Răscumpărarea automobilelor diesel echipate cu softul care permite trucarea testelor de mediu va costa Volkswagen aproape 8 miliarde de euro, în timp ce cheltuielile cu litigiile și eventualele amenzi vor ajunge la 7 miliarde de euro, potrivit estimărilor grupului german.
"Problema motoarelor diesel a condus la constituirea unui provizion exepțional de 16,2 miliarde de euro în 2015, care a fost recunoscut în rezultatul operațional al grupului. Suma include provizioane de 7,8 miliarde de euro pentru răscumpărări și efectuarea modificărilor tehnice în cazul motoarelor diesel afectate. Alte 7 miliarde de euro au fost provizionate pentru riscurile legale la nivel global", se arată în raportul financiar al Volkswagen pentru anul 2015, publicat joi.
Volkswagen este mai optimist decât analiștii în privința valorii costurilor legate de litigii și amenzi, în condițiile în care estimările celor din urmă se ridică la mai multe zeci de miliarde de euro.
Provizioanele constituite de Volkswagen ca urmare a scandalului emisiilor poluante au afectat puternic rezultatele financiare ale grupului german în 2015, care a raportat prima pierdere anuală din ultimii 22 de ani. Volkswagen a înregistrat o pierdere netă de 1,58 miliarde de euro anul trecut, față de un profit de 10,9 miliarde de euro în 2014.
CITEȘTE ȘI Volkswagen a devansat Toyota în privința vânzărilor globale din primul trimestruDeși șeful Volkswagen, Matthias Mueller, este încrezător că grupul german este suficient de solid pentru a purtea suporta "povara financiară" cauzată de scandalul emisiilor. În raportul anual se arată că fondurile necesare acoperirii riscurilor legate de scandal "ar putea conduce la vânzarea de active, iar încasările rezultate ar putea să nu fie echivalente" cu necesarul de finanțare.
Totodată, Volkswagen notează că abilitatea grupului de a se folosi de instrumente de refinanțare ar putea fi limitată sau chiar blocată, în cazul instrumentelor existente, din cauza incertitudinilor referitoare la efectele scandalului emisiilor asupra grupului. În plus, o potențială retrogradare a calificativelor VW ar putea influența negativ costurile de finanțare, potrivit raportului.
Cel mai mare constructor auto european este implicat într-un scandal de proporții după ce agenția de mediu din SUA a acuzat grupul că a utilizat un soft special pentru a falsifica rezultatele testelor referitoare la emisiile de gaze în cazul a aproape 600.000 de vehicule diesel vândute în SUA. Informația a fost confirmată ulterior de către reprezentanții Volkwagen, care au arătat că dispozitivul, care fasifică oxizii de azot (NOx), a fost instalat pe aproximativ 11 milioane de mașini la nivel mondial în ultimii cel puțin 7 ani, inclusiv în Europa.