Testele EuroNCAP se dovedesc din ce în ce mai dure pentru mașinile mărcii Dacia, iar noutatea face ca cel mai recent punctaj pentru un model al mărcii să fie acordat fără ca măcar mașina să fie testată.
Dacia Jogger a căzut în malaxorul de testare/punctare al celor de la EuroNCAP, o organizație independentă care acordă note autovehiculelor vândute în Europa pe baza unor teste de impact și, mai nou, și pe baza evaluării sistemelor electronice de siguranță. Cel mai nou model al Dacia a intrat în categoria automobilelor punctate fără test, deoarece este asimilat din punct de vedere tehnic cu modelul Sandero.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În urmă cu doi ani, hatchback-ul Dacia a fost evaluat la 2 stele EuroNCAP, din cauza deficiențelor la capitolul electronică. Sistemele de asistență ale familiei Sandero – Logan sunt mai simple decât în cazul altor mașini. De exemplu, frânarea AEB nu este funcțională decât pentru impactul cu alte vehicule, nu și cu pietonii sau bicicliștii. Din aceste motive, Sandero a fost depunctat, deși la testul de siguranță pentru adulți sau copii nivelul de siguranță este de 4 stele.
Acum, inginerii EuroNCAP au preluat testul Sandero și pentru Jogger, deoarece din punct de vedere tehnic (platformă, motorizări etc.) cele două sunt similare. Dar EuroNCAP dovedește că este foarte drastică cu Dacia și nu ține cont de popularitatea acestei mărci (sau poate ține prea mult cont de acest lucru). Astfel că evaluarea lui Jogger a luat în calcul și versiunea cu șapte locuri.
Aceasta suferă de o deficiență importantă, din punct de vedere al EuroNCAP: nu are avertizor de centură de siguranță pentru locurile din spate (locurile 6 și 7). Este vorba despre cele două locuri care se demontează și, se pare, Dacia nu a instalat și cablajul necesar unui avertizor sonor, pentru că acesta ar fi împiedicat demontarea acestor scaune. Din acest motiv, scorul Jogger se duce și mai mult în jos, față de Sandero: o stea acordată de EuroNCAP, care folosește un sistem extrem de dur, cu cel mai slab punctaj preluat pe toate versiunile.
Scorurile obținute de Jogger, similare cu cele ale lui Sandero, pentru celelalte punctaje sunt următoarele: la impactul frontal, 70 de puncte din 100, echivalent cu patru stele, pentru pasagerii adulți și 69 din 100 pentru copii. De asemenea, la impactul lateral, scorul a fost de 72 de punct, adică patru stele. Pentru sistemul de asistență AEB, scorul a fost de 4,5 din 6 puncte, la asistență pentru viteză, 1,3 puncte din 2. A mai primit un punct pentru alertă de centură a pasagerilor la versiunea de 5 locuri. În total, 39 din 100 la sistemele de asistență, nivel generat de versiunea cu 7 locuri (42 la cele cu 5 locuri).
Reprezentanții Dacia au declarat pentru Profit.ro că Jogger „oferă un nivel înalt de protecție”:
„Jogger este un vehicul sigur de segment C omologat în conformitate cu normele europene de siguranță. Jogger oferă un nivel înalt de protecție pentru toți ocupanții, fiind mai sigur decât multe dintre vehiculele aflate în circulație.
EuroNCAP are un protocol propriu de testare, care evoluează permanent și care devine tot mai sever la fiecare doi ani, în special în cazul sistemelor de asistență la condus (ADAS). Dacia Jogger este identică din punct de vedere structural cu Sandero Stepway dar dispune de un profil diferit al pavilionului în partea din spate. În baza protocolului utilizat de EuroNCAP, versiunea Jogger cu 5 locuri ar trebui să aibă același punctaj ca Sandero, adică 4* pentru protecția ocupanților (protecția reală în caz de accident), și 2* în total.
Punctajul final atribuit modelului Jogger este legat doar de cel al versiuni cu 7 locuri: 1 stea (explicată prin absența sistemului de avertizare a fixării centurii de protecție și a sistemului Isofix pe rândul al treilea – amovibil – de scaune).
Obiectivul Dacia nu este de a obține cu orice preț stele Euro NCAP prin introducerea pe vehiculele sale ale unor echipamente din categoria sistemelor de asistență (ADAS) pe care clienții noștri nu și le doresc sau pentru care nu sunt dispuși să plătească în prezent”.
Dacia Jogger, lansat pe piață în acest început de an, oferă în echiparea standard airbaguri pentru șofer și pasagerul din dreapta, airbaguri laterale, pentru torace și pentru pelivis pentru pasagerii din față, precum și airbag lateral pentru cap pentru pasagerii din spate. Nu oferă airbaguri pentru genunchi, iar în spate nu este echipată cu airbaguri de torace și de pelivs. Pentru copii există sistem Isofix, iar pentru airbagul pasagerului din dreapta există buton de dezactivare. La capitolul „alte sisteme”, unde intră asistența electronică, mașina nu dispune de capotă activă (care amortizează impactul pietonilor), nu are AEB pentru pietoni și bicicliști, nu are AEB pentru pietoni la mersul cu spatele și nici asistență la schimbarea benzii.
În cadrul aceleiași serii de teste, EuroNCAP a acordat patru stele modelelor Honda HR-V și DS4, ultimul fiind un model premium, aparținând grupului Stellantis.