Renault a dat publicității detaliile creării noilor structuri ale grupului, despre care spune că este al treilea capitol al planului Renaulution, numit „Revolution”. Conform acestui plan, Renault urmărește „concentrarea resurselor sale asupra lanțurilor de valoare generate de transformarea industriei auto și a mobilității: vehicule electrice (EV), software, noi servicii de mobilitate, economie circulară, alături de vehiculele termice și hibride”.
La scurt timp după anunțarea creării noii companii de motoare împreună cu Geely, Renault a anunțat și noua organizare a grupului pe entități, care „va permite Renault Group să capteze valoare din ansamblul noilor surse de profit „profit pools” (pe care sursele externe le estimează la circa 220 miliarde de euro în 2030 față de 110 miliarde în prezent)”. Renault explică această împărțire spunâns că a fost făcută „pentru a profita de oportunitățile existente pe aceste piețe și pentru a se adapta la mediul actual”.
Dacia, unitate de business dedicată
Marca Dacia va rămâne o unitate de business distinctă, despre care Renault spune că are un model de business unic, bazat pe „combinația câștigătoare a următoarelor componente principale”:
• O inginerie centrată pe design-to-cost (eficiența costului) care oferă deja un avantaj de cost solid, exprimat în două cifre.
• O bază industrială și de aprovizionare cu costuri de referință competitive.
• Un model de distribuție de tip „asset-light” care asigură un nivel de cost comparabil cu un model de agenție.
• 85 % din vânzări către clienți particulari.
Ca urmare a acestor factori, Dacia generează deja o marjă operațională de peste 10 % și are ambiția de a ajunge la 15 % în 2030.
Pentru aceasta, Dacia, în prezent lider în segmentul B, va aborda, cu îndrăzneală, segmentul superior. După Jogger în acest an, Dacia Bigster va concretiza această evoluție a mărcii către segmentul C, evoluție care va fi consolidată ulterior de alte două modele și care va permite dublarea perimetrului sursă de profit (profit pool).
În paralel, Dacia va continua să își reducă costurile și va beneficia de dublarea volumelor platformei CMF-B globale care va atinge (pentru toate mărcile grupului) 2 milioane de unități la orizontul anului 2030.
Dacia va contribui la reinventarea lanțului de valoare termic datorită cooperării cu proiectul „Horse” în dezvoltarea de motorizări revoluționare adaptate pentru carburanți alternativi și sintetici. Dacia își va electrifica treptat gama din Europa fiind un pionier al soluțiilor electrice accesibile.
CITEȘTE ȘI FOTO REPORTAJ Am intrat în Ford Otosan Kocaeli, locul de unde va fi controlată și coordonată fabrica Ford din CraiovaIată principalele direcții de transformare a companiei, anunțate de Renault Group:
- Renault Group are ambiția de a deveni o companie auto de nouă generație (Next Generation) bazându-se pe 5 entități specializate pe noile lanțuri de valoare:
- Ampere : primul jucător dedicat exclusiv domeniului electric și software, provenit dintr-un constructor auto tradițional.
- Alpine : o marcă exclusivistă globală, cu zero emisii, având sportul auto în ADN-ul său. Un model de business „asset-light” unic, combinat cu inovații tehnologice specifice.
- Mobilize : construit în jurul unei companii de servicii financiare de prim rang pentru a oferi produse pe piața noii mobilități, a energiei și a serviciilor de date.
- The Future Is NEUTRAL : prima companie din industria auto consacrată economiei circulare 360° : de la bucla închisă a materialelor până la reciclarea bateriilor.
- Power : activitatea de bază tradițională a Renault Group va continua, prin dezvoltarea de vehicule termice și hibride inovatoare cu emisii scăzute sub mărcile Renault, Dacia și Renault LCV (vehicule utilitare ușoare), fiecare dintre acestea cu organizarea și cu guvernanța lor proprie. Pentru a consolida și a asigura viitorul acestei părți din activitate, anunțăm crearea unui producător mondial de prim rang în domeniul tehnologiilor de motorizare termică și hibridă (proiectul „Horse”).
Construirea unui ecosistem de parteneriate deschis pentru a asigura creșterea viitoare:
• Renault Group și Geely își vor reuni activele tehnologice, industriale și cele de cercetare & dezvoltare (R&D) pentru a crea un furnizor de tehnologii de motorizare de prim rang. Renault Group va deține 50 % din această entitate, a cărei cifră de afaceri la nivel mondial va fi de 15 miliarde de euro, de la crearea sa.
