Northvolt, compania suedeză de baterii electrice în care grupul VW se numără printre investitorii importanți, a obținut 5 miliarde de dolari sub formă de împrumut, pentru a-și extinde fabrica din nordul Suediei.
Creditul este prezentat drept „cel mai mare împrumut verde” obținut în Europa până în prezent și va facilita extinderea fabricii Northvolt Ett, precum și realizarea altor planuri ale Northvolt în ceea ce privește reciclarea bateriilor.
Împrumutul a fost obținut pe baza unor contracte de achiziție pe termen lung, în valoare de 55 miliarde dolari, cu parteneri precum BMW, Volvo Cars sau Volkswagen Group și este furnizat de un grup de 23 de bănci comerciale, precum și Banca Europeană de Investiții (BEI) și Banca Nordică de Investiții (NIB), ambele susținute de programul InvestEU al Comisiei Europene.
În total, compania și-a asigurat peste 13 miliarde de dolari pentru a-și extinde operațiunile în Suedia, Polonia, Germania, SUA și Canada.
La finele anului trecut, Northvolt a anunțat dezvoltarea unei baterii revoluționare pe bază de sodiu, care va putea înlocui bateriile Li-Ion și va reduce dependența de metalele rare.
Este vorba despre baterii cu o densitate energetică de 160 Wh/kg care folosesc tehnologia Sodiu-Ion, mult mai accesibilă decât clasicul Li-Ion. Noua celulă dezvoltată de Northvolt este mai sigură și mai rentabilă decât cele două tipuri de baterii folosite în prezent pe scară largă, NMC (pe bază de nichel, mangan și cobalt) și LFP (pe bază de fosfat de fier), ambele folosind litiul. Noua celulă nu conține litiu, nici celelalte metale care au costuri mari de extracție și se găsesc doar în anumite zone ale globului (nichel, cobalt), ea folosind materii prime care se găsesc „din abundență”, după cum spune compania suedeză.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu: Anul viitor vor fi finalizați aproape 250 de kilometri de autostradă și drum expresPeter Carlsson, CEO și co-fondator Northvolt, comentează: „Lumea și-a pus mari speranțe în ionul de sodiu și sunt foarte încântat să spun că am dezvoltat o tehnologie care va permite implementarea sa pe scară largă pentru a accelera tranziția de energie. Este o etapă importantă pentru propunerea de piață a Northvolt, dar tehnologia bateriilor ca aceasta este, de asemenea, crucială pentru a atinge obiectivele globale de sustenabilitate, făcând electrificarea mai eficientă din punct de vedere al costurilor, mai durabilă și mai accesibilă la nivel mondial.”
Tehnologia cu ioni de sodiu, care a fost dezvoltată împreună cu partenerul de cercetare Altris, este menită să ofere baza pentru soluțiile de stocare a energiei de ultimă generație Northvolt. Costul scăzut și siguranța la temperaturi ridicate fac tehnologia deosebit de atractivă pentru soluțiile de stocare a energiei pe piețele viitoare, inclusiv pentru India, Orientul Mijlociu și Africa.
Compania spune că prima generație de celule cu ioni de sodiu a fost concepută în primul rând pentru stocarea energiei, abia de la generațiile ulterioare fiind urmărită o densitate de energie mai mare potrivită pentru vehiculele electrice.
CITEȘTE ȘI Românii plătesc cu 20% în plus pe mașini second-hand care au daune ascunse de aproape 4.000 de euro și 85.000 de km dați înapoi„Tehnologia noastră cu ioni de sodiu oferă performanța necesară pentru a permite stocarea energiei cu o durată mai lungă decât chimiile alternative ale bateriilor, la un cost mai mic, deschizând astfel noi căi de implementare a generării de energie regenerabilă. Numai potențialul ionului de sodiu pe această piață va avea un impact extraordinar în demersul către electrificarea globală”, mai spune Carlsson.
Northvolt a fost în urmă cu doar șapte ani în Stockholm, Suedia. De atunci, compania a primit comenzi de 55 de miliarde de dolari de la clienți cheie, inclusiv BMW, Fluence, Scania, Volvo Cars și Volkswagen Group. Compania livrează în prezent baterii de la prima sa gigafabrică Northvolt Ett, din Skelleftea, Suedia și de la campusul său de cercetare și dezvoltare și industrializare Northvolt Labs, din Vasteras, Suedia.