Producătorii auto din China pot construi vehicule electrice (EV) cu 10.000 euro mai ieftine decât cele ale companiilor din Europa, un avantaj semnificativ din punct de vedere al costurilor care pune presiune pe producătorii europeni pe piața lor internă, a afirmat joi Patrick Koller, șeful furnizorului de componente auto Forvia, transmite Reuters.
În condițiile în care consumatorii europeni caută vehicule electrice ieftine, Koller a declarat la CES - principalul târg anual pentru tehnologii și electronice de larg consum - care se desfășoară în Las Vegas - că firmele chineze produc "vehicule bune" și Europa nu va putea stopa importurile.
Problema "este mult mai periculoasă" pentru Europa decât pentru Statele Unite, a explicat Koller într-un interviu acordat Reuters, deoarece taxele ridicate au limitat cota de piață a producătorilor auto chinezi în SUA, scrie Agerpres.
În timp ce prețul mediu al unei mașini electrice în Europe a crescut din 2015 de la 48.942 euro la 55.821 euro, iar în Statele Unite de la 53.038 euro la 63.864 euro, în China a scăzut la 31.829 euro, de la 66.819 euro, sub prețul vehiculelor pe benzină, conform unui studiu al JATO Dynamics.
Koller a subliniat că producătorii de vehicule electrice din China produc mai ieftin deoarece au costuri mai scăzute cu cercetarea-dezvoltarea (R&D), cheltuieli de capital mai scăzute și costuri mai mici cu forța de muncă decât rivalii lor europeni.
Forvia, compania creată când furnizorul francez de componente auto Faurecia a preluat 82% din grupul german Hella, este al șaptelea mare producător global de componente auto, livrând și companiilor chineze, inclusiv BYD, lider pe segmentul vehiculelor electrice low-cost.
Europa este relativ deschisă la importurile de vehicule din China, iar producătorii din statul asiatic, dar și cei globali, cum ar fi Tesla Inc, își accelerează livrările.
Producătorii chinezi de vehicule electrice și-au propus să cucerească șoferii și marile companii din Europa cu mai multe mașini accesibile, care vin cu ratinguri de siguranță ridicate acordate de European New Car Assessment Programme (NCAP) și o mulțime de caracteristici de înaltă tehnologie.
În ultimele luni, câțiva producători chinezi de EV au primit cinci stele Euro NCAP - ceea ce arată că vehiculele sunt dotate cu elemente de siguranță active și pasive care merg dincolo de cerințele legale. Și sunt așteptate noi lansări de EV din China.
"Toți producătorii chinezi de vehicule electrice vor să obțină cinci stele Euro NCAP, pentru a fi mai competitivi pe piața din Europa", a explicat Brian Gu, președintele Xpeng, compania din China care fabrică EV. Acesta a adăugat că în ultimii trei ani firma a construit magazine și service-uri în Danemarca, Țările de Jos, Norvegia și Suedia - înainte de a lansa oficial în 2023 sedanul electric P7 și SUV-ul G9 în cele patru țări.
Producătorii chinezi de vehicule electrice recunosc că siguranța reprezintă o parte incredibil de importantă a procesului de vânzare, susține Matthew Avery, director la Thatcham Research, un centru britanic de cercetare auto finanțat de companii de asigurare și de un membru al Board-ului Euro NCAP.
Ratinguri de cinci stele Euro NCAP sunt văzute ca fiind cheia depășirii temerilor din Europa privind calitatea mașinilor fabricate în China, după ce eșecurile la testele din 2006 și 2007 au creat impresia că nu sunt sigure mașinile din statul asiatic.
Și mai important, ratingurile de cinci stele Euro NCAP au deschis calea firmelor auto din China către flotele marilor companii din Europa. Vânzările de flote reprezintă aproximativ jumătate din toate vânzările auto pe piețele importante, inclusiv Germania, Franța și Marea Britanie, iar mulți cumpărători din segmentul corporate pun preț pe siguranță.
"Vânzările de flote sunt extrem de importante și multe firme cer obligatoriu un rating de cinci stele pentru a cumpăra mașini", a declarat Avery.
Din ce în ce mai multe firme vor să-și cumpere rapid vehicule electrice pentru a îndeplini obiectivele de mediu. Dar încă nu sunt suficiente EV pentru flotele din Europa, perturbările din lanțurile de aprovizionare au făcut ca timpul de așteptare pentru unele modele să depășească 12 luni.
Cererea ridicată pentru vehicule electrice și perturbările din lanțurile de aprovizionare au permis producătorilor de EV din Europa să majoreze prețurile și să se concentreze mai mult pe clienții de retail, mai degrabă decât pe clienți cum ar fi firmele de închirieri de mașini, care sunt mai puțin profitabile pentru ei.
Astfel, s-au creat oportunități pentru producătorii chinezi de vehicule electrice, care deja au luat-o înaintea majorității rivalilor străini în China, de departe cea mai mare piață globală pentru mașini electrice.
În octombrie, compania germană de închirieri de mașini Sixt a anunțat că va cumpăra aproximativ 100.000 EV de la BYD, începând cu SUV-ul Atto 3 al companiei chineze, care a primit cinci stele Euro NCAP în aceeași lună.
Grupul chinez Great Wall Motors a primit cinci stele Euro NCAP în septembrie, pentru SUV-ul hibrid WEY brand Coffee 01 și sedanul electric ORA Funky Cat.
Și producătorii de vehicule electrice din Europa caută să obțină cinci stele pentru mașinile lor electrice și hibride, de la modelul iX al BMW la modelele ID.4 și ID.5 ale Volkswagen. În octombrie, Mercedes a obținut ratingul de top pentru sedanul EQE.
Producătorul chinez de vehicule electrice Aiways a investit în măsuri suplimentare de siguranță pentru modelul său electric U6 electric, pentru flotele din Europa, când va fi lansat, în 2023, a afirmat Alexander Klose, șeful operațiunilor din afara Chinei. Acesta a adăugat: "Va fi o cerere naturală pentru vehicule cum sunt ale noastre, care sunt complet echipate și vin la prețuri extrem de competitive". Aiways speră să vândă 30.000 EV în Europe în 2023, față de un nivel estimat de 5.000 în acest an.
Compania franceză de consultanță auto Inovev a informat că aproximativ 155.000 mașini produse în China au fost vândute în Europa în primele nouă luni din 2022, sau 1,4% din piață. Firmele din China sunt în grafic pentru a atinge 150.000 mașini vândute în 2022, aproape dublu față de cele 80.000 vândute în 2021. Aproape jumătate din mașinile chinezești vândute sunt EV, astfel încât cota lor de piață în Europa ajunge la 5,8%, arată datele Inovev.
Vicepreședintele Inovev, Jamel Taganza, susține că în următorii ani toate vehiculele din China vândute în Europa vor fi electrice, urmând să fie lansate mai multe modele cu preț mai scăzut.
Până în 2030, Inovev estimează că vehiculele electrice vor reprezenta 40% din vânzările de mașini noi în Europa, iar brandurile din China vor reprezenta între 12,5% și 20% din piața vehiculelor complet electrice, cu vânzări între 725.000 și 1,16 milioane unități.
BYD lansează trei modele în câteva țări din Europa și anul viitor se va extinde pe alte piețe și va aduce noi modele, toate cu rating de top în domeniul siguranței, a afirmat Michael Shu, directorul subsidiarei BYD din Europa.
Modelul ORA Funky Cat al Great Wall Motor va fi lansat anul acesta în Marea Britanie, Germania, Irlanda și Suedia.