Adunarea Generală a Acționarilor Damen Shipyards Mangalia, operatorul șantierului naval omonim la care pachetul majoritar de acțiuni este deținut de compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA din portofoliul Ministerului Economiei, dar care se află sub controlul operațional al acționarului minoritar olandez Damen Holding BV, a semnat reorganizarea companiei, anunțată inițial anul trecut, ce include restructurarea a 228 de posturi.
Reorganizarea prevede și restructurarea a 228 de posturi, cu un pachet format din 9 salarii compensatorii, concedieri anunțate anterior de Profit.ro ca fiind pregătite.
Damen Shipyards Mangalia a solicitat AGA aprobarea planului de restucturare încă din luna august 2020, însă decizia a fost amânată în mod repetat, la solicitarea Ministerului Economiei, până la clarificarea unor aspecte de ordin tehnic.
Ministerul Economiei susține că, între timp, situația companiei s-a deteriorat. Cheltuielile operaționale ale companiei au fost susținute financiar din credite bancare precum și de către grupul de firme Damen, care, în calitate de acționar minoritar, a acordat împrumuri prevenind astfel acumularea de restanțe la plata a obligațiilor societății față de stat, angajați, creditori, furnizori etc. Astfel, în contextul pandemic actual care a generat consecințe negative asupra performanței operaționale și financiare a majorității organizațiilor, societatea e nevoită în continuare, în absența unor noi contracte, să asigure lunar toate cheltuielile operaționale, inclusiv de personal, pentru a evita acțiuni de executare silită.
Este argumentat și că reorganizarea activității este consecința directă a faptului că activitățile de construcție și reparație navală au scăzut dramatic în 2020 din cauze de piață și din cauza pandemiei Covid-19. Noile comenzi de construcții navale din Europa au scăzut cu 64% în tonaj anul trecut, comparativ cu 2019.
În urma acestor evoluții, Damen a anunțat în data de 6 iulie 2020 o reorganizare care a implicat pierderea a 642 de locuri de muncă în Galați și 228 de locuri de muncă în Mangalia. Tot în Olanda, câteva sute de locuri de muncă au fost declarate redundante. Aceste reorganizări au fost deja implementate la șantierele navale din Galați și Olanda.
CITEȘTE ȘI Acțiunile companiei AirClaim ajung la tranzacționare pe bursă la un preț dublu față de cel din plasamentul privat. Capitalizare de piață de 55 milioane lei"Ca urmare a discuțiilor cu prim-ministrul României (Florin Cîțu, PNL – n.r.) și în urma acordului acestuia, Ministerul Economiei, în calitate de acționar majoritar indirect al șantierului operat de Damen (acționar minoritar) la Mangalia, a aprobat planul de restructurare al Damen Shipyards Mangalia", este mesajul Ministerului Economiei, condus de Claudiu Năsui (USR)
Numărul de personal rămas după restructurare nu conduce la scăderea numărului de personal sub cel existent la momentul preluării companiei de către grupul olandez în anul 2018 deoarece, în tot acest interval de timp, numărul total de angajați a crescut de la 1.690 (iulie 2018) la 1.935 (iulie 2021).
CITEȘTE ȘI VIDEO Imagini 3D cu tronsonul 5 al Autostrăzii Sibiu-Pitești Reducerile de personal se vor realiza preponderent din sfera activității indirect productive și servicii suport (200 angajați) și doar 28 posturi aferente activității direct productive, cu respectarea următoarei metodologii:
• Încetarea CIM a salariaților care cumulează pensia cu salariul;
• În condiții de competență profesională și conduită disciplinară egală vor înceta în următoarea ordine:
- contractele de muncă ale salariatilor care dețin și/sau administrează afaceri de orice natură;
- contractele de muncă ale salariaților care mai au un alt loc de muncă;
- contractele de muncă ale salariaților care îndeplinesc condițiile de pensionare;
- contractele de muncă ale salariaților cu cea mai mică vechime.
Potrivit prevederilor contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de societate, sunt prevăzute între 3 și 9 salarii compensatorii, iar Damen s-a angajat să ofere numărul maxim, de 9 salarii compensatorii.
Cele mai recente date publice disponibile arată că, în 2019, Damen Shipyards Mangalia a avut pierderi de aproape 152 milioane lei, la o cifră de afaceri de circa 131 milioane lei. În februarie anul acesta, CEC Bank a acordat un credit de 60 de milioane de lei șantierului Damen din Mangalia, pentru finanțarea operațiunilor curente.
CITEȘTE ȘI VIDEO Lucrările la pasajul suprateran de la Doamna Ghica au fost reluateLuna trecută, Asociația Constructorilor Navali din Romania (ANCONAV), care reprezintă din 1995 interesele șantierelor navale și ale producătorilor și distribuitorilor de echipamente și materii prime pentru industria navală din România și din care face parte și Damen, a cerut Guvernului includerea în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a mai multor măsuri de sprijin pentru sector, printre care înființarea unei companii naționale de transport maritim, după modelul Navrom din perioada comunistă.
"Prin intermediul unui astfel de demers, România poate dezvolta o strategie sustenabilă de securitate a transportului naval ce va putea aduce beneficii tuturor sectoarelor economice direct implicate (activitate portuară, șantiere navale, furnizori de servicii din domeniul transporturilor), dar și economiei regionale, prin asigurarea furnizării/livrării de materii prime si produse. În acest sens, o dovadă elocventă a reușitei unei inițiative de acest gen o reprezintă modelul anilor '70, când înființarea unei companii naționale de transport a stat la baza dezvoltării sectorului naval in Romania", arăta ANCONAV.