Consumatorul vulnerabil de energie, amânat de Guvern cu 1 an. Cine va primi bani, câți, cum, în ce condiții și cu ce costuri pentru bugetele statului

Consumatorul vulnerabil de energie, amânat de Guvern cu 1 an. Cine va primi bani, câți, cum, în ce condiții și cu ce costuri pentru bugetele statului
scris 25 mar 2021

Guvernul vrea să adopte în ședința de joi și să trimită apoi în Parlament mult-așteptatul proiect de lege privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorii vulnerabili de energie. Potrivit draftului de act normativ aflat pe agenda Executivului și analizat de Profit.ro, aceștia vor fi definiți ca acele persoane singure sau acele familii care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale.

Modalitatea prin care antreprenorii români își pot promova produsele către sute de mii de persoane CITEȘTE ȘI Modalitatea prin care antreprenorii români își pot promova produsele către sute de mii de persoane
Urmărește-ne și pe Google News

UPDATE ora 18.22 Toate acestemodificări au fost aprobate, joi, de Guvern.

Față de varianta discutată în primă lectură de Guvern în ianuarie, marea noutate este că se vrea ca Legea consumatorului vulnerabil să intre în vigoare doar de la 1 septembrie 2022 și nu de la 1 septembrie anul acesta, cum se preconiza inițial, explicația Executivului fiind că este nevoie de pregătiri administrative din partea primăriilor, a furnizorilor de energie și gaze și a Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială. Astfel, noile subvenții se vor acorda doar din sezonul de iarnă 2022-2023, până atunci rămânând în vigoare cele actuale.

Gartner Magic Quadrant 2021: Ericsson, lider în infrastructura de rețea 5G CITEȘTE ȘI Gartner Magic Quadrant 2021: Ericsson, lider în infrastructura de rețea 5G

De asemenea, Guvernul a revizuit masiv în scădere estimarea privind costurile bugetare anuale (pentru un an complet de aplicare) ale subvenționării consumatorilor vulnerabili de energie, de la peste 417 milioane lei, în varianta de proiect discutată în ianuarie, la sub 260 milioane lei, deși a menținut cam același număr estimat de beneficiari, de circa 427.000.

Virtual Private Server (VPS) – soluția de la Vodafone care vă permite să configurați mașinile virtuale în funcție de propriile nevoi CITEȘTE ȘI Virtual Private Server (VPS) – soluția de la Vodafone care vă permite să configurați mașinile virtuale în funcție de propriile nevoi

O altă schimbare este că nivelul veniturilor până la care se acordă ajutoarele pentru încălzirea locuinței, al valorii de referință în funcție de tipul de încălzire, precum și valoarea suplimentului pentru energie, vor fi actualizate anual în mod discreționar de către Guvern și nu în funcție de evoluția veniturilor populației și a prețului de consum al acestor servicii, cum prevedea varianta inițială a draftului.

Cargus, soluția de servicii personalizate pentru afacerea ta! CITEȘTE ȘI Cargus, soluția de servicii personalizate pentru afacerea ta!

Consumatorii vulnerabili vor fi împărțiți în 4 categorii: din motive de venit, din motive de vârstă (pensionarii), din motive de sănătate (cei care au nevoie de aparate medicale electrice pentru a rămâne în viață sau pentru menținerea stării de sănătate, au probleme psihice, deficiențe locomotorii, de vedere sau de auz) și ca urmare a faptului că au gospodării aflate în zone izolate sau așezări informale, departe de rețelele publice de utilități.

"Familiile, precum și oricare din membrii familiei sau persoanele singure pot fi încadrate în una sau mai multe din categoriile de consumatori vulnerabili dacă îndeplinesc condițiile de încadrare și beneficiază cumulativ de măsurile de protecție socială financiare și non-financiare", prevede proiectul de lege.

City Insurance trebuie să aducă la capital 16,5 milioane de euro, după ce instanța a admis un recurs înaintat de ASF CITEȘTE ȘI City Insurance trebuie să aducă la capital 16,5 milioane de euro, după ce instanța a admis un recurs înaintat de ASF

Consumatorii vulnerabili din motive de venit vor fi, potrivit proiectului, cei cu venit mediu net lunar de cel mult 810 lei/persoană în cazul familiilor și de 1.445 lei în cazul persoanelor singure.

Nevoile energetice minimale sunt definite ca reprezentând consumul minim de energie al persoanei singure/unei familii pentru iluminat, încălzirea optimă a locuinței pe timp de iarnă, susținerea facilităților de gătit și asigurarea apei calde în locuință, utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie sau alimentarea dispozitivelor medicale pentru susținerea vieții sau ameliorarea sănătății persoanelor. Limita minimă a consumului se stabilește prin ordin comun al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei și ministrului Muncii și Protecției Sociale

Măsurile de sprijin financiar vor consta în ajutorul pentru încălzirea locuinței în perioada sezonului rece și în suplimentul pentru energie. Ajutoarele de încălzire se vor acorda pentru încălzirea locuinței cu energie termică furnizată în sistem centralizat, cu gaze naturale, cu energie electrică sau cu combustibili solizi sau lichizi.