• Ampere : cotarea la bursa Euronext Paris este prevăzută cel mai devreme în al doilea semestru din 2023 (în funcție de condițiile de pe piață). Renault Group va păstra pachetul majoritar de acțiuni și va beneficia de susținerea unor investitori strategici potențiali (inclusiv Qualcomm Technologies, Inc.).
• Renault Group a construit parteneriate aprofundate cu 2 actori majori din domeniul Tech, Google și Qualcomm Technologies, pentru a dezvolta tehnologii de ruptură susținând dezvoltarea așa-numitului Software-Defined Vehicle (SDV, vehicul definit de software), tehnologii care includ o Arhitectură Electronică Centralizată și Sistemul de Exploatare al vehiculului (Car OS).
• Alpine se va dezvolta la scară globală, jumătate din creșterea sa viitoare urmând să aibă loc în afara Europei, beneficiind de parteneriate comerciale și de susținerea investitorilor. Alpine este deschisă să valorifice evaluarea financiară a activelor echipei sale de F1.
• Divizia LCV (vehicule utilitare ușoare) va lansa, în parteneriat cu un constructor auto, o familie revoluționară de vehicule utilitare electrice definite de software : FlexEVan.
Perspective financiare ale noilor entități:
• Perspective financiare 2025-2030 :
- Marjă operațională: peste 8 % în 2025 și peste 10 % în 2030.
- Free cash-flow : peste 2 miliarde de euro pe an în medie în intervalul 2023-2025, și peste 3 miliarde de euro pe an în medie în perioada 2026-2030
• Politica de dividende : Renault Group prevede să reia distribuirea de dividende din 2023 (în contul exercițiului financiar 2022 – sub rezerva aprobării de către Adunarea Generală a Acționarilor). Această politică de dividende este o premieră pentru Renault Group. Nivelul de distribuire va crește pe termen mediu, progresiv, până la 35 % din rezultatul net – parte a Grupului. În acest scop, Grupul va trebui să atingă prima sa prioritare : revenirea la un rating financiar investment grade.
• Ambiția ca salariații să ajungă să dețină 10 % din acțiunile grupului în 2030.
„Anunțurile de azi reprezintă o nouă dovadă a hotărârii echipei Renault Group de a pregăti viitorul companiei pentru a face față viitoarelor provocări și oportunități generate de transformarea industriei auto. După realizarea unuia dintre cele mai rapide planuri de redresare, după ce am pregătit compania pentru creștere asigurând dezvoltarea celei mai bune game de modele din ultimele decenii, avem intenția de a ne poziționa mai rapid și mai puternic decât concurenții noștri pe noile lanțuri de valoare ale industriei auto: vehiculul electric, software-ul, noile mobilități și economia circulară. Afectăm echipe dedicate fiecărui lanț de valoare al automobilului și al mobilității. Concepem o organizare agilă și inovatoare pentru a gestiona volatilitatea și evoluția tehnologică accelerată a epocii noastre. Cuvintele cheie sunt rapiditate, responsabilitate, transparență și specializare în serviciul excelenței. Renault Group devine o echipă de echipe cu o guvernanță simplificată și platforme de management digital care favorizează colaborarea, punând capăt organizării tradiționale de tip „siloz”. Deschiderea a până la 10 % din capital către salariați va contribui la favorizarea unei noi culturi comune orientată către crearea de valoare. Credem totodată în cooperare când este vorba de a investi, de a crea și de a dezvolta noi activități și tehnologii. Această convingere se află în centrul abordării noastre „orizontale”. Partenerii, lideri în domeniile lor, care participă la diferitele noastre proiecte, sunt dovada calității inițiativelor noastre. Toate acestea schițează unul din proiectele de organizare cele mai moderne din ultimii ani din întreaga noastră industrie, o revoluție în domeniul său”, a declarat Luca de Meo, CEO al Renault Group.
„Ceea ce Grupul a realizat ca redresare financiară în decurs de numai 2 ani este remarcabil și nu ne vom opri aici. Vom duce la un nou nivel, superior, obiectivele noastre fundamentale – privilegierea valorii în fața volumelor de vânzări, competitivitatea și eficiența capitalului.
