În luna august a acestui an, o știre care cita opinia fostului președinte al Renault și Nissan, Carlos Ghosn, a atras atenția pe fluxurile de știri, imediat după ce Honda și Nissan au anunțat o aparent nevinovată colaborare dintre cele două companii, pe segmentul electric. Nu era nici primul, nici ultimul parteneriat de acest fel, însă fostul manager a afirmat că asistăm la o preluare mascată a Nissan de către Honda.
Încercarea de eliminarea a Renault din acționariatul Nissan și îndepărtarea fostului președinte al companiei japoneze la finalul lui 2018 începe să aibă un alt înțeles la o distanță de șase ani de acel moment, odată cu apariția informațiilor neoficiale despre o posibilă fuziune Honda – Nissan. Jurnaliștii de la Nikkei, cea mai importantă publicație de business din Japonia, susțin că se încearcă crearea unei companii puternice, care să rivalizeze cu Toyota și care să scoată Nissan din declinul major în care a intrat.

Carlos Ghosn a afirmat în luna august că totul arată exact ca o preluare a Nissan. „Nu îmi pot imagina nici măcar un moment cum va funcționa alianța între Honda și Nissan decât dacă este o preluare deghizată de către Honda a Nissan și Mitsubishi, cu Honda pe scaunul șoferului”, a spus la acel moment Ghosn.
„Va fi o preluare, o preluare deghizată”, a concluzionat cel care a condus Nissan aproape 20 de ani și care a scos compania dintr-un iminent faliment, ducând-o într-o alianță cu Renault, parteneriat ce era în 2018 la un pas de fuziune. Practic, autoritățile japoneze au înlocuit, în ecuația din 2018, Renault cu Honda.
Dar pentru a reuși, a fost nevoie ca francezii să fie îndepărtați pas cu pas din conducerea Nissan, iar pentru asta li s-a impus, printr-un acord oficial, să-și înstrăineze o bună parte din acțiunile deținute, care îi confereau o poziție dominantă, cu 43,4% din acțiuni și drept de vot.
La nici un an de la intrarea în vigoare a acordului, imediat după ce Renault a rămas cu numai 15% drepturi de vot la Nissan, a fost scos la lumină planul de fuziune cu Honda, care, ținând cont de situația financiară a Nissan, va fi exact ceea ce a spus Ghons: o preluare mascată de către Honda. Dacă acest lucru se va concretiza, Renault va mai deține doar o mică participație în noua companie formată, cu un pachet de câteva procente.
Carlos Ghosn a făcut referire în ultima sa intervenție pe marginea posibilei preluări la situația financiară incertă a Nissan, soluția Honda fiind „o încercare a de a găsi un salvator”.
Carlos Ghosn a fugit din Japonia în timp ce se afla în arest la domiciliu în Japonia, unde urma să fie trimis în judecată pentru mai multe acuzații de fraudă. El a reușit să ajungă în Liban cu ajutorul unor complici. De atunci, mai multe procese care îl vizează au fost deschise atât în Japonia, cât și în Franța.

Carlos Ghosn reușise să facă din Alianța Renault Nissan Mitsubishi al doilea cel mai mare producător de automobile din lume, însă succesul a fost unul efemer, transformat în doar câteva luni într-un coșmar al Nissan. Astăzi, compania japoneză întregistrează un declin major al vânzărilor, având cu peste 2 milioane de vehicule în minus, la nivel de producție și vânzări, comparativ cu ultimul an în care a fost condusă de Ghosn.
Carlos Ghosn a fost desemnat de Renault Group să preia conducerea Nissan în 1999, după achiziția unui pachet de 43,4% din compania japoneză, aflată la acel moment la un pas de intrare în incapacitate de plată. Ulterior, Nissan a cumpărat 34% din acțiunile Mitsubishi, în mandatul lui Ghosn. Fostul manager a fost acuzat de japonezi că orchestra, în 2018, fuziunea dintre Renault și Nissan, într-o companie unică.
Renault a vândut deja, în mai multe tranșe, o parte a acțiunilor pe care le deținea la Nissan, prin intermediul unui trust care a preluat mai bine de jumătate din pachetul inițial, de 43,4% din compania japoneză.