Marca suedeză Polestar, desprinsă din Volvo ca un brand premium electric, s-a lansat pe piață în urmă cu șapte ani cu un model hibrid, însă de atunci toate celelalte modele ale sale au fost exclusiv electrice. Acum, într-un moment în care publicul cere din nou mașini hibride, șefii Polestar nu sunt preocupați de o eventuală revenire, chiar dacă vânzările nu sunt grozave.
Două mărci ale grupului Geely, Smart și Zeekr, au încept să-și facă planuri cu noi motorizări hibrid, pe care compania din care fac parte le produce și le poate pune la dispoziție. Motivul este simplu: piața cere tot mai multe hibride și plug-in hibride, în locul dieselurilor, fiind tot mai reticentă la trecerea bruscă la propulsia electrică. O a treia marcă a grupului Geely, Polestar, are antecedente cu motorizările hibrid, deoarece Polestar 1, primul model cu care brandul s-a lansat oficial pe piață, era un plug-in hybrid de lux.
Anterior, primele modele derivate din gama Volvo au fost echipate cu motoare PHEV. Odată cu lansarea lui Polestar 2 și ieșirea din producție a primului model, marca a devenit exclusiv electrică, sperând că va urca pe trendul de la acel moment al industriei auto globale. Din nefericire, 2023 – 2024 sunt ani în care Polestar a fost puternic afectată de scăderea abruptă a cererii de autvehicule complet electrice, iar o soluție de revenire la propulsia hibridă ar putea fi la îndemâna acestei mărci.
Unul dintre șefii Polestar, Lutz Stiegler, director de tehnologie al mărcii, spune că această decizie nu se află pe lista de priorități a conducerii. Polestar nu va urma traseul ales de celelalte mărci, precum Smart, Geely sau Zeekr. Acestea vor încerca, pentru început, să producă vehicule PHEV pentru piața din China, pentru a oferi clienților ceea ce-și doresc.
În China, mașinile plug-in au o pondere foarte mare în segmentul numit New Energy Vehicles, ajungând la aproape 40% din totalul segmentului. Mărcile mari, europene și asiatice, au demarat deja programe de dezvoltare a versiunilor PHEV pentru mașinile din gamă, iar rivalii chinezi nu vor aștepta prea mult pentru a nu pierde cotă de piață.
În plus, BYD, cel mai mare producător chinez de automobile electrice, este totodată și cel mai mare producător de automobile PHEV, având o cotă de piață foarte mare pe piața locală. Cu peste 600.000 de vehicule PHEV vândute în prima jumătate de an, în China, BYD este la mare distanță de locul al doilea, Great Wall, care nu a vândut nici măcar 100.000 de vehicule plug-in hybrid.
Șeful Polestar susține, însă, pentru Automotive News, că discuția se poartă doar pentru piața din China, pentru că pe celelalte piețe majore, Europa sau SUA, situația PHEV-urilor nu este la fel de spectaculoasă.
„Polestar s-a lansat ca un brand electric, modelul Polestar 1 a fost ultimul plug-in hibrid. Din acest motiv nu văd încă un hibrid adăugat. Dar niciodată nu poți spune niciodată, pentru că nu știi ce vor decide politicienii anul viitor”, a mai spus Stiegler. El a amintit și de criticile aduse mașinilor PHEV, care s-au dovedit, în urma studiilor, la fel de poluante ca mașinile cu combustie, atunci când șoferii lor nu încarcă bateriile, adică cea mai frecventă situație întâlnită în viața reală.
CITEȘTE ȘI Volvo scumpește cu procente bune noul EX90 EV, deși e nevoită să livreze mașinile fără toate funcțiileComisia Europeană a dat publicității în acest an rezultatele unui studiu realizat pe un eșantion de 600.000 de vehicule PHEV, din care a reieșit că nivelul emisiilor de CO2 pentru acest tip de motorizare este cu mult mai mare în realitate, față de emisiile obținute în testele de laborator.
În prezent, mașinile PHEV nu au o cotă de piață prea mare în Europa, iar perspectiva depășirii pragului de 10% este una îndepărtată. Raportul dintre preț și consumul de combustibile favorizează în prezent mașinile full hibrid, care au cel mai mare ritm de creștere pe piața auto europeană.
Lutz Stiegler a mai declarat că vânzările de mașini electrice își vor reveni, deoarece industria auto poate să producă astfel de mașini și la prețuri mai mici. El a spus, însă, că Polestar nu va intra în segmentul de mașini electrice accesibile, cu modele precum Volvo EX30, pentru că nu ar fi potrivit pentru un brand premium.