Modificarea legislației de plafonare a prețurilor și compensare a facturilor la energie electrică și gaze naturale de la 1 februarie, prin majorarea limitelor totale de consum până la care clienții casnici au dreptul la compensări, limite stabilite pe toată perioada de aplicare a legislației (1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022), va face să crească numărul de români beneficiari de compensări.
Cei care nu s-au încadrat în limitele respective în lunile noiembrie și decembrie ar putea primi bani din urmă, odată cu majorarea acestor limite, a anunțat ministrul Energiei, Virgil Popescu.
După cum a anunțat anterior premierul Nicolae Ciucă, limitele de consum pe cele 5 luni de iarnă care dau dreptul la compensare vor fi majorate prin ordonanță de urgență, de la 1.500 la 2.500 kWh la electricitate și de la 1.000 la 1.500 kWh la gaze.
"Noile limite, de 2.500 kWh la energie și 1.500 kWh la gaze, se aplică pe toată perioada de valabilitate a legislației de compensare, 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022. În textul legii inițiale există niște procente de repartizare la gaze pe fiecare lună în parte, pentru că la energie se consideră consum constant în fiecare lună", a spus ministrul Popescu, răspunzând unei întrebări din partea presei.
El a dat ca exemplu un posibil client casnic cu consum de gaze de 260 kWh în decembrie 2021, mai mare decât plafonul care dă în prezent dreptul la compensare. "La consum de 260 kWh, mai mare decât limita, plătea prețul plafonat de 0,37 lei/kWh, fără să aibă dreptul la compensare. Acum, s-ar încadra în limita de consum, și ar avea dreptul și la plafonare, și la compensare, și ar plăti undeva la 0,22 lei/kWh", a explicat Popescu.
Întrebat dacă noile limite de consum care dau dreptul la compensare, care vor fi introduse prin OUG, se vor putea aplica și retroactiv, adică și pentru cei care nu s-au "calificat" pentru compensare consumând peste limite în noiembrie și decembrie 2021, astfel încât aceștia să primească și ei compensări pentru lunile respective, ministrul a răspuns: "Este o chestiune de tehnică legislativă. Există în lege faptul că, până la 30 iunie, furnizorii au obligația să facă recalculare și regularizare. Lăsați-ne să finalizăm. Vă dați seama că, dacă este o soluție, și eu sper să găsim soluția, furnizorii vor recalcula pentru toată lumea. Îmi doresc să putem să aplicăm limitele de consum în funcție de procentele lunare pe care nu le modificăm, există în lege".
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Dan Șucu, proprietarul Mobexpert, intră pe piața media. A devenit creditorul principal al Mediafax Group, administrat de Adrian Sârbu, cu ținta de a fi acționar principalMinistrul Energiei a mai anunțat introducerea obligativității recalculării facturilor trimise greșit fără plafonare și compensare, precum și interzicerea debranșărilor până la 31 martie 2022, printr-o ordonanță de urgență adoptată miercuri de Guvern.
"Așa cum Guvernul a promis, azi am introdus obligativitatea recalculării facturilor emise eronat de către furnizori, adică fără aplicarea mecanismelor de plafonare și compensare. Furnizorii au obligația să recalculeze aceste facturi fără penalități în termen de 15 zile. De asemenea, pentru a preîntâmpina posibile eventuale abuzuri ale vreunei părți față de clienți, pe perioada aplicării prezentei ordonanțe de urgență de plafonare și compensare sunt interzise, practic, debranșările", a spus Virgil Popescu.