După ce săptămâna trecută Turcia a lansat o operațiune de foraj la mare adâncime în Marea Mediterană cu prima sa navă specializată, în acest weekend, ministrul turc al energiei, Fatih Donmez, a anunțat achiziționarea celei de-a doua nave de foraj, care va opera în Marea Neagră.
De ce este important În România, OMV Petrom a anunțat amânarea adoptării deciziei finale de investiție în zăcământul de mare adâncime Neptun Deep, unde deține o participație de 50%, egală cu cea a partenerului, ExxonMobil, care este și operator. Motivele invocate au fost lentoarea adoptării legii offshore, restricțiile impuse la exportul de gaze și lipsa predictibilității și stabilității fiscale.
Context Potrivit unui studiu Wood Mackenzie, în urma adoptării legii offshore, România a devenit mai puțin competitivă în ceea ce privește exploatarea gazelor neconvenționale decât toate celelalte state din Marea Caspică și Marea Neagră, cu excepția Azerbaidjanului. Un studiu Deloitte arăta că rata efectivă de impozitare (redevențe plus alte impozite similare) din Turcia era în 2016 de 12,5% din venituri, în timp ce cea din România era de 17,5%. Și asta înainte de adoptarea legii offshore. Chiar dacă nu ar fi adoptată legea offshore, numai redevența pentru Neptun Deep ar fi de 13,5%, însă în realitate ea este mai mare ca urmare a faptului că este aplicată prețului de pe bursa vieneză și prețului efectiv realizat de producători în momentul vânzării, cu 25-30% mai mic.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În prezent, Turcia este aproape în totalitate dependentă de importuri pentru a-și satisface nevoile energetice. În plus, deprecierea lirei turcești din ultimul an, precum și sancțiunile impuse de Statele Unite asupra petrolului iranian, au pus o presiune asupra companiilor energetice din Turcia.
Turcia a lansat recent la apă prima sa navă de foraj Fatih, iar săptămâna trecută aceasta a început prima sa acțiune de foraj în zăcământul Alanya-1, la distanță relativ redusă de zona maritimă aflată în dispută cu Cipru, informează Reuters.
Ministrul turc susține că forajul efectuat de Fatih, botezată după sultanul Fatih Mehmet, cuceritorul Istambulului, va asigura drepturile Turciei în Marea Mediterană, conform dreptului internațional.
200 de experți locali și străini vor activa pe Fatih, navă de 229 metri, care poate fora până la 12.192 metri. Primul foraj va fi efectuat până la o adâncime de 2.600 de metri.
Săptămâna trecuta, compania petrolieră turcă de stat (TPAO) a anunțat că a angajat contra a 15 milioane de dolari serviciile Schlumberger, cea mai mare firma de servicii din domeniul petrolier din lume, pentru a ajuta la forarea offshore în Marea Mediterană.
Compania americană a confirmat în raportul său din al treilea trimestru pentru anul 2018 că va sprijini TPAO în activitățile de explorare din Marea Mediterană. În raport, Schlumberger a precizat că va oferi suport tehnic pentru vasul de foraj Fatih.
Turcia efectuează deja explorări de petrol și gaze utilizând două nave seismice, Barbaros Hayreddin Pașa, cumpărată din Norvegia în 2013, și Oruç Reis, construită de inginerii turci. Cele două nave efectuează studii seismice și colectează date în Marea Neagră și în Marea Mediterană.
Tot săptămâna trecută, Total E&P Bulgaria a anunțat declanșarea, alături de partenerii săi ExxonMobil și Repsol, lucrările aferente forării celei de-a treia sonde de explorare la mare adâncime perimetrul 1-21 Han Asparuh din Marea Neagră, aflat în zona economică exclusivă a Bulgariei.