Dacia a reușit să încheie o jumătate de an foarte bună, cu o creștere de 24% a vânzărilor, însă provocările abia acum încep, deoarece peste criza de componente apare și un declin al cererii de automobile, pe întreaga piață, care ar putea afecta și marca românească.
“A fost o jumătate de an de succes pentru marca Dacia și cea mai mare satisfacție este că am crescut cota de piață. Am avut 4,5% pe piața de autoturisme, dar dacă ne uităm la cota de piață pe segmentul de clienți private cota a crescut la 8,4%”, a anunțat Xavier Martinet, senior vicepreședinte al Dacia. Marca a vândut în primele șase luni peste 345.000 de autoturisme, la nivel global, ceea ce înseamnă că până la finalul anului s-ar putea apropia de nivelul de 700.000 de unități, dacă piața nu va intra în declin.
Întrebat de Profit.ro care este situația comenzilor din acest moment și dacă există motive de îngrijorare pentru restul anului, având în vedere că pe unele piețe a început să fie sesizabilă o scădere a înmatriculărilor, Xavier Martinet a recunoscut că lucrurile s-au schimbat față de anul trecut.
CITEȘTE ȘI Prima autostradă construită de chinezi în România. Nou contract semnat“În general, pe întreaga piață, tendința comenzilor nu este fantastică. Putem vedea că piața este mai dură ca în ultimul an. Aș spune că nu este ceva specific, este ceva mai mult decât atât. Inflația ridică probleme clienților care trebuie să facă alegeri. Dacă ne uităm la performanțele Dacia, vedem că de fapt noi ne luăm cota de comenzi din piață. Încă mai avem o listă de comenzi care este aproximativ 3,5 luni, în acest moment. Nu sunt îngrijorat în comparație cu alte mărci, dar am unele îngrijorări legate de evoluția pieței în general. Nu sunt însă îngrijorat de performanța noastră pe această piață”, spune acesta.
O situația aparte pare să fie în legătură cu modelul electric Spring, care a încetinit vizibil pe unele piețe. Și în acest caz, întrebat de Profit.ro pe acest subiect, Martinet spune că nu este îngrijorat.
“Sunt aici câțiva factori laolaltă care pun cererea de vehicule electrice în contracție. Pe de o parte este creșterea de prețuri, care ține de scumpirea materiilor prime. Din nou, nu e ceva specific. Este de asemenea creșterea prețului energiei electrice, care ridică probleme de asemenea. Costul transportului maritim este mai ridicat decât acum doi ani și tot așa, iar în top se află unele scăderi ale subvențiilor în câteva state, e o realitate.
CITEȘTE ȘI Angajații Tarom au declanșat conflictul colectiv de muncăTendința este ușor în scădere pentru Spring, față de anul trecut, dar avem încă o listă de comenzi decentă, în jur de trei luni, pentru acest model și vom continua să luptăm. Am arătat deja că noi credem cu adevărat în potențialul lui Spring în Europa. Am vândut până acum 120.000 de Spring în Europa, vreau să spun din nou că ne luăm cota de piață corectă cu acest model. Am investit în acest model foarte mult, am introdus noua identitate de brand și pe Spring, anul trecut, acum am lansat un nou motor, de 65 CP, care ajunge deja la dealeri pentru teste și știu clienți care abia așteaptă să-l testeze. Ne așteptăm să putem lua în continuare cota de piață corectă pe segmentul EV cu Spring, în următoarele câteva luni”.
În același timp, presiunea pieței nu înseamnă că Dacia ia în calcul să ieftinească mașinile. “Nu ne-am propus să scădem prețurile, am încercat să fim la nivelul corect de prețuri cu vehiculele noastre oferind cel mai bun raport valoare/preț din piață. Asta am făcut de aproape 20 de ani și este ceea ce vrem să continuăm să facem. Dacă analizăm prețurile medii ale Dacia, care sunt undeva la 17.500 de euro, și ne uităm la prețurile medii de pe piața europeană, unde vehiculele de azi costă 35 – 38 de mii de euro, putem vedea diferența mare în poziționarea noastră”.