Această viitoare arhitectură a companiei ne va permite să ne îmbunătățim performanța financiară, urmărind o rentabilitate, o generare de free cash-flow și un randament al capitalurilor angajate la cel mai bun nivel de pe piață. Orientată către lanțurile de valoare care sunt structural cele mai rentabile, această arhitectură va transforma mix-ul nostru de activități și va crea valoare. Susținut de activități în creștere și generatoare de profit, planul nostru este ambițios, dar și realist în lumina contextului macroeconomic actual. Planul Renaulution este autofinanțat dar va fi accelerat de finanțări externe și de parteneriate pentru a permite accesul la lanțuri de valoare cheie, pentru a stimula creșterea și inovația, reducând în același timp nevoia de capital. Pe scurt, Revoluția în curs este și financiară și vizează crearea de valoare pentru toate părțile implicate, după cum o demonstrează politica noastră de dividende și obiectivul nostru de a consolida acționariatul salariat”, a declarat Thierry Piéton, Director financiar al Renault Group.
Activitatea LCV : angajată spre viitor prin intermediul a 2 proiecte disruptive.
Activitatea LCV (vehicule utilitare ușoare) a Renault Group se bazează pe un parc în Europa de peste 5 milioane de vehicule, un ecosistem de peste 600 de concesionari Pro+, 4 uzine și cea mai nouă gamă la orizontul anului 2026.
Renault LCV va dezvolta două proiecte disruptive pentru a răspunde unei piețe dinamice, în plină evoluție:
• Hyvia : societatea joint venture creată de Renault Group și Plug în domeniul mobilității cu hidrogen fără emisii de carbon oferă soluții care acoperă toate nevoile, de la vehicule cu pilă de combustibil până la reîncărcarea cu hidrogen și electrolizor. Hyvia combină expertiza Plug în domeniul hidrogenului cu activele industriale și de energie ale Renault Group. Hyvia vizează 30 % din piața LCV cu hidrogen din Europa în 2030 și un portofoliu de comenzi cumulat de 1 miliard de euro în 2026.
• FlexEVan : o familie de vehicule utilitare, electrice și definite de software, revoluționare, care va fi lansată începând din 2026. FlexEVan va fi compact pentru o utilizare în oraș datorită unei platforme electrice special concepute. FlexEVan va beneficia de platforma Software-Defined Vehicle (SDV) dezvoltată în cadrul entității Ampere. Vehiculul va deveni o extensie a depozitului, complet conectat și integrat în ecosistemul digital al clientului. El va fi primul vehicul care va beneficia de aplicarea tehnologiei Software-Defined Vehicle a Renault Group, permițând urmărirea operațiunilor de la un capăt la altul în timp real și un management al flotei bazat pe date. FlexEVan va reduce costul de utilizare pentru clienți pe durata de viață totală cu cel puțin 30 %, ceea ce înseamnă mai mult decât prețul vehiculului. Pentru a susține dezvoltarea FlexEVan, Renault Group intenționează să creeze Flexis, un parteneriat cu un actor major al sectorului având o activitate complementară. Datorită acestui parteneriat, costurile de dezvoltare vor fi împărțite, permițând o scădere semnificativă a acestora și o maximizare a acoperirii bazei de clienți.
Ampere : primul jucător dedicat exclusiv domeniului electric și software
Cu Ampere, Renault Group creează o entitate autonomă care va fi primul jucător dedicat exclusiv domeniului electric și software provenit dintr-un constructor auto tradițional. Ampere va dezvolta, va fabrica și va comercializa vehicule de persoane 100 % electrice, dotate cu o tehnologie de vârf Software-Defined Vehicle (SDV), sub marca Renault. Ampere va îmbina experiența și atuurile Renault Group cu agilitatea unui actor dedicat 100 % domeniului electric.
Bazat în Franța, Ampere va fi un constructor auto de sine stătător cu aproximativ 10.000 de salariați. Ca entitate din domeniul tehnologiei, Ampere va favoriza inovația, datorită celor circa 3.500 de ingineri, din care jumătate specializați în software.
Până în 2030, gama de 6 vehicule electrice Ampere va fi poziționată ideal în segmentele cele mai dinamice din Europa, care acoperă 80 % din piața electrică a mărcilor generaliste: în segmentul B cu noile Renault 5 Electric și Renault 4 Electric, și în segmentul C cu Megane E-tech Electric, Scenic Electric și alte două viitoare modele. O mare parte din investiția pentru primele 4 modele a fost deja derulată.
Ampere vizează o producție de circa 1 milion de vehicule electrice pentru marca Renault în 2031. Ampere are un profil de creștere, cu o rată de creștere anuală compusă în viitorii zece ani de peste 30 %.
