Tesla a oprit instalarea sistemului Full Self Driving pe mașini, în urma campaniei de rechemare cerute de autoritățile americane

Tesla a oprit instalarea sistemului Full Self Driving pe mașini, în urma campaniei de rechemare cerute de autoritățile americane
scris 28 feb 2023

În urma declanșării campaniei de rechemare a tuturor automobilelor Tesla care aveau instalat cel mai avansat și, mai ales, cel mai scump sistem de conducere autonomă oferit de producătorul american, compania a decis să oprească echiparea tuturor mașinilor noi cu acest sistem, până la dezvoltarea unei soluții.

Vândut la prețuri exorbitante de Tesla, respectiv cu 15.000 de dolari după ultima scumpire de la finalul anului trecut, sistemul Full Self Driving, în versiune Beta, a ajuns să creeze mari probleme companiei.

Urmărește-ne și pe Google News

În urma numeroaselor accidente produse de mașini care funcționau doar conduse de FSD și la finalul unei campanii agresive de avertizare, derulate de o organizație indepnendentă americană, Tesla a confirmat că demarează o campanie de remediere a defecțiunilor sistemului. Campania - denumită impropriu rechemare, deoarece va fi derulată ca o actualizare over-the-air a software-ului automobilului – va începe însă doar în momentul în care va fi disponibilă o soluție care să poată elimina erorile pe care sistemul le generează și care au stat la baza accidentelor.

BMW rămâne cel mai mare exportator de automobile din SUA, cu o valoare a mașinilor de 10 miliarde euro CITEȘTE ȘI BMW rămâne cel mai mare exportator de automobile din SUA, cu o valoare a mașinilor de 10 miliarde euro

Până atunci, Tesla a oprit instalarea sistemului Full Self Driving pe mașinile vândute, astfel că niciunul din modele nu mai poate fi comandat cu această opțiune, care a adus foarte mulți bani companiei.

Full Self Driving a fost gândit și dezvoltat ca o tehnologie de ultimă generație, care nu doar că include toate funcționalitățile AutoPilot, ci ar fi trebuit să ofere și noi funcții, precum identificarea și oprirea la un semafor de culoare roșie. Tesla a prezentat și vândut sistemul FSD ca un software Beta, adică în teste, iar clienții care doreau să participe la testarea lui au plătit, în consecință, pentru a fi testeri.

La început, prețul a fost de 10.000 de dolari, dar el a crescut la 12.000 și, în cele din urmă, la 15.000 de dolari, pe piața din SUA. În Europa, prețurile celor două sisteme sunt mult mai mici, 3.800 de euro și, respectiv, 7.500 de euro, dar rămân la o valoare ridicată în comparație cu orice alt echipamente opționale.

Una dintre criticile acestui sistem se referă la faptul că nu asigură nici pe departe o conducere autonomă mașinii, în contradicție cu numele care pretinde acest lucru, fiind de fapt doar un sistem Level 2, adică face exact ceea ce fac și alte mașini cu acest tip de tehnologie.

Potrivit informațiilor oficiale ale NHTSA, un număr de peste 360.000 de automobile Tesla, modelele S, X, 3 și Y, echipate cu FSD, au fost incluse într-o campanie de rechemare, deoarece mașinile prezintă riscuri de accident din cauza acestui software. „Analizele și testele realizate de NHTSA au scos la iveală faptul că, în anumite situații, sistemul Full Self Driving Tesla a condus la riscuri nerezonabile de siguranță din cauza nerespectării la legislația rutieră”, a precizat instituția.

NHTSA precizează în documentația de rechemare faptul că FSD este un software care asigură conducerea autonomă Level 2, care presupune asistență la direcție, frânare și accelerație pentru șofer în anumite condiții. „Șoferul este responsabil pentru operațiunile vehiculului oricând sistemul este activ și trebuie să supervizeze constant sistemul și să intervină (direcție, frână sau accelerație) dacă este nevoie pentru a menține sigură operarea vehiculului”, spun cei de la autoritatea de transport, care astfel îndepărtează falsele pretenții ale Tesla potrivit cărora FSD ar fi un sistem complet de conducere autonomă.

NHTSA exemplifică în documentația publicată că mașinile Tesla cu FSD pot trece pe lângă semnele de acces interzis, pot circula înainte deși se află pe o bandă de viraj la dreapta, sau pot rula la viteze peste cele afișate de indicatoare.

Stellantis va folosi baterii LFP, mai ieftine, pe mașinile din Europa CITEȘTE ȘI Stellantis va folosi baterii LFP, mai ieftine, pe mașinile din Europa

Mașinile afectate sunt produse în intervalul 2016 – 2023, pentru Model S și Model X, 2017 – 2023, pentru Model 3, și 2020 – 2023, pentru Model Y. Cei care au pe mașină doar Auto Pilot nu fac obiectul rechemării.

În acest moment, Tesla se confruntă și cu un proces civil deschis de unii acționari care susțin că scăderile prețului acțiunilor Tesla au fost generate de nemulțumirile clienților privind sistemele AutoPilot și Full Self Driving.

Elon Musk s-a lăudat de mai mulți ani că va oferi în premieră clienților Tesla un sistem complet de conducere autonomă, dar acest lucru a întârziat și, între timp, Mercedes a omologat deja propriul sistem, Drive Pilot, în Germania și în SUA, acesta fiind primul de nivel 3 (Level 3) din lume.

viewscnt
Afla mai multe despre
tesla full self driving
tesla autopilot
rechemare tesla
model y