Stocurile masive realizate în primele 2 luni de iarnă, majoritatea fiind importuri din Rusia, și cererea regională în scădere, mai ales a celei venite din Ucraina, sunt principalele cauze pentru care în ultima lună prețul combustibilului diesel a fost redus cu 50 bani/l, iar cel al benzinei cu doar 5 bani pe litru.
În prezent, cererea de motorină este în scădere, consecință și a evoluției descendente a celei ucrainene, în timp ce oferta este una excedentară, ca urmare a stocurilor ridicate efectuate în urma importurilor de motorină (maoritatea rusească) din ultimele luni.
România este exportator net de benzină și importator net de motorină. Acesta este motivul pentru care, în lunile decembrie și ianuarie, companiile distribuitoare de carburanți autohtone au importat masiv motorină din Rusia, pentru a avea stocuri în perioada următoare intrării în vigoare a embargoului impus de UE importului de produse petroliere din Rusia, pe 5 februarie.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Rusia taie cu 25% exporturile de țiței prin porturile de unde se alimentează rafinăriile din RomâniaÎn plus, cea mai importantă piață de export a României, Ucraina, se confruntă cu o situație asemănătoare, caracterizată de o cerere în scădere și de stocuri excedentare.
Astfel, potrivit presei ucrainene, în perioada 1-19 februarie, Ucraina a importat doar 328,7 mii tone de motorină, cu 14% mai puțin decât în aceeași perioadă din ianuarie. Iar companiile ucrainene au început deja să vândă cantitatea excedentară de motorină importată în decembrie și ianuarie, scăzând prețurile pe piața internă.
Cea mai mare scădere a vânzărilor se observă în rândul comercianților care furnizează motorină din România, Bulgaria și Turcia (care tranzitează la rândul lor România). Potrivit publicației Enkorr, în perioada 13-19 februarie, în Ucraina au intrat doar 9.500 de tone de motorină din aceste surse, o cantitate de 5,5 ori mai scăzută decât cea din ultima săptămână a lunii ianuarie.
“În România și Bulgaria se constată o scădere a cererii din Ucraina. Drept urmare, primele (față de cotațiile mediteraneene ale motorinei - n/.r.) sunt reduse, însă vânzările tot nu cresc”, a declarat pentru presa ucraineană un comerciant care vinde motorină în terminalele din Ruse și Galați.
CITEȘTE ȘI Exportul de țiței kazah prin terminalul CPC de la Novorosisk, de unde se alimentează rafinăriile din România, a fost reluatPrimele față de cotațiile mediteraneene s-au situat în urmă cu o săptămână la 90-120 dolari/tonă la Ruse, la 90 de dolari/tonă în Constanța și la 160-180 de dolari/tonă în porturile de pe Dunăre. Comparativ, la terminalele din Marea Baltică, motorina este oferită cu o primă de 115-130 dolari/tonă față de cotațiile nord-europene.
Raportul dintre cererea și oferta de motorină este dezechilibrat la nivelul întregii Europe. Dovadă: în luna februarie, cotațiile motorinei mediteraneene (dar și celei din nordul Europei) s-au prăbușit, la rândul lor, sub 800 dolari/tonă, de unde rezultă că prețul de intrare în Ucraina, după adăugare primelor din regiune, se situează sub 1.000 de dolari/tonă.
CITEȘTE ȘI Exxon avertizează: Rusia poate interzice tranzitul țițeiului kazah prin oleoductul CPC, care alimentează și rafinăriile din RomâniaTrendul s-ar putea inversa rapid însă. În unele state europene, luna viitoare vor începe lucrările agricole, care vor majora cererea. Lucrările agricole sezoniere vor începe luna viitoare în unele țări europene.
Intrarea în revizie în martie a celei mai mari rafinării europene, Shell Pernis (Rotterdam), cu o capacitate anuală de procesare de 20,5 milioane tone, va afecta nivelul ofertei, putând contribui la creșterea prețului motorinei.
La nivel local, în aprilie va intra într-o revizie programată de 42 de zile și rafinăria Petrobrazi, operată de OMV Petrom, cu o capacitate anuală de 4,5 milioane tone.
Pentru a evita o eventuală penurie de carburanți după intrarea în vigoare a embargoului impus de UE livrărilor de produse petroliere din Rusia, Ucraina a importat în ianuarie o cantitate record de benzină auto, o treime din aceasta provenind din România, care a fost de departe principalul furnizor al Kievului. OMV Petrom și Rompetrol au fost responsabile pentru 40% din benzina exportată de companiile românești în Ucraina în luna ianuarie.