Dominația Tesla pe piața de vehicule electrice s-ar putea încheia în 2018, când mai multe mărci au anunțat lansarea de noi modele alimentate exclusiv cu energie electrică.
Volumul vânzărilor de mașini electrice ar putea urca la cel puțin 200.000 de unități, în Europa, potrivit analizelor făcute de Automotive News, ca urmare a intrării pe piață a mai multor modele noi, printre care liderul global, Nissan Leaf, aflat la a doua generație.
Analizele care urmăresc cererea tot mai mare de baterii electrice pentru automobile, realizată de LMC Automotive, arată o creștere de la peste 100.000 anul trecut, la 600.000 în 2020 și peste 1 milion în 2022. Specialiștii sunt de părere, în același timp, că modelele care vor contribui decisiv la explozia pieței de vehicule electrice n-au fost lansate încă, astfel că deocamdată suntem într-o fază de tatonare. Modelele care conduc în preferințele europenilor sunt Renault Zoe și Nissan Leaf, însă Tesla are două modele, S și X, aflate în Top 10 și sunt în continuare preferate pe unele din piețele europene.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În 2018 vor fi lansate trei modele, Jaguar I-Pace, Porsche Mission E și Audi e-tron, cel puțin două fiind programate să înceapă vânzările, pe lângă Leaf, care a intrat în ultimele luni ale lui 2017 pe piețele importante și va continua să fi introdus în oferte și pe alte pieței. Apoi, în 2019, va veni modelul I.D. de la VW, de la care compania are mari așteptări, iar acesta va fi urmat de o serie de lansări de la mărcile din grup și de la concurenți. Cei de la MMC sunt depărere că Model 3 de la Tesla ar putea juca un rol important dacă producția sa va intra în ritm normal, iar în 2020 ar putea să fie cel mai vândut model de pe piață, însă prețurile competitorilor vor fi decisive pentru stabilirea ritmului vânzărilor.
Modelele cu cele mai mari creșteri în 2017 au fost BMW i3, care este tot mai cumpărat de europeni, și VW e-Golf, care și-a pierdut, totuși din elen, către sfârșitul anului, clienții preferând, probabil, să aștepte viitorul model I.D. Potrivit datelor Jato Dynamics, în topul celor mai vândute mașini electrice din Europa se mai află Hyundai Ioniq, Kia Soul EV, smart ED și Mercedes B Class, singurul care a înregistrat scăderi, în urma anunțului că va fi retras din producție.
Specialiștii sunt de părere că printre factorii care vor contribui la o cerere crescută de vehicule electrice se numără extinderea rețelei de stații de încărcare și creșterea autonomiei asigurată de baterii. Ambele sunt în plin proces de îmbunătățire, astfel că nimic nu pare să mai frâneze dezvoltarea acestui tip de propulsie.
Țările cu cel mai mare apetit pentru vehicule electrice, din punct de vedere al ratei de penetrare, nu sunt în general cele cu un nivel de trai ridicat și cu o preocupare mai mare pentru protecția mediului. Norvegia este cea mai mare piață, fiind și țara europeană în care Tesla a reușit să pătrundă foarte bine. Potrivit datelor Jato, peste 25.000 de autovehicule electrice au fost vândute în primele 10 luni ale anului trecut, în timp ce în Franța au fost înregistrate aproximativ 20.000 de vehicule electrice, aici fiind dominantă poziția Renault și Nissan.
CITEȘTE ȘI FOTO Norvegienii de la Vard, printre principalii constructori de nave din lume, construiesc la Tulcea primul spărgător de gheață de croazieră hibrid din lumeGermania, cea mai mare piață de autovehicule din Europa, se află doar pe locul 3 la mașini electrice, semn că deocamdată cetățenii acestei țări sunt mai răbdători. Cu toate acestea, Germania are cea mai mare creștere, peste 100% față de anul trecut, iar lansările mărcilor locale, cele ale grupului VW, precum și cele ale BMW (12 modele) sau Mercedes (10 modele), vor schimba radical acest clasament în următorii 5 ani. Estimările vorbesc despre aproximativ 70.000 de mașini electrice vândute în Germania, în 2019, cânda această țară va deveni cea mai mare piață de vehicule electrice din Europa.
Marea Britanie, Olanda, Austria, Suedia, Elveția, Spania și Belgia sunt celelalte piețe importante pentru acest segment de automobile, însă ordinea lor s-ar putea modifica pe măsură ce noi modele vor fi lansate, dat fiind faptul că Ford, Peugeot, Citroen, Mini, Volvo și Skoda au în dezvoltare propriile mașini electrice.