Ampere se bazează pe 3 atuuri tehnologice care o fac unică în ecosistemul vehiculelor electrice și al software-ului :
• O bază industrială high tech și competitivă : ElectriCity este deja unul dintre cele mai mari și mai competitive centre de producție de vehicule electrice din Europa. În 2025, un vehicul va fi produs acolo în mai puțin de 10 ore. Cu o capacitate de producție inițială de 400.000 de unități, ar putea ajunge la 1 milion de vehicule, bazându-se pe alte unități ale Renault Group. ElectriCity oferă, de asemenea, un ecosistem local unic, cu 80% dintre furnizori aflați pe o rază de 300 de kilometri.
• Un lanț valoric european al vehiculelor electrice: Ampere colaborează cu cei mai relevanți jucători pentru a accesa know-how, pentru a asigura o aprovizionare durabilă și pentru a obține claritate și control asupra costurilor și performanței. Prin lanțul său de aprovizionare din Europa, Ampere va asigura furnizarea celor peste 80 GWh necesari pentru vehiculele sale până în 2030. De la o acoperire de 10% a lanțului valoric al vehiculelor electrice în 2020, acum acoperă mai mult de 30% și va ajunge la 80% până în 2030.
• O tehnologie revoluționară de tip Software-Defined Vehicle (SDV): SDV este viitorul industriei auto, permițând actualizarea constantă a vehiculului pe parcursul ciclului său de viață, învățând de la utilizatorii săi și menținând legătura cu producătorul din momentul proiectării până la sfârșitul ciclului de viață. Pentru a lansa primul său SDV în 2026, Renault Group a construit parteneriate puternice cu doi jucători majori din sfera tehnologiei:
- Qualcomm Technologies va dezvolta în comun cu RG platforme de calcul de înaltă performanță bazate pe soluții Snapdragon® Digital Chassis™ pentru arhitectura electronică centralizată. Aceasta include System on Chip (SoC) și software low layers, precum și funcții, servicii și aplicații încorporate. Qualcomm Technologies, sau una dintre filialele sale, intenționează să investească în entitatea electrică și de software a Renault Group, Ampere.
- Google - colaborarea include o platformă bazată pe Android pentru Software Defined Vehicle și software cloud pentru a crea si activa o replică digitală a vehiculului.
Construirea SDV în mod orizontal este unică în întreaga industrie. Reduce timpul și costurile de dezvoltare. Parteneriatul cu Google pentru a crea această platformă deschisă bazată pe Android, va permite entității Ampere să folosească unul dintre cele mai mari ecosisteme globale de dezvoltatori de aplicații independenți. Ei vor veni cu o varietate de servicii care vor îmbogăți experiența utilizatorului, accelerând în același timp dezvoltarea caracteristicilor pe întreaga durată de viață a vehiculului.
Aceste parteneriate vor permite Renault Group să micșoreze costurile și să îmbunătățească eficiența, flexibilitatea și viteza dezvoltării vehiculelor. În plus, va putea oferi valoare adăugată utilizatorilor, prin inovații software continue și actualizări constante.
Alpine : o marcă globală, exclusivistă și cu zero emisii, având în ADN cursele auto
În ultimii doi ani, Alpine s-a bucurat de o renaștere, valorificând emblematicul său model coupé sport A110 și intrarea sa în Formula 1, unde își propune să devină un candidat la titlul de campion. Astăzi, Alpine este un brand cu adevărat exclusivist, un producător cu drepturi depline, asset-light, bazat pe tehnologie, cu o echipă de 2.000 de oameni, dintre care 50% sunt ingineri. Prin apartenența la grup, Alpine are acces la activele de tehnologie electrică și software ale Ampere. În viitor, Alpine se va baza pe parteneriate de afaceri și pe sprijinul investitorilor pentru a-și accelera creșterea și extinderea internațională.
Alpine dezvoltă o gamă complet nouă care îi va susține creșterea și ambițiile internaționale și va fi complet electrică din 2026. Până atunci, Alpine va dezvălui și următorul A110 și 2 modele noi: un hatchback de segment B și un crossover din segmentul C+. Alpine intenționează să lanseze două vehicule cu tehnologii avansate în segmentele D și E, pentru a sprijini expansiunea sa internațională. Astfel, jumătate din creșterea Alpine va veni de pe noi piețe din afara Europei, incluzând America de Nord și China ca piețe potențiale.