CITEȘTE ȘI FOTO Șeful Renault, Luca de Meo, a testat noul Renault 5, înlocuitorul lui ZOEVicepreședintele Dacia, responsabil atât cu marketingul, cât și cu vânzările și operațiunile mărcii, a explicat din nou că strategia managementului Dacia este să mențină diferențe importante între prețurile mașinilor sale și cele al altor mărci. “Am fost mai ieftini cu 25% față de concurență în 2019, iar în 2022, cu 15% mai ieftini. Chiar acum, estimăm că suntem undeva la 12 – 13%. Așadar, între 10 și 15% mai ieftini decât competitorii-cheie, o poziție pe care putem să o controlăm și vom continua să monitorizăm. Avem produse noi anul viitor, vom avea noul Duster, de exemplu, iar poziționarea noului Duster va fi una-cheie, este un produs major pentru noi. Ar trebui să fie mai scump decât generația actuală, dar vom afla la sfârșitul acestui an și începutul anului viitor”.
Probleme de producție
Dacia s-a confruntat și în prima jumătate a acestui an cu dificultăți de aprovizionare cu componente, în special electronice, unul dintre modelele cele mai afectate fiind Sandero. Acesta este produs în Maroc, iar Xavier Martinet spune că uzina a pierdut din producție din cauza penuriei de componente.
“Am pierdut circa 20.000 de Sandero în Maroc și mi-ar fi plăcut să le avem, în prima jumătate, știu că clienții le-ar fi vrut, așa că sper să fie mai bine în a doua jumătate. Vedem o îmbunătățire dar este doar o situație care a mers de la foarte rău la rău. Este în continuare foarte complexă. În Franța și în Italia este mai accentuate, dar nu suntem singurii. Toată lumea se bate pentru camioane disponibile, pentru trenuri, pentru șoferi și pentru lucruru de genul ăsta”.
Chiar dacă în România nu au fost probleme „semnificative”, șeful Dacia a spus că și aici au fost unele dificultăți, dar Duster a mers mult mai bine. În același timp, problemele au fost la Jogger Hybrid, care nu s-a produs decât în aproximativ 3000 de exemplare, desi comenzile sunt mai mari. Timpul de așteptare pentru acest model este de până la șase luni, față de circa trei la motorizarea cu combustie. “Ne-am propus să avem undeva între 20 și 30% mix de hibrid în comenzi, în funcție de piețe. Avem circa 5000 diferență între oferta cu combustie și hybrid, asta considerăm că este diferența de valoare, dar este o diferență importantă între cele două versiuni și suntem fericiți că am reușit să vindem conform așteptărilor”.
CITEȘTE ȘI Dacia a vândut mai multe mașini în prima jumătate de an, dar se confruntă cu scăderea pieței auto în Europa. Cotă record pe piața de retail, în premieră locul 1 în Italia. Cele mai vândute modele
Cele două uzine produc în acest moment din plin, dar nu vor produce pe stoc dacă scad vânzările. “Strategia noastră a fost dintotdeauna să producem cu o mașină mai puțin decât cererea clienților. Nu este ușor să faci asta, dar este ceea ce încercăm să facem de 20 de ani. Acum producem la maxim, șase zile pe săptămână, iar atunci când nu producem este din cauză că nu avem componente. Dacă piața va scădea, vom ajusta producția, este foarte simplu”.
Piese de schimb mai rapid în service-uri
Una dintre problemele modelului Spring, livrările de piese de schimb către service-uri, pare să se fi rezolvat, după cum spune Martinet. “Este rușinos într-adevăr, ca atunci când clienții au probleme să nu ai piese de schimb. Trebuie să-i rezolvăm rapid și dacă nu există piese este rușinos. Încercăm să rezolvăm acest lucru pentru Spring, am scurtat timpul pentru piese, am organizat ceva specific, am avut unele probleme interne pe care le-am rezolvat, dar încă mai avem de rezolvat câteva chestiuni cu unii furnizori specific și lucrăm la asta.”