Compania Municipală Termoenergetica, înființată în vară pentru preluarea sistemului centralizat de termoficare din Capitală, după declararea ca ilegală de către instanță a Companiei Municipale Energetica și mai ales după intrarea în faliment a RADET, a primit marți licență de funcționare din partea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Astfel, Comitetul de Reglementare al ANRE a decis marți să acorde licență pentru prestarea serviciului de alimentare centralizată cu energie termică Companiei Municipale Termoenergetica și, totodată, să retragă licența similară a RADET.
În noiembrie, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat, după mai mult de două ore de dezbateri, delegarea activității de termoficare către Compania Municipală Termoenergetica. Recent, Termoenergetica a început negocierile pentru semnarea noului contract cu producătorul de energie ELCEN, de furnizare de agent termic pentru bucureșteni.
CITEȘTE ȘI Bloomberg: Plata rachetelor Patriot, parte din motivul scăderii rezervei valutare. Intervențiile BNR pentru susținerea leului au costat sub un miliard de euroInteresant este că RADET, actualmente în faliment, primise licență ANRE în 2017, după peste doi ani în care funcționase fără a avea o astfel de licență, obligatorie potrivit legislației în vigoare.
Precedenta licență a RADET expirase pe 1 martie 2015. Aceasta avusese valabilitate de 5 ani, fiind acordată pe 1 martie 2010.
Până în 2016, licențele pentru operarea de servicii publice de alimentare cu energie termică erau acordate de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC). Din noiembrie 2016, odată cu modificarea Legii privind serviciile comunitare de servicii publice, aceste licențe au trecut în sarcina ANRE.
CITEȘTE ȘI Românca Anca Ioana Ionescu este noul director BERD pentru Bulgaria"Legea prevede și niște măsuri tranzitorii - ce se întâmplă când - pentru că până la urmă termoficarea este un serviciu de utilitate publică și așa trebuie privite lucrurile. Am scris ANRSC-ului în urmă cu vreo patru, cinci luni, atunci când am primit înștiințarea de la dânșii, care sunt motivele pentru care nu ne pot emite o nouă licență și le-am cerut să ne spună care sunt condițiile de a funcționa într-un regim tranzitoriu, având în vedere caracterul de utilitate publică al serviciului. Licența s-a solicitat, dar există un cerc vicios. Cercul vicios pleacă de la neexistența contractului de delegare a serviciului de termoficare. Vă mai spuneam de-a lungul timpului, cel puțin din martie încoace, că în ultimii 25 de ani Primăria Capitalei nu a delegat în mod formal contractual acest serviciu către RADET. Legea energiei termice spune că una dintre condițiile de licențiere, de obținere a licenței ANRSC, este existența acestui contract, deci prima condiție nu este îndeplinită, prima condiție legală", declara, în noiembrie 2015, președintele de atunci al Consiliului de Administrație al RADET, Gabriel Dumitrașcu.
La începutul lunii septembrie a anului 2016, RADET adresase ultima cerere ANRSC de acordare a unei noi licențe, cerere care îi fusese respinsă întrucât Regia nu îndeplinea condițiile prevăzute de legislație, cea mai importantă lacună fiind aceeași absență a unui contract de delegare a serviciului public de termoficare semnat cu Primăria Capitalei.
“În prezent, gestiunea serviciului este în sarcina RADET București în virtutea actului de “înființare” (a Regiei – n.r.) și anume Decizia Primăriei Municipiului București nr. 1200 din data de 10.12.1990. Nu există contract de gestiune a Serviciului Public de Alimentare cu Energie Termică (SACET) încheiat între municipalitate și RADET- operatorul actual al serviciului“, se arăta într-un raport de la acea dată al Autorității Municipale de Reglementare a Serviciilor Publice (AMRSP) din București.
CITEȘTE ȘI Guvernul revine la vechiul sistem privind încadrarea persoanelor cu dizabilități în muncă. Companiile vor putea optaLipsa unui contract de delegare a serviciului public de termoficare a creat mai multe probleme RADET, una dintre cele mai importante fiind că acest lucru a împiedicat Regia să calculeze penalități la restanțele înregistrate de Primărie la achitarea subvenției la prețul gigacaloriei pentru populație, restanțe care au constituit una din principalele cauze de intrare în insolvență a RADET. De altfel, printre principiile de bază avute în vedere pentru reorganizarea RADET s-a numărat încheierea unui contract de delegare cu Municipiul București imediat după transformarea juridică a RADET din regie autonomă în societate comercială, plan care între timp a eșuat.
Până în 2017, un alt motiv de neprimire a licenței a fost chiar insolvența Regiei, legislația în domeniu prevăzând că societăților aflate în reorganizare judiciară nu li se pot acorda licențe de operare a sistemelor centralizate de încălzire. În martie anul respectiv, însă, ANRE, noua instituție responsabilă cu sectorul, a modificat această prevedere, în sensul că doar entităților aflate în proceduri de faliment sau de lichidare li se mai refuză licența, nu și celor în insolvență.
De asemenea, noile reglementări adoptate atunci de ANRE prevăd că, pentru acordarea licenței, este nevoie fie de contract de delegare a gestiunii serviciului public de termoficare, fie de hotărâre a primăriei de dare în administrare a serviciului, în cazul gestiunii directe.