Sindicatul United Auto Workers (UAW), care îi reunește pe angajații celor trei mari producători auto americani, a lansat vineri dimineață greve simultane la trei fabrici deținute de General Motors, Ford și Stellantis, compania mamă a Chrysler, dând astfel startul celei mai ambițioase acțiuni sindicale americane din ultimele decenii, relatează Reuters și AFP.
Greva a început vineri, de la ora 04:00 GMT (7:00, ora României), în lipsa unui acord cu conducerea celor trei mari producători auto din Statele Unite.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Pentru prima dată în istoria noastră, vom face grevă la toate cele trei Big Three", a declarat Fain.
Sindicatul United Auto Workers (UAW) anunțase anterior că a ales trei uzine pentru a lansa greva, câte una pentru General Motors, Stellantis și Ford. Este vorba de uzinele de asamblare de la Wentzville (Missouri) pentru GM, Toledo (Ohio) pentru Stellantis și Wayne (Michigan) pentru Ford. Acestea totalizează aproximativ 12.700 de membri ai sindicatului UAW.
Grevele din așa-numitul "Detroit Three" vor opri producția automobilelor Ford Bronco, Jeep Wrangler și a camionetei Chevrolet Colorado, alături de alte modele populare, scrie News.ro.
Președintele UAW, Shawn Fain, a declarat că sindicatul va renunța deocamdată la greve mai costisitoare, la nivelul întregilor companii, dar a precizat că toate opțiunile rămân deschise în cazul în care nu se ajunge la un acord asupra unor noi contracte.
Fain a prezentat planurile pentru aceste greve simultane, fără precedent, în cadrul unei intervenții pe Facebook Live, cu mai puțin de două ore înainte de expirarea vechiului contract.
Greva vine după săptămâni de ciocniri între Fain și directorii Detroit Three din cauza cererilor sindicatului de a primi o parte mai mare din profiturile generate de mașinile cu combustie. Totodată, sindicaliștii vor o mai mare siguranță a locurilor de muncă, pe măsură ce producătorii auto trec la vehicule electrice.
CITEȘTE ȘI Ford Puma, produs la Craiova - cel mai vândut automobil din Marea Britanie în acest anPreședintele sindicatului, Shawn Fain, i-a îndemnat pe cei aproximativ 146.000 de membri de sindicat care lucrează pentru acești trei producători istorici să fie pregătiți să reacționeze în funcție de evoluția negocierilor, avertizând că sindicatul nu va ezita să prelungească greva.
Negocierile au început în urmă cu două luni pentru încheierea unor noi contracte colective pe patru ani.
Șeful Ford, Jim Farley, i-a reproșat lui Fain, joi după-amiază, la CNBC, că este "ocupat mai mult să se pregătească de grevă" în loc să negocieze. El dorește "o grevă istorică în toate cele trei grupuri, dar vrem să facem istorie cu un acord istoric", a adăugat el.
Președintele General Motors, Mark Reuss, declarase anterior la același canal că o grevă ar fi "un rezultat foarte, foarte trist", cu consecințe majore. "Pentru fiecare persoană din uzinele noastre care nu lucrează, alte șase nu lucrează", a arătat el.
Ultima grevă din acest sector, în 2019, a afectat doar GM. Mișcarea de protest a durat șase săptămâni.
UAW cere o creștere salarială de 36% în patru ani, în timp ce cei trei producători americani nu au mers mai departe de 20%, potrivit liderului sindical. Cei trei giganți auto din Detroit au refuzat, de asemenea, să acorde zile suplimentare de concediu și să majoreze pensiile, care sunt asigurate de fonduri aparținând fiecărei companii.
Compania de consultanță Anderson Economic Group (AEG) estimează că o grevă de zece zile ar putea costa economia americană peste cinci miliarde de dolari ca venituri pierdute, iar o dispută industrială prelungită ar putea avea consecințe politice pentru președintele Joe Biden, al cărui bilanț economic a fost criticat în special din cauza inflației persistente. Cu ceva mai mult de un an înainte de alegerile prezidențiale, el se află într-o postură dificilă, între sprijinul său declarat pentru sindicate și spectrul unei lovituri pentru economia americană. El a discutat telefonic joi seara cu Shawn Fain și cu liderii producătorilor pentru a face bilanțul negocierilor.
La jumătatea lunii august, Biden ceruse un acord "câștigător" și "echitabil", care să consolideze drepturile angajaților în perioada tranziției către vehiculele electrice.