Numeroși producători de energie termică destinată alimentării sistemelor centralizate de distribuție de căldură și apă caldă pentru populație riscă să rămână fără furnizor de gaze naturale de la 1 aprilie, când le expiră contractele care le-au asigurat aprovizionarea pe perioada iernii, potrivit Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Din acest motiv, Autoritatea vrea să schimbe legislația în vigoare, astfel încât companiile de profil desemnate drept furnizori de ultimă instanță (FUI) să împartă între ele povara asigurării comerciale a gazelor pentru CET-uri.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În decembrie anul trecut, în legislația primară a fost introdusă prevederea potrivit căreia ″Pentru perioada 1 ianuarie 2023-31 martie 2023 Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, numește furnizor de ultimă instanță pentru locurile de consum cu un consum anual mai mare de 28.000 MWh ale fiecărui producător de energie termică ajuns în situația de a nu avea asigurată furnizarea de gaze naturale″, iar ″Furnizorul de ultimă instanță numit are obligația ca în perioada ianuarie-martie 2023 să asigure furnizarea gazelor naturale la locurile de consum ale producătorului de energie termică alocate acestuia de către ANRE″.
Legea lasă astfel descoperite CET-urile începând cu 1 aprilie.
″De la 1 aprilie 2023, conform informațiilor primite la ANRE, există numeroase locuri de consum cu un consum anual mai mare de 28.000 MWh ale PET (producătorilor de energie termică – n.r.) pentru producerea de energie termică, care, integral sau parțial, nu vor mai avea asigurată furnizarea gazelor naturale. Actuala modalitate de preluare de către un singur FUI a locurilor precizate mai sus, respectiv de către FUI din luna calendaristică alocată conform Clasamentului FUI, poate genera acestuia disfuncționalități financiare majore în desfășurarea activității de furnizare. Este necesar să existe predictibilitate, atât pentru FUI, cât și pentru PET″, spune ANRE.
Potrivit instituției, alocarea de către ANRE a locurilor de consum cu un consum anual mai mare de 28.000 MWh ale fiecărui PET la FUI pe o perioadă de 12 luni asigură o planificare mai ușoară a procesului de contractare și a cash-flowului, luând în considerare faptul că, până la sfârșitul lunii martie, operatorul de transport și sistem Transgaz alocă cantitățile de gaze naturale din producția internă destinate consumului clienților casnici și PET și că ANRE stabilește nivelul stocului minim de gaze naturale pe care fiecare titular al licenței de furnizare a gazelor naturale/PET client direct are obligația de a-l constitui în depozitele de înmagazinare, începând cu data de 1 aprilie.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Ionel Arsene, seful CJ Neamț, condamnat la 6 ani și opt luni de închisoare cu executareAstfel, ANRE a elaborat un proiect de modificare a Regulamentului de furnizare a gazelor în regim de ultimă instanță.
Draftul de act normativ prevede ″un mecanism prin, care pe perioada aplicării schemei de sprijin aprobată prin OUG 27/2022, pentru perioade consecutive de 12 luni începând cu perioada 1 aprilie 2023 - 31 martie 2024, ANRE numește FUI, dintre cei desemnați deja, pentru locurile de consum cu un consum anual mai mare de 28.000 MWh ale fiecărui PET unde se produce energie termică, pentru situația în care nu au asigurată furnizarea de gaze naturale pentru acoperirea necesarului de consum, integral sau parțial, cu respectarea principiului potrivit căruia cantitatea repartizată fiecărui FUI să nu depășească 40% din cantitatea totală de gaze naturale furnizată în regim concurențial clienților finali noncasnici într-o perioadă anterioară de 12 luni de către fiecare furnizor desemnat FUI″.
CITEȘTE ȘI Ouăle s-au scumpit mai mult în România decât în UE. Cu cine "concurăm"Mecanismul, ale cărui prevederi pot fi citite integral aici, creează posibilitatea ca producătorii de energie termică să plătească în avans gazele pe care le primesc de la FUI, astfel încât să nu mai fie nevoiți să constituie garanții financiare, și include, printre criteriile de desemnare a FUI care preiau locuri de consum ale PET, ″capabilitatea financiară a FUI, analizând valoarea vânzărilor din perioada anterioară de 12 luni consecutive, începând cu ultima lună pentru care au fost transmise date la ANRE pentru întocmirea rapoartelor privind rezultatele monitorizării pieței de gaze naturale″.
OUG nr. 27/2022 stipulează că producătorii de energie termică beneficiază de preț reglementat de achiziție de 150 de lei/MWh (la care se adaugă tarife și taxe), dacă cumpără direct de la producătorii de gaze, respectiv de preț final plafonat la 370 lei/MWh, dacă cumpără de la furnizorii de gaze.