Cea mai gravă ”țeapă” dată cumpărătorilor de mașini second-hand o reprezintă vânzarea unor autovehicule care au avut avarii atât de mari încât ar fi trebuit să fie daune totale, 6% dintre mașinile aflate la vânzare și verificate online fiind foste daune totale. Recent, Profit.ro a anunțat în exclusivitate că jumătate din mașinile aduse în România, puse la vânzare, au probleme.
Anul 2017 este unul record pentru piața auto de mașini second hand, înregistrându-se până în prezent peste o jumătate de milion de tranzacții. În acest context, cumpărătorii trebuie să fie foarte atenți la eventualele ”țepe”, cazuri în care mașina scoasă la vânzare nu este deloc ceea ce pare a fi la prima vedere, avertizează raportul publicat de platforma InspectorAuto.ro
Cele mai grave cazuri sunt reprezentate de cele în care vânzătorii scot pe piață o mașină care a fost daună totală, a avertizat fondatorul Inspectorauto.ro, Mihai Cune, potrivit News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Din 1.000 de mașini verificate online pe platforma InspectorAuto.ro în ultima perioadă, circa 14% au avut o valoare de reparație care indică avarii serioase, iar aproximativ 6% au avut avarii atât de mari încât ar fi trebuit să fie daune totale. Pentru a evita cumpărarea unei epave pe roți recomandăm verificarea autoturismului în baza de date a InspectorAuto.ro, ca pas preliminar, apoi o verificare tehnică și de caroserie într-o unitate service autorizată R.A.R., care face inclusiv test de grosimea stratului de vopsea și verifică integritatea sitemului de siguranță - airbag-uri, centuri, calculator airbag etc.", a spus Mihai Cune, în cadrul comunicatului.
O problemă la fel de gravă o reprezintă comercializarea unor mașini fără airbaguri, care în multe cazuri pleacă tot dintr-o fostă daună totală, potrivit datelor raportului. Astfel, există mașini care la prima vedere arată impecabil, iar la testul de diagnoză nu apare nicio eroare referitoare la airbaguri pentru că samsarii au pus o piesă electronică în locul acestora.
”Dacă mașina prezintă urme suspecte în partea frontală sau se văd urme de intervenție pe trager, are elemente revopsite, data de fabricație a farurilor este mai nouă decât mașina sau îmbinarea elementelor de caroserie nu este simetrică, apelați la un service să verifice atent caroseria mașinii pentru urme de avarii majore și pentru a vă arăta că există airbag în volan și la pasager sau în montanții parbrizului - operațiunea durează aproximativ o oră și cu ajutorul unei camere endoscopice se poate afla totul”, se arată în raport.
Totodată, mesajul ”accept orice test” într-un anunț este menit să îi descurajeze pe cumpărători să nu mai verifice mașina, potrivit raportului.
”Este o falsă transparență, în ideea că dacă vânzătorul acceptă un test într-un service înseamnă că mașina este conform descrierii din anunț și nu are nimic de ascuns. Este foarte important ca mașina să fie verificată înainte de a da banii pe ea. Sunteți pe cale să cheltuiți o sumă mare de bani și ar fi bine să știți pe ce îi dați”, se arată în comunicat.
O altă probleme o reprezintă anularea filtrulului de particule la automobile diesel fabricate după anul 2005. Filtrul de particule, după aproximativ 250.000 de kilometri, ar trebui schimbat sau curățat dacă se mai poate, potrivit Inspectorauto.ro. De regulă, mașinile diesel care vin din Germania cu foarte mulți kilometri sunt pe finalul vieții filtrului de particule, kilometri sunt dați înapoi și cumpărătorul se trezește cu o foarte mare problemă la câteva luni după ce a cumpărat mașina, avertizează raportul.
”În multe situații, samsarii chiar vor anula filtrul de particule pentru ca mașina să meargă fără probleme și să nu intre în modul de avarie, acea limitare la 3.000 de ture a motorului. După anularea filtrului de particule, mașina va funcționa fără probleme însă va emite noxe ridicate și fum, din când în când, la accelerări mai rapide. Cumpărătorul va afla abia la următoarea vizită la ITP că mașina lui are noxe peste limite și are filtrul de particule anulat. Dacă vânzătorul susține că mașina are filtrul de particule nou, schimbat, dar ea are sub 200.000 km se ridică mari semne de întrebare”, se arată în raport.
Totodată, samsarii pot lua mașini cu kilometri aproape de schimbarea distribuției, întrucât pot negocia cel puțin 500 de euro, cât costă operațiunea. Ulterior, aceștia dau kilometrajul înapoi fără să schimbe distribuția și îi lasă cumpărătorului riscul de a se trezi cu motorul defect din această cauză, avertizează raportul. Din această cauză, când cumpărați o mașină second-hand este recomandat să schimbați distribuția dacă nu cunoașteti persoana de la care ați cumpărat-o și nu puteți afla rulajul real, potrivit Inspectorauto.ro.
”De exemplu, unii samsari vând mașini cu 170.000 km și trec în anunț că a fost schimbată distribuția, care normal se schimbă la 210.000 de km. În momentul în care se rupe cureaua de distribuție sau lanțul de distribuție, mai multe componente din motor vor fi avariate. Au fost cazuri în care după această întâmplare mașina a avut nevoie de un alt motor. Puteți verifica dacă distribuția a fost schimbată, la un service; după ce se desface un capac se poate observa starea curelei de distribuție”, se arată în comunicat.