Concurența dintre Skoda și Dacia nu a fost niciodată una reală, chiar dacă pe anumite segmente cele două mărci s-au suprapus în anumite etape ale evoluției lor. Cu toate acestea, în ultimii ani, conducerea VW a făcut presiuni strategice asupra celor de la Skoda pentru a intra și mai mult în segmentele de clienți acoperite de Dacia, unde marca românească face un profit consistent an de an.
Skoda se teme însă și fuge de o asemănare cu Dacia, pentru a nu-și pierde clienții care plătesc pentru unele modele Skoda dublu față de cât plătesc clienții Dacia pe un Logan sau Sandero. Toată această poveste a dus la plecarea fostului CEO al Skoda, Bernhard Maier, care s-a opus vehement întoarcerii Skoda cu fața la clienții low-cost. Noul CEO, Thomas Schafer, a dat asigurări de fiecare dată când a fost întrebat că marca nu țintește segmente de piață mai ieftine decât o face în prezent, însă în practică Skoda a început să fie mai preocupată de acest segment de piață. India, Rusia și China sunt piețele pe care Skoda nu poate face față decât dacă lansează mașini cu prețuri accesibile, iar pentru a reuși are nevoie de proiecte care să aibă susținere financiară. Acesta este motivul pentru care, în India, Skoda a devenit lider de proiect pe întreg grupul VW, dezvoltând o nouă platformă entry, cu un model de mici dimensiuni, adaptat acestei piețe.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Într-un interviu acordat celebrei reviste AutoBild, Thomas Schafer, șeful Skoda, ține să aducă vorba, fără să fie întrebat, de marca Dacia și de posibila concurență a celor două pe același segment de clienți. „Scopul nostru este să atacăm mai puternic în segmentele sensibile la preț și, de asemenea, să câștigăm bani acolo cu un nivel ridicat de disciplină a costurilor. Dar, ca să fie clar: Skoda nu va fi niciodată Dacia, asta este o prostie” a spus Schafer jurnaliștilor germani, încercând să explice strategia Skoda pentru perioada următoare.
Potrivit informațiilor neoficiale apărute în ultimul an, planul strategic al grupului VW, care repoziționează mărcile în cadrul companiei, urmărește o ierarhizare strictă a mărcilor, astfel încât nu doar să nu se mai canibalizeze pe anumite piețe, dar și să acopere foarte bine fiecare segment de piață disponibil. Astfel, Skoda ar urma să acopere cele mai ieftine segmente, atât în Europa, cât și pe alte piețe ale lumii, fiind urmată de SEAT, care are ca misiune lansarea mărcii CUPRA ca marcă premium. VW este marca de volum upmarket a grupului, apoi vine locul celor de la Audi, Porsche, după care se așează mărcile de lux (Bentley, Lamborghini).
CITEȘTE ȘI Cum să reîmprospătezi online aerul și...cifra de afaceriSkoda are un program de investiții foarte bun, cu 2,5 miliarde de euro pregătiți pentru următorii 5 ani, în care intră și noi modele accesibile. Dar marca cehă tocmai și-a lansat prima mașină electrică, un SUV deloc ieftin, dezvoltat pe platforma MEB a grupului, și are în lucru lansarea noii generații Superb, care va fi construită în aceeași uzină cu noua generație Passat, în uzina din Bratislava. Gama sa de SUV-uri ar face invidoasă orice marcă din lume, iar sedanul de tip notchback Octavia se numără printre puținele de acest tip care mai reușesc să atragă clienți în Europa.
Principalele piețe ale mărcii sunt China, cu 173.000 de mașini, în 2021, și Germania, cu 161.800 vehicule, marca raportând profit, la finalul lui 2020, în pofida efectelor pandemiei de coronavirus.
CITEȘTE ȘI VIDEO Titlul World Car of the Year 2021, câștigat de VW ID.4, care a depășit Honda e la votEvoluția Skoda este clar una diferită de cea a Dacia, având până acum și o minimă independență în cadrul grupului VW în privința dezvoltării de noi modele și din punct de vedere al abordării piețelor. Acest lucru a generat și unele conflicte interne, ca urmare a faptului că a intrat agresiv pe piața din Germania, unde a atras clienții VW, în special pe cei ai modelului Jetta, care astăzi a dispărut din Europa. De asemenea, modelul Superb a generat o migrație importantă de clienți de la Passat și atrage cumpărători chiar și de la Audi.
Pentru a reuși să ducă la capăt strategia impusă la nivelul grupului, inclusiv să diminueze la maxim impactul asupra vânzărilor celorlalte mărci din grup, Thomas Schafer este nevoit să impună o mai mare strictețe a cheltuielilor în paralel cu lansarea de modele mai ieftine.
CITEȘTE ȘI Cum s-a schimbat mediul de afaceri din România în ultimii 30 de ani: O istorie povestită prin ochii consultanței, cu liderii PwC (I)„Am promis echipei să facem ceea ce știm cel mai bine: să construim mașini grozave și să urmăm disciplina strictă a costurilor și mai îndeaproape. Acest lucru ne oferă posibilitatea de a ataca segmente pe care alte mărci din grup nu le pot ataca. Următorul Superb va fi construit împreună cu Passat în Bratislava și va elibera capacități de producție în Republica Cehă. Vom folosi asta. Poziționarea noastră este clar definită”. Șeful Skoda confirmă, la întrebarea reporterului, faptul că principalii competitori ar urma să fie Hyundai și Kia, nu Audi și VW: „Exact, competiția este în afară, nu în interior”.
Schafer confirmă și lansarea noii generații Fabia, în luna mai, urmată de lansarea comercială în lunile următoare. În ceea ce privește noul model electric, Enyaq, Schafer spune că cererea este mai mare decât planurile inițiale. De la 350 unități produse pe zi, s-a ajuns la 500, iar livrarea este asigurată în acest an doar pentru clienții care aleg configurația potrivită de baterie și motor.
Thomas Schafer a venit la Skoda din Africa de Sud, unde conducea operațiunile grupului VW în regiune. La scurt timp după instalare, el a făcut primele afirmații referitoare la repoziționarea mărcii prin abordarea segmentului low-cost, subliniind că performanța din 2020 s-a datorat mai ales segmentelor inferioare. Încă de atunci, el a explicat țintele sale: „Trebuie să ajungem la cei care caută mașini mai accesibile, iar un raport bun calitate/preț este important pentru ei, ceea ce ar putea aduce mai mulți clienți către marcă”.