Directorul general al grupului Stellantis, Carlos Tavares, a declarat că presiunea externă asupra producătorilor de automobile pentru a accelera trecerea la vehicule electrice ar putea amenința locurile de muncă și calitatea vehiculelor, deoarece producătorii se luptă să gestioneze costurile mai mari ale construcției de vehicule electrice, transmite Reuters.
Guvernele și investitorii doresc ca producătorii de mașini să accelereze tranziția la vehiculele electrice, dar costurile sunt ”dincolo de limitele” a ceea ce poate susține industria auto, a spus Tavares într-un interviu acordat la conferința Reuters Next.
”Ceea ce s-a decis este să se impună industriei de automobile electrificarea care aduce costuri mai mari cu 50% față de un vehicul convențional”, a spus el.
”Nu putem transfera 50% din costurile suplimentare către consumatorul final, deoarece majoritatea clasei de mijloc nu va putea plăti”, a mai spus acesta, scrie News.ro.
Producătorii de automobile ar putea percepe prețuri mai mari și ar putea vinde mai puține mașini sau ar putea accepta marje de profit mai mici, a spus Tavares. Ambele căi duc la reduceri.
Liderii sindicali din Europa și America de Nord au avertizat că zeci de mii de locuri de muncă ar putea fi pierdute. Producătorii de automobile au nevoie de timp pentru testare și pentru a se asigura că noua tehnologie va funcționa, a spus Tavares.
Presiunea pentru accelerarea acestui proces "va fi doar contraproductivă. Va duce la probleme de calitate. Va duce la tot felul de probleme", a spus el.
Tavares a arătat că Stellantis urmărește să evite reducerile prin creșterea productivității într-un ritm mult mai rapid decât norma industriei.
”În următorii cinci ani, trebuie să digerăm o productivitate de 10% pe an... într-o industrie care este obișnuită să ofere o îmbunătățire a productivității de 2% până la 3%. Viitorul ne va spune cine va putea digera acest lucru și cine va eșua. Punem industria la limită”, a spus el.
La fel ca alți producători de automobile care obțin profituri din vehiculele cu combustie internă, Stellantis este sub presiunea producătorului de vehicule electrice Tesla și a altor startupuri de vehicule electrice, cum ar fi Rivian.
Companiile producătoare de vehicule electrice sunt mult mai mici în privința vânzărilor de vehicule și numărul locurilor de muncă. Dar investitorii au acordat Tesla și Rivian evaluări de piață mai mari decât proprietarului mărcii Jeep sau francizei extrem de profitabile de camionete Ram.
Această presiune a investitorilor este agravată de politicile guvernamentale care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Uniunea Europeană, California și alte jurisdicții și-au stabilit obiective de a pune capăt vânzărilor de vehicule cu combustie internă până în 2035. Regatul Unit a stabilit 2030 ca termen limită pentru trecerea la vehicule complet electrice.
Tavares a spus că guvernele ar trebui să-și schimbe accentul politicii climatice spre curățarea sectorului energetic și dezvoltarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice.
Stellantis, creată în 2021 prin fuziunea producătorului auto francez Peugeot SA și a producătorului auto italo-american Fiat Chrysler NV, este pe cale de a reduce costurile cu 5 miliarde de euro prin eficientizarea operațiunilor sale, a spus Tavares.
Tavares a accelerat dezvoltarea vehiculelor electrice de către Stellantis, alocând 30 de miliarde de euro până în 2025 pentru dezvoltarea de noi arhitecturi de vehicule electrice, construirea de fabrici de baterii și investiții în materii prime și noi tehnologii.