Luna octombrie a adus o nouă creștere a pieței auto din România, însă mai multe mărci au continuat tendința din septembrie, de scădere, printre acestea numărându-se și Dacia. Cauza principală este sistemul de desfășurare a Programului Rabla, însă este indiscutabilă o încetinire clară a cererii de automobile pe piața din România.
Dacia a înmatriculat în primele 10 luni ale anului 39.075 de autoturisme, în creștere cu 26% față de anul trecut, însă în octombrie cifrele mărcii au fost mai mici față de octombrie 2022, din cauza cumului de factori. Cu 3156 de autoturisme înmatriculate, Dacia a pierdut 1,5% față de volumul din urmă cu un an, ca urmare a startului lent al etapei a doua din Programul Rabla. În plus, românii pare că și-au pierdut apetitul pentru achiziții de automobile noi, însă efectele vor fi mai clar vizibile în lunile următoare. Aceeași tendință poate fi observată și la Renault (-11,3% în octombrie, 745 unități), la Hyundai (-4,4%, 697 unități), și la Ford (-24,5%, 461 unități), care însă are scuza scoaterii din producție a modelului EcoSport.
La Dacia se adaugă efectul Duster, care și-a diminuat înmatriculările în octombrie cu 26,9%, la 674 unități, pe fondul anunțului privind lansarea unei noi generații, care a determinat clienții să-și amâne achiziția până la apariția noului model. Dintre modelele cu scăderi mari se numără și Skoda Octavia (-22,7%, 225 unități) și Renault Clio (-46%, 190 unități). Pe de altă parte, Hyundai Tucson, care a crescut în octombrie cu 4,4%, este singurul model din Top 10 care înregistrează un declin al înmatriculărilor pe primele 10 luni ale anului (-11,2%, 2327 unități).
În ceea ce privește segmentarea vânzărilor după tipul de motorizare, putem observa o scădere vizibilă de aproape 2 puncte procentuale a cotei de piață a mașinilor pe benzină, care au coborât în octombrie la 62% din piață, cu un total de 6967 unități înmatriculate, după cum arată o analiză APIA. Și dieselul a pierdut de asemenea 1,2 puncte procentual, dar cota sa este mult mai mică, respectiv 11,5% în octombrie.
Mașinile electrice și hibrid continuă să avanseze, cu ajutorul Rabla Plus, având deja o cotă cumulată de 26,6% în octombrie și de 23,8% pe primele zece luni ale anului. În total, în intervalul ianuarie – octombrie s-au înmatriculat 28.750 de autoturisme full electric sau hibrid. Strict pe segmentul electric, vânzările au crescut cu 51,3% pe întreg intervalul, ajungând la 12.845 unități înmatriculate, cu peste 4.000 mai multe decât anul trecut, după ce în octombrie volumul lor a fost de 1123 de unități, cu 42,3% mai multe decât în luna similară a anului trecut.
Dacia a continuat să fie lider pe segmentul electric, cu ajutorul Spring, care s-a vândut în 506 exemplare în octombrie și un total de 5.796 unități de la începutul anului. Tesla rămâne a doua cea mai vândută marcă, cu 218 unități în octombrie și 2705 pe cele zece luni, la mare distanță de VW, care e pe locul trei (89 unități în octombrie, 1232 ianuarie – octombrie). Model Y a înregistrat 1.768, dublu față de Model 3, următoarele cele mai vândute mașini electrice fiind, în acest an, Renault Megane, 703 unități, VW e-Up, 449 unități.