Apariția mașinilor cu conducere autonomă a înfierbântat mințile șefilor companiilor auto în ultimii ani, fiind investite sume serioase în proiecte care să dezvolte tehnologia de rulare fără șofer. Klaus Zellmer, șeful marketingului pentru marca VW, spune că este luat în calcul sistemul de taxare pay-per-use, ca metodă de monetizare.
Mobilitatea viitorului este principala preocupare a inginerilor și șefilor companiilor auto, pentru că tot mai multe studii arată că tendința de utilizare a altor vehicule decât cele personale este tot mai pronunțată în țările dezvoltate. Tehnologia existentă în prezent pe automobile a permis lansarea mașinilor care nu mai au nevoie de șofer. Sistemele de asistență sunt suficient de avansate încât pot primi informațiile necesare pentru a lua o decizie și pentru a efectua manevrele necesare, astfel încât să poată ajunge la destinație fără intervenția unui șofer. Acesta este punctul în care companiile auto au simțit că pot monetiza, direct sau prin intermediul operatorilor de flote de transport. „Ne putem imagina că le vom oferi într-un sistem orar”, a declarat Klaus Zellmer, director de vânzări, marketing și after-sales VW, într-un interviu pentru Die Welt.
El spune că aproximează un preț de circa 7 euro pe oră, astfel încât dacă cineva nu are chef să conducă la un drum de trei ore, va plăti 21 de euro pentru o mașină fără șofer.
Căutările de monetizare a vehiculelor se bazează în momentul de față pe mai multe inovații tehnologice ce sunt deja introduse pe automobile. În primul rând, comunicarea dintre mașini și cea între mașini și infrastructură începe să fie tot mai prezentă. Asta va permite ca siguranța în trafic și posibilitatea de deplasare să fie tot mai avansată, cu ajutorul informațiilor primite și transmise. În al doilea rând, conexiunile de internet ale mașinilor sunt atât de puternice, încât permit nu doar actualizarea sistemelor de operare și de divertisment, dar și achiziția de servicii și opțiuni pentru mașină, reprezentând astfel o nouă sursă de venituri.
Cei de la VW mizează pe pachetul complet, format din actualizarea over-the-air (OTA) plus posibilitatea de transfer al setărilor personale de la o mașină la alta, pentru a atrage tot mai mulți cumpărători de mașini inteligente.
„În viitor, va crește numărul clienților care vor alege pe baza ofertelor de softuri, nu neapărat pe baza vitezei mașinii”, de declarat Thoma Ulbrich, director de dezvoltare VW, în cadrul unei conferințe pe teme de tehnologie. Opțiunile pe care le vor putea comanda din aplicația mașinii vor fi diverse: de la încălzirea în scaune, la hărți pentru navigație. În același timp, compania crede că va crește numărul celor care vor prefera să folosească mașina doar pentru câteva zile, iar posibilitatea încărcării softurilor preferate va fi esențială. „Familia ID a fost gândită pentru astfel de evoluții în viitor, cu actualizări OTA care să îmbunătățească performanța softului și să-l seteze după dorința clientului”, spune Klaus Zellmer.
CITEȘTE ȘI Bun gust și eleganță chiar și atunci când ai un stil de viață activȘeful marketingului VW estimează câștiguri de sute de milioane de euro din vânzarea actualizărilor OTA.
Grupul VW pregătește o nouă generație de automobile, care vor duce e-mobilitatea „la un întreg nou nivel”, mai spune Zellmer. Proiectul Trinity cuprinde trei vehicule eletrice ale mărcilor Audi, Porsche și Bentley, care vor fi lansate în 2026 și vor beneficia de cele mai avansate tehnologii de conectare și asistență.