Un șef al Uber Europa spune că aplicația s-ar putea retrage din sute de orașe și prețurile ar putea crește cu 40%, dacă UE va adopta directiva Platform Work, care este gândită de Comisie pentru a îmbunătăți condițiile de muncă pentru cei care lucrează pentru diverse platforme digitale. Directiva ar schimba radical statutul celor care lucrează pentru diverse platforme online.
Discuția este controversată, pentru că schimbarea dorită de UE se referă la recunoașterea lucrătorilor prin intermediul platformelor digitale ca angajați, și nu ca contractanți independenți responsabili de propria lor asigurare socială și care dețin controlul asupra veniturilor lor, scrie Hotnews.ro
Anabel Díaz, care conduce platfiorma de mobilitate a Uber în Europa spune, pentru Financial Times, că propunerile UE, pentru ca cei care lucrează pentru astfel de platforme online să fie desemnați ca angajați „de facto” va duce la scăderea numărului celor care vor oferi servicii pe aceste platforme. „Ne-am putea aștepta la o scădere cu 50-70% a oportunităților de muncă”, spune Diaz, adăugând că, dacă directiva va intra în vigoare, Uber s-ar putea retrage din „câteva sute” de orașe, dintre cele 3.000 în care operează în prezent în Europa.
În plus, o astfel de lege ar duce la o creștere a prețurilor curselor Uber cu până la 40% în orașele mari, mai spune Diaz. În plus, din cauză că vor fi mai puțini șoferi, timpii de așteptare la curse vor crește semnificativ.
Comisia Europeană a venit cu o propunere de directivă privind îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru lucrul pe platforme.
Comisia Europeană spune că, în timp ce legislația muncii se aplică lucrătorilor prin intermediul platformelor digitale care sunt angajați, mulți lucrători prin intermediul platformelor digitale sunt – cel puțin formal – lucrători independenți. Instanțele judecătorești din întreaga UE decid cu privire la statutul profesional al lucrătorilor prin intermediul platformelor digitale, de la caz la caz.
Statele membre au abordări diferite în ceea ce privește munca prin intermediul platformelor digitale. Răspunsurile naționale privind munca prin intermediul platformelor digitale sunt diverse și se dezvoltă inegal în întreaga Europă, iar legislația națională a fost adoptată îndeosebi în anumite sectoare, de exemplu în sectorul serviciilor de vehicule la comandă și/sau în cel al serviciilor de livrare de alimente.