Nissan se află în discuții avansate pentru a investi în producătorul de vehicule electrice Fisker, într-o tranzacție care ar putea oferi constructorului auto japonez acces la o camionetă electrică și, în același timp, ar putea oferi un colac de salvare financiară startup-ului aflat în dificultate, potrivit a două persoane familiare cu negocierile.
Tranzacția s-ar putea încheia în această lună, au declarat sursele, care au cerut să nu fie identificate deoarece discuțiile sunt în curs de desfășurare și nu au fost finalizate, conform Autoghid și Autoblog.com.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Printre termenii discutați se numără investirea de către Nissan a peste 400 de milioane de dolari în platforma de camioane a lui Fisker și construirea pick-up-ului Alaska planificat de Fisker începând cu 2026 la una dintre uzinele sale de asamblare din SUA, a declarat una dintre surse. Nissan ar urma să își construiască propriul pickup electric pe aceeași platformă, a mai spus sursa. Nissan are uzine de asamblare în SUA în Mississippi și Tennessee.
Fisker a declarat joi, când a anunțat că s-ar putea să nu mai poată continua ca întreprindere în funcțiune și că va reduce 15% din forța de muncă, că se află în discuții cu un mare producător auto pentru o potențială investiție și un parteneriat de dezvoltare comună. Nu a menționat numele constructorului auto.
Un purtător de cuvânt al Fisker a declarat că firma nu comentează speculațiile, în timp ce oficialii Nissan nu au fost disponibili imediat pentru a comenta.
Acțiunile Fisker scăzuseră cu aproximativ 45% înainte de raportul Reuters, dar au redus aceste pierderi și se tranzacționau cu aproximativ 25%, cu o capitalizare de piață de peste 295 de milioane de dolari.
Foaia de date este gata, iar tranzacția trece printr-un proces de due diligence, a declarat una dintre surse.
CITEȘTE ȘI VIDEO Austriecii avansează cu tunelurile "Daniela și Alina", la cel mai dificil tronson de autostradăNissan a fost un pionier în domeniul vehiculelor electrice cu hatchback-ul Leaf, alimentat integral cu baterii, în 2010, dar de atunci a avut probleme în fața unor noi concurenți mai agili. Un acord cu Fisker l-ar ajuta să pătrundă pe piața în creștere a camionetelor electrice din SUA.
Discuțiile dintre Nissan și Fisker vin în urma relației „reechilibrate” a primului cu partenerul său de alianță de lungă durată, Renault.
Anul trecut, Nissan și Renault au finalizat termenii unei alianțe restructurate după luni de negocieri. Acestea își propun să aibă participații încrucișate de 15% ca parte a acordului.
Alianța mai restrânsă elimină anumite restricții și a deschis ușa pentru ca Nissan să dezvolte planuri de creștere în domenii precum vehiculele electrice și software-ul, independent de Renault, a declarat una dintre surse, care este familiarizată cu gândirea Nissan.
Constructorul auto cu sediul în Yokohama analizează „multe, multe oportunități”, a spus persoana respectivă.
CITEȘTE ȘI Dubai pregătește cel mai mare aeroport din lume. „Aeroportul viitorului”Pentru Fisker, tranzacția ar putea fi colacul de salvare de care are nevoie pentru a supraviețui într-un moment în care reducerile agresive de prețuri la nivel global de către liderii EV Tesla și BYD exercită presiuni asupra industriei, în special pentru startup-uri precum Fisker.
Fisker s-a luptat să vândă SUV-ul său electric emblematic Ocean, după ce ratele ridicate ale dobânzilor au dus la o încetinire a cererii. Fisker a declarat că resursele financiare actuale sunt „insuficiente” pentru a acoperi următoarele 12 luni și că, în lipsa unei finanțări suplimentare, ar putea fi nevoită să reducă producția, să diminueze investițiile, să reducă operațiunile și să taie mai multe locuri de muncă.