Mobilize : construit în jurul unei companii lider de servicii financiare pentru a aborda piața noilor servicii de mobilitate, energie și date
The Future Is NEUTRAL : prima companie din industria auto dedicată economiei circulare 360°: de la bucla închisă a materialelor până la reciclarea bateriilor
Renault Group spune că va sprijini tranziția prin perfecționarea și recalificarea a mii de oameni în noile lanțuri valorice ale revoluției auto. De exemplu, alături de Universitatea ReKnow, deschisă întregului sector, 15.000 de angajați ai Grupului și 4.500 de studenți și furnizori vor fi formați până în 2025 în competențele viitoare necesare industriei auto, în ceea ce privește mobilitatea electrică, economia circulară, software, securitate cibernetică și date.
Ampere : consum redus de numerar și finanțare externă
Renault Group dorește să accelereze dezvoltarea viitoare a entității Ampere și să propulseze brandul Renault către un viitor orientat spre electricitate, prin mobilizarea resurselor financiare ale Grupului într-un mod limitat. În acest context, Grupul intenționează să invite partenerii externi și investitorii să participe la acest demers, cu următoarele ipoteze:
• Jucător consacrat pe piața vehiculelor electrice, cu consum redus de lichidități. Free cash-flow pozitiv în 2025.
• Deschidere către investitorii externi pentru a accelera activitățile de R&D și dezvoltarea ecosistemului.
• Alianță (Renault Group, Nissan, Mitsubishi Motors): participarea la capital - în studiu.
• Ofertă publică inițială pe Euronext Paris planificată cel mai devreme pentru a doua jumătate a anului 2023 (în funcție de condițiile pieței), Renault Group păstrând o majoritate solidă și sprijinul potențialilor investitori strategici (inclusiv Qualcomm Technologies, Inc.).
Proiectul Horse : optimizarea financiară a viitorului motoarelor termice și hibride
Din punct de vedere financiar, proiectul Horse își propune să genereze mai multă productivitate, să micșoreze costurile fixe și să îmbunătățească semnificativ bilanțul Grupului. Renault Group va păstra 50% din capitalul acestei entități și, prin urmare, va deconsolida această activitate din sfera Grupului și din situațiile sale financiare din a doua jumătate a anului 2023.
Impactul acestei deconsolidări este estimat după cum urmează:
• Reducerea activelor fixe cu 2,5 miliarde EUR.
• Variabilizarea costurilor fixe de 1,2 miliarde EUR, în medie pe an, și o reducere de 2,4 miliarde EUR a cheltuielilor R&D și Capex din 2023 până în 2030.
• Competitivitate a costurilor soluțiilor de propulsie: 2,5 miliarde EUR în perioada 2023-2030. Impact pozitiv încă din 2024.
• Dividende corespunzătoare cotei de capital păstrate de Renault Group.
• Un potențial câștig de capital viitor.
Perspectivele financiare ale Renault Group
Renault Group vizează atingerea următoarelor obiective:
• O marjă operațională peste 8% în 2025 și peste 10% în 2030
• Un free cash-flow de peste 2 miliarde EUR pe an, în medie, în perioada 2023-2025 și peste 3 miliarde EUR pe an, în medie, în perioada 2026-2030
• Free cash-flow-ul va include dividende de la Mobilize Financial Services, care se estimează că vor depăși în medie 500 de milioane de euro pe an, sub rezerva aprobărilor de reglementare și ale Consiliului MFS.
• R&D și Capex : maximum 8 % din cifra de afaceri pe 2022-2030
În plus, Renault Group confirmă perspectivele financiare pentru anul 2022 :
• O marjă operațională a Grupului peste 5 %
• Un free cash-flow operațional auto de peste 1,5 miliarde de euro
Alianța
Renault Group, Nissan și Mitsubishi Motors sunt în prezent angajate în discuții pentru a aborda în comun noile provocări și oportunități care modelează viitorul industriei auto. Discuțiile includ:
• Un proiect de acord pe un set de inițiative strategice comune pe diverse piețe, produse și tehnologii.
• Interesul Nissan și Mitsubishi Motors de a investi în Ampere, care va sprijini strategia Renaulution a Renault Goup și va fi unul dintre pașii strategici către Nissan Ambition 2030 și strategia Mitsubishi Motors.
• Îmbunătățiri structurale pentru a asigura sustenabilitatea operațiunilor și guvernării Alianței.