Taxa de pod peste Dunăre plătită de șoferi pentru podurile Fetești-Cernavodă și Giurgeni-Vadu Oii va fi eliminată, după ce un proiect legislativ în acest sens a primit raport favorabil și urmează a fi supus spre adoptare, prin vot final, în Parlament. Comisiile de specialitate ale deputaților au revenit asupra deciziei inițiale de respingere a proiectului și i-au întocmit acum raport de adoptare.
De ce este important: În prezent, taxa este percepută la trecerea podurilor peste Dunăre între Giurgiu și Ruse (numai pentru sensul Giurgiu-Ruse), între Giurgeni şi Vadu Oii, respectiv între Feteşti şi Cernavodă.
Profit.ro a relatat că, în 2018, liberalii au inițiat proiectul de lege menționat susținând că taxa de trecere peste podurile de la Fetești-Cernavodă și Giurgeni-Vadu Oii a fost introdusă din rațiuni pur flnanciare, dar este vorba de o dublă impunere, atât timp cât utilizatorii drumurilor publice din România plătesc rovinieta, care reprezintă o taxă pentru utilizarea drumurilor și podurilor amplasate pe drumurile naționale și autostrăzile din România.
Autorii proiectului arată că o astfel de taxă nu se susține de vreme ce este plătită rovinieta, fiind discriminatorie în special pentru locuitorii din zona Dobrogei.
În plus, în statele traversate de Dunăre (Serbia, Ungaria, Austria), nu există taxe similare pentru trecerea podurilor peste Dunăre, arată autorii legii.
”Taxa de utilizare a podurilor Giurgeni-Vadu Oii și Fetești-Cernavodă nu reprezintă decât o suprataxare a utilizatorilor drumurilor publice din România, fără o justificare obiectivă: banii colectati merg la bugetul de stat; podurile se află într-un stadiu avansat de degradare, deși această taxă se colectează de peste un deceniu; legislația comunitară nu impune o asemenea taxare, ci ca este rezultatul deciziei autorităților române, care au considerat de cuviință să mai impună o nouă sursă de venituri la bugetul de stat”, argumentează inițiatorii.
Ei adaugă că taxa este profund discriminatorie, în special pentru locuitorii din zona Dobrogei.
”Această taxă este plătită, într-o proporție foarte mare, de cei care sunt nevoiți să facă drumuri sau să tranziteze aceste sectoare de drum. Atât persoanele fizice, cât și cele juridice care își au domiciliul/sediul pe raza teritorial a județelor Constanța, Tulcea și Ialomița sunt obligate să plătească această taxă de trecere ori de câte ori au probleme de sănătate sau trebuie să rezolve probleme administrative, fie în Capitală, fie în alt oraș al țării. Puternic afectați sunt agenții economici care distribuie mărfuri în toată țara. Taxa se regăsește de cele mai multe ori în prețul final al produselor. Altfel spus, și cine nu trece cu mașina peste cele două poduri tot plătește taxa de pod!”, mai susțin liberalii.
CITEȘTE ȘI Proiect - Poliția va putea sancționa încălcarea regulilor de circulație auto și pe baza înregistrărilor video ale șoferilorProiectul a trecut în mod tacit de Senat, iar în iunie 2019, când liberalii erau încă în opoziție, comisiile de specialitate din Camera Deputaților au întocmit un raport de respingere a proiectului.
Comisiile argumentau atunci că acest sistem de taxare pentru utilizarea drumului și pentru poduri, tuneluri sau pasaje montane se regăsește în statele membre ale Uniunii Europene, diferența fiind că în România tariful de utilizare se aplică în funcție de perioada și nu de distanța parcursă.
De asemenea, comisiile arătau atunci că persoanele fizice riverane care au domiciliul de o parte a Dunării și locuiesc de cealaltă parte a Dunării beneficiază de gratuitate la trecerea podurilor (pentru vehiculele înmatriculate în orice județ aflat la stânga sau la dreapta Dunării), iar gratuitatea se aplică și în cazul în care persoana deține un teren agricol pe cealaltă parte a Dunării.
Un alt argument împotriva proiectului a fost că sunt diminuate veniturile proprii ale administratorului drumului, inclusiv veniturile bugetului general consolidat.
CITEȘTE ȘI LEGE Instituțiile statului nu vor mai putea solicita firmelor și populației avize și documente emise tot de stat. De ce se spune că nu va putea fi însă aplicatăDupă ce au ajuns liberalii la putere, însă, Guvernul Orban a transmis Parlamentului că nu susține măsura propusă chiar de parlamentarii PNL.
În mai anul acesta, în schimb, când ar fi urmat să fie respins prin vot final, deputații PSD au solicitat retrimiterea proiectului la comisii pentru un raport suplimentar, care a fost întocmit abia acum, dar cu propunerea favorabilă ca Parlamentul să adopte proiectul.
Conform formei avizate în comisiile de specialitate, eliminarea tarifului de trecere pentru podurile Giurgeni-Vadu Oii și Fetești-Cernavodă va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2022.