KPMG Restructuring.