Constructorul auto german Mercedes-Benz a decis să îi implice pe inginerii echipei sale de Formula 1 în procesul de concepere a unor vehicule electrice de masă mai eficiente, reducând cu un sfert perioada de dezvoltare și accelerând eforturile de a ține pasul cu liderul Tesla, transmite Reuters.
După decenii în care au fost pionieri în tehnologia motoarelor cu combustie, constructorii auto tradiționali precum Mercedes au rămas în urma producătorului american Tesla pe segmentul vehiculelor electrice. Echipa de Formula 1 poate ajuta Mercedes să reintre în cursă, este de părere Steven Merkt, director de soluții de transport la TE Connectivity, un mare furnizor de componente auto, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Nimeni nu resimte o presiune mai mare decât Mercedes pentru a fi lider la capitolul inovare. Trebuie să își intensifice eforturile", spune Steven Merkt.
Anul trecut, Mercedes a dezvăluit conceptul EQXX, un automobil electric super-eficient cu o autonomie de peste 1.200 de kilometri, care a fost dezvoltat împreună cu echipa de F1 a constructorului german. Modelul EQXX a fost dezvoltat în doar 18 luni, grație expertizei inginerilor de F1 de a lucra rapid pentru a îmbunătăți eficiența diferitelor componente de la motoare și până la aerodinamică sau rezistența la rulare.
"Avem un avantaj aici cu Formula 1 pe care alți nu îl au. Tesla nu are așa ceva și nici alte echipe", subliniază directorul de tehnologie de la Mercedes, Markus Schaefer.
Viteza este un aspect important pentru că noii intrați pe segmentul vehiculelor electrice, și în special Tesla, nu pot dezvolta sau îmbunătăți modele mai rapid decât constructorii tradiționali. De exemplu, producătorii chinezi de automobile electrice au reușit să reducă perioada de dezvoltare la o medie de 2,5 ani și să lanseze modele inovative și ieftine în Europa.
Nevoia de rapiditate este însoțită de accentul pus de producătorii auto pentru a face vehicule electrice mai eficiente, și în consecință cu costuri mai mici, prin reducerea greutății, extinderii autonomiei și utilizarea unei cantități mai mici de metale rare pentru baterii. Furnizorii precizează că eficiența este inclusă acum în contractele pentru unele vehicule electrice deoarece constructorii vor să își facă vehiculele mai accesibile.
"Eficiența este un catalizator cheie pentru a accelera adoptarea vehiculelor electrice la nivel global", a spus Schaefer.
O parte din lecțiile învățate de Mercedes de pe urma conceptului EQXX vor fi incluse în noua platformă electrică care va intra în producție în 2024, inclusiv elemente de aerodinamică, părți din grupul motopropulsor și sistemul software al vehiculului.
CITEȘTE ȘI Peste 100.000 de turiști au fost pe litoralul românesc în minivacanța de 1 MaiSchaefer a spus că prin aplicarea abordării din F1, Mercedes a redus timpul de dezvoltare necesar, pentru ca un nou vehicul să ajungă de pe planșă până la producția de serie, de la o medie de 58 de luni, până la aproximativ 40 de luni. Pentru modelele derivate, modele similare construite pe aceiași platformă, ținta este de aproximativ 30 de luni.
Acum echipa de ingineri F1 de la Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), care are sediul la Brixworth, centrul Angliei, lucrează la cel puțin o jumătate de duzină de noi proiecte care vizează dezvoltarea de componente pentru modelele de masă ale Mercedes, precum baterii, invertoare și o nouă generație de motoare, a spus Schaefer.
Și alți actori din industria auto își intensifică eforturile în cursa pentru viteză și eficiență. Constructorul american Ford Motor Co a anunțat că intenționează să urmeze exemplul Mercedes prin revenirea în cursele de F1 în 2026, care vor oferi "o platformă incredibil de eficientă din punct e vedere al costurilor pentru a inova, a face schimb de idei și tehnologii", a spus directorul general Jim Farley în luna februarie.
La rândul său, grupul auto german Volkswagen a anunțat că vrea să reducă timpul necesar pentru dezvoltarea de noi modele în China de la patru ani până la media de 2,5 ani de pe piața chineză, parțial prin delocalizarea unei părți mai mari din activitățile de cercetare și dezvoltare.
Constructorii auto sunt atât de concentrați pe eficiență încât unii au inclus penalități pentru furnizorii care nu respectă țintele de eficiență, spune Liam Butterworth, director general la furnizorul de compontente Dowlais.