Înmatriculările de autoturisme din Europa încep să accelereze pe măsură ce companiile produc tot mai multe mașini și le livrează în baza comenzilor foarte mari rămase neonorate din 2022. România își menține ritmul crescător al înmatriculărilor, chiar și fără Programul Rabla, care va începe abia luna aceasta. La capitolul mărci, Dacia are creșteri substanțiale, mult peste media pieței, dar cota de piață s-a diminuat în raport cu competitorii săi.
Industria auto europeană a înregistrat a șaptea lună consecutivă de creștere a înmatriculărilor, acesta fiind cel mai bun semn al încetării crizei de semiconductori și al revenirii producției la normal. După un an 2022 care s-a încheiat cu liste foarte mari de comenzi, 2023 a început fără opriri de producție, iar înmatriculările încep să se apropie lent de volumele pre-pandemice. Cu un volum de 802.763 de autoturisme înmatriculate, adică o creștere de 11,5% față de anul trecut, piața a ajuns la circa 80% din nivelul din 2019, și prin prisma unei baze de raportare modeste (anul 2022 a adus recorduri negative pentru înmatriculările din ultimul deceniu).
După două luni, piața auto din UE are o creștere de 11,4%, cu un volum total de 1,6 milioane de autoturisme înmatriculate. Motoarele principale de creștere au fost marile piețe, între care Spania și Italia au avut majorări de 20% și, respectiv, 17,4%, în februarie, cu cifre și mai mari pe totalul celor două luni (32,1% și, respectiv, 18,2%). De asemenea, Franța, cu o creștere de sub 10 procente, a contribuit la situația din UE, în timp ce Germania a înregistrat un volum apropiat de cel din 2022.
România este una dintre țările cu vânzări foarte bune în acest început de an, menținând tendința de creștere din ultimul an. Cu cele 12,449 de autoturisme, țara noastră a înregistrat un avans de 44,5% față de februarie 2022, inclusiv printr-o creștere mare a pieței de electrice (1040 în februarie, 2113 unități după două luni, creștere de 99,7%). În total, în perioada ianuarie – februarie, cu cele 24.715 autoturisme înmatriculate, România are a treia cea mai mare creștere (37,7%), după Portugalia și Grecia.
În consecință, foarte puține mărci mai înregistrează în acest moment scăderi ale vânzărilor, iar acolo unde sunt prezente acestea sunt foarte mici. Marile grupuri au reușit să recupereze parțial scăderile anterioare. Liderul pieței, VW Group, a încheiat luna februarie cu un avans de 18,2% și și-a majorat cota de piață la 26%, având creșteri pe linie, de 18 – 19% pentru mărcile de volum și o mică scădere pentru SEAT. Stellantis, al doilea grup ca volum, nu a reușit o performanță la fel de bună, creșterea de numai 1,6% fiind rezultatul eforturilor Peugeot (+7,7%) suprapus peste scăderile Citroen, Opel și Fiat. Consecința este un declin al cotei de piață la 19%
Renault Group își consolidează locul al treilea, după ce în 2022 fusese depășită de Hyundai Group, având o cotă de piață de aproape 11 procente, un plus de 1,3 puncte procentuale față de 2022 și aproape 20.000 de autoturisme în plus. Performanța a fost susținută de Dacia, care are un avans foarte mare, de 49,2%, cu un volum de 49.390 autoturisme înmatriculate, cu 14.000 de autoturisme mai mult decât în februarie 2022.
După cele două luni de la începutul anului, Dacia înregistrează un volum total de 87.890 de autoturisme înmatriculate în UE, corespunzător unei creșteri mari, de 45,7%, de patru ori mai mare decât media pieței. Pe întreaga piață europeană (UE plus EFTA plus UK), Dacia a reușit să înmatriculeze 92.745 de autoturisme, aproape la fel de multe cât Renault (93.149) și are o cotă de piață de 5,1%, în creștere cu 1,2 pp față de perioada similară din 2022, ca urmare a unei creșteri de 46,6%.
CITEȘTE ȘI Dacia Sandero, cel mai vândut automobil din Europa în primele două luni ale anuluiDin punct de vedere al tipului de propulsie, piața de vehicule electrice a crescut din nou, la o cotă de 12,1% cele pur electrice și 25,5% cele hibride. Motoarele cu benzină ca unic sistem de propulsie au rămas cele mai vândute, dar cota lor a scăzut la 36,9%.
Înmatriculările de vehicule electrice (BEV) au crescut cu 39,7%, la 97.300 de autoturisme, iar cele hibride au crescut cu 22,3%, până la 204.883 unități, în februarie. După două luni, UE a înmatriculat 169.255 de autoturisme pur electrice, cu 32% mai multe, și 402.928 de autoturisme hibrid, în creștere cu 22,3%.
O tendință inversă, care este posibil să se accentueze în perioada următoare, este prezentă pe segmentul de plug-in hybrid, unde înmatriculările au scăzut în februarie cu 7,4%, la 57.569 de mașini. Tendința a fost susținută în special de Germania, unde subvenția pentru acest tip de vehicule a fost oprită. După două luni, piața de PHEV a ajuns la 111.224 unități, în scădere cu 8,6%.