De asemenea, Fisker a declarat joi că se află în discuții cu un deținător de datorii cu privire la o potențială investiție. Fisker a precizat că își propune să livreze între 20.000 și 22.000 de vehicule Ocean în 2024.
Directorul general al Fisker, Henrik Fisker, a declarat anterior pentru Reuters că firma se află în discuții cu cinci producători auto în legătură cu un parteneriat pentru a asigura o capacitate de producție suplimentară pentru vehiculele sale. Joi, el a declarat că discuțiile s-au restrâns la un singur producător auto și că un acord ar include dezvoltarea în comun a uneia sau mai multor platforme de vehicule electrice, precum și producția în America de Nord.
CITEȘTE ȘI FOTO Un tren a luat foc la Cotnari. Călătorii s-au autoevacuatFisker a dezvăluit anul trecut pick-up-ul Alaska cu un preț de puțin peste 45.000 de dolari și a declarat că este programat pentru producție la începutul anului viitor. Platforma Alaska este o versiune extinsă a celei Ocean. Aceasta și orice vehicul conex de la Nissan ar concura într-un segment care include Ford F-150 Lightning, camionul electric Chevrolet Silverado de la GM, R1T de la Rivian și Cybertruck de la Tesla.
Cu toate acestea, Henrik Fisker a declarat joi că startup-ul nu va cheltui bani pe proiecte suplimentare până când nu va fi stabilit un parteneriat strategic.
Acțiunile Nissan Motor au scăzut vineri cu 12%, cea mai mare scădere din mai mult de două decenii, după ce câștigurile trimestriale au ratat cu mult așteptările și a revizuirii în sens negativ a estimărilor pentru vânzările de mașini din cauza concurenței acerbe din China.
Apariția mărcilor chinezești cu creștere rapidă, cum ar fi BYD, care au lansat mașini electrice la prețuri accesibile, adaptate șoferilor chinezi mai tineri, a condus la o pierdere constantă a cotei de piață pentru rivalii străini de pe cea mai mare piață auto din lume.
CITEȘTE ȘI VIDEO Agricultorii italieni protestează defilând cu tractoare de-a lungul ColosseumuluiMizele sunt, totuși, probabil mai mari pentru Nissan, care până în 2022 a considerat China drept cea mai mare piață a sa.
De asemenea, Nissan a avut dificultăți să-și revină pe deplin după ani de tulburări interne declanșate de arestarea și căderea fostului președinte Carlos Ghosn.
Comparativ cu rivalii Toyota Motor și Honda Motor, Nissan este ”cea mai vulnerabilă” în China, unde are mai puțin capital de brand și valoare de brand, a declarat James Hong, șeful de cercetare de mobilitate la Macquarie.
”Ei simt cea mai mare presiune. Mulți producători chinezi devin din ce în ce mai agresivi și, evident, urmăresc cota de piață”, a spus el.
CITEȘTE ȘI TABEL România a devenit statistic campioana detașată a UE la manipularea pieței de energie. ANRE a dictat peste jumătate din totalul amenzilor europene din ultimii 10 aniScăderea de 11,6% a acțiunilor de vineri a șters 1,8 miliarde de dolari din valoarea de piață a Nissan.
Cu o zi mai devreme, compania japoneză a raportat un profit operațional pentru trimestrul al treilea de 141,6 miliarde de yeni (948 de milioane de dolari) – cu o cincime mai mic decât estimarea consensului LSEG al analiștilor - și și-a redus perspectiva globală de vânzări de vehicule cu 150.000 de mașini, la 3,55 milioane.
Directorul financiar Stephen Ma a declarat reporterilor că prognoza de vânzări a fost redusă din cauza performanței producătorului auto din China - unde vânzările Nissan au scăzut cu un sfert pentru cele nouă luni încheiate la 31 decembrie și a citat, de asemenea, o concurență mai acerbă pe alte piețe cheie, inclusiv în Statele Unite.
Compania ia măsuri pentru a-și spori competitivitatea, cum ar fi ajustarea stimulentelor, a adăugat el.