FOTO România are marea șansă de a-și rezolva în sfârșit problemele de gestionare a deșeurilor CITEȘTE ȘI FOTO România are marea șansă de a-și rezolva în sfârșit problemele de gestionare a deșeurilor

Cuantumul ajutoarelor de încălzire va fi stabilit prin compensare procentuală aplicată unei valori de referință diferențiată în funcție de sistemul de încălzire. Compensarea procentuală va fi de 100% pentru beneficiarii cu cele mai mici venituri și de minimum 10% pentru cei ale căror venituri se află la limita maximă. Valorile de referință la care se aplică compensarea procentuală vor fi de 250 lei/lună pentru gaze naturale, de 500 lei pentru energie electrică și de 80 lei pentru combustibili solizi și petrolieri.

Pentru energia termică, valoarea de referință se va stabili în limita consumului mediu definit de lege și în funcție de prețul local al gigacaloriei, care diferă de la localitate la localitate. În acest scop, harta României a fost împărțită în 3 zone de temperatură (rece, temperată și caldă), pentru fiecare zonă stabilindu-se un consum mediu lunar pentru lunile de iarnă pentru locuințe cu 1, 2, 3 și 4 sau mai multe camere.

Cei cu venit mediu net lunar de cel mult 810 lei/persoană în cazul familiilor și de 1.445 lei în cazul persoanelor singure vor beneficia și de un supliment lunar pentru energie calculat în funcție de sursele de furnizare a energiei utilizate, în cuantum de 30 lei pentru consumul de energie electrică, de 10 lei pentru consumul de gaze naturale sau energie termică și de 20 lei pentru consumul de combustibili solizi și petrolieri. Suplimentul pentru energie se va acorda pe tot parcusul anului și va fi plătit direct furnizorului, cu excepția celui pentru combustibil solid sau petrolier, care va fi plătit direct titularului.

ATP Trucks Automobile anunță intrarea pe un nou segment de piață cu UpCity – primul autobuz electric românesc CITEȘTE ȘI ATP Trucks Automobile anunță intrarea pe un nou segment de piață cu UpCity – primul autobuz electric românesc

"Suplimentul pentru energie poate fi solicitat împreună cu ajutorul pentru încălzirea locuinței sau separat, atunci când sunt îndeplinite condițiile de acordare (...). Suplimentul pentru energie se acordă cumulat în funcție de sursele de furnizare a energiei utilizate. În situația în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului se majorează la 50 lei", stipulează draftul de act normativ.

"Față de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.70/2011, comparativ, proiectul de lege aduce următoarele noutăți: - creșterea nivelurilor de venituri până la care se acordă dreptul. Nivelul maxim pe persoană din familie crește de la 800 lei la 810 lei, iar pentru persoana singură de la 1082 lei la 1445 lei. Se asigură o acoperire cu această măsură a cel puțin 18% din gospodăriile aflate în primele 4 decile de venituri, ținând cont de ansamblul condițiilor de acordare, respectiv un număr de aproximativ 427.000 gospodării, 6% din totalul de 7,2 milioane gospodării din România; - cuantumul ajutorului se stabilește prin compensare procentuală față de o valoare de referință, pentru toate sistemele de încălzire, față de cuantumurile nominale prevăzute anterior pentru gaze naturale, energie electrică și combustibili solizi/lichizi; - se introduce suplimentul pentru energie în cuantum egal pentru toate gospodăriile, acordat pe tot parcursul anului, diferențiat în funcție de sursele de energie utilizate. - plata ajutoarelor pentru încălzirea locuinței cu lemne pentru beneficiarii ajutorului social acordat în baza Legii nr.416/2001, se va prelua din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale și nu va mai fi în sarcina directă a autorității administrației publice locale", se menționează în expunerea de motive a proiectului de lege.

Draftul propune de altfel abrogarea OUG nr. 70/2011 privind măsurile de protecție socială în perioada sezonului rece.

"Intrarea în vigoare (a noii legi - n.r.) se propune pentru 1 septembrie 2022. Aplicarea noii proceduri de calcul pentru ajutorul de încălzire necesită pregătiri administrative din partea primăriilor, a furnizorilor de energie termică/electrică/gaze naturale, precum și a Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială. Din acest considerent, intrarea în vigoare și aplicarea efectivă a prevederilor acestui proiect de act normativ poate fi realizată începând cu un nou sezon rece. Pentru aplicarea prevederilor acestui proiect de act normativ se propune ca normele metodologice să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului până la data de 1 iulie 2021, astfel încât instituțiile implicate să poată asigura logistica necesară aplicării", arată Guvernul în expunerea de motive.

viewscnt
Afla mai multe despre
consumatori vulnerabili energie definitie
consumatori vulnerabili energie gaze caldura
ajutoare de incalzire
ajutoare factura energie
protectie sociala factura energie gaze caldura