Camioanele sunt implicate în 15% din decesele provocate de accidentele rutiere din Europa, deși ele reprezintă doar 3% din vehiculele de pe șosele. Acesta este motivul pentru care cunoscuta organizației EuroNCAP a anunțat că va începe testele de siguranță pentru camioanele grele.
Euro NCAP a anunțat startul în dezvoltarea unei scheme de rating de siguranță pentru camioane, ca „un răspuns direct la datele care arată că, deși camioanele reprezintă doar 3% din vehiculele de pe drumurile europene, acestea sunt implicate în aproape 15% din toate decesele rutiere din UE”.
Euro NCAP va prezenta în scurt timp elementele pe care organizația le va folosi la viitorul rating Truck Safe și modul în care intenționează să evalueze și să analizeze performanța camioanelor.
Schema propusă de Euro NCAP vrea să depășească reglementările UE actuale privind siguranța camioanelor, pentru a forța companiile care construiesc camioane să inoveze și să asigure sisteme de siguranță mai performante.
EuroNCAP își susține demersul prin faptul că dimensiunile și greutatea camioanelor generează riscuri foarte mari de decese în cazul accidentelor rutiere, fiind un real pericol pentru utilizatorii vulnerabili de pe șosele. Din acest motiv, organizația subliniază necesitatea ca aceste vehicule mari să fie mai bine echipate cu tehnologii de salvare a vieții, în special legate de evitarea accidentelor, dar și în acțiunile de salvare după accident. Protocoalele propuse încearcă să preia metodele de testare și cele mai bune practici dezvoltate în ultimul deceniu pentru autoturisme pentru a fi transformate în linii directoare utile pentru proiectarea viitoarelor camioane grele, mai sigure.
„Prezentând public procedurile și cerințele înainte de rating, sperăm că industria va lua notă și va reacționa în consecință. La NCAP24, suntem încântați să fim alături de părțile interesate cheie din industrie și de producătorii de vehicule, inclusiv DAF, Scania, Volvo și ZF, care își demonstrează tehnologiile de ultimă generație”, a declarat Michiel van Ratingen, Secretar General Euro NCAP.
CITEȘTE ȘI FOTO Undă verde pentru o nouă lucrare a lui UmbrărescuEuroNCAP spune că, în ultimele 12 luni, a lucrat împreună cu producătorii de vehicule pentru a dezvolta testele, fiind consultați inclusiv distribuitori, transportatori, asigurători, locale, legiuitori și organizații strategice de drumuri pentru a înțelege complexitatea fabricării de camioane și drumuri.
Viitoarele teste vor urmări performanțele de siguranță ale camioanelor atât în orașe, cât și pe autostrăzi, dar și optimizarea siguranței operaționale și a costurilor.
CITEȘTE ȘI VIDEO A început deszăpezirea Transfăgărășanului. Când va fi deschisO altă statistică invocată de EuroNCAP arată că accidentele dintre camioane și utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (VRU) reprezintă în prezent 25% din totalul deceselor din UE. Noile teste vor simula coliziunile din lumea reală și vor încuraja producătorii să adapteze tehnologiile de evitare a coliziunilor și să îmbunătățească vederea șoferului. În viitor, Euro NCAP va extinde programul pentru a include și protecția împotriva accidentelor.
„Cu cât recunoaștem mai devreme că tehnologiile de siguranță ale camioanelor sunt în urmă față de cele ale mașinilor, cu atât mai repede vom putea reduce numărul de accidente mortale în care sunt implicate camioane” a declarat Ulric Långberg, Asociația suedeză a companiilor de transport rutier, care colaborează cu EuroNCAP în acest proiect.
CITEȘTE ȘI Primul pas greșit pentru Porsche, după listarePe măsură ce producătorii răspund la teste, cerințele vor evolua. În 2027, vor fi necesare cerințe sporite de siguranță activă în jurul manevrelor. Apoi, în 2030, Euro NCAP va începe testarea la impact a camioanelor pentru a încuraja o mai bună protecție pasivă a siguranței. Vehiculele vor fi testate pe sectoare și se vor concentra pe livrarea în oraș, distribuția pe autostradă, cursele lungi și camioanele cu basculantă și gunoi. Prima lansare a ratingurilor va fi anunțată în noiembrie 2024.
Noua schemă de evaluare a camioanelor Euro NCAP va fi o premieră pentru segmentul camioanelor și va permite tuturor părților interesate din industria de transport de marfă să identifice și să evalueze nivelul de siguranță al camioanelor. Organizația speră ca transportatorii și expeditorii de marfă să fie interesați în investițiile în camioane mai sigure. De asemenea, autoritățile locale și regionale vor putea condiționa utilizarea de camioane sigure.
CITEȘTE ȘI FOTO Aglomerație la ieșirea din țară către Bulgaria și UngariaPrintre tehnologiile ce vor fi impuse camioanelor se numără adaptarea inteligentă a vitezei (ISA), frânare de urgență autonomă (AEB), asistența la apropierea de o mașină staționată, apropierea de o mașină care circulă cu viteză redusă, utilizatorii rutieri vulnerabili (AEB VRU), de exemplu pietoni, sistemele de asistență la schimbarea benzii, sistemele de asistență la manevrele de întoarcere, sistemele de monitorizare cu camere (e-Mirrors).