Cu doar o lună înainte de finalul anului, situația înmatriculărilor de autoturisme din Europa nu este deloc optimistă, dar nu din cauza unei scăderi a cererii, pe fondul pandemiei, ci dimpotrivă: industria auto europeană nu este capabilă să livreze atâtea autovehicule pe cât cere piața. România nu face notă discordantă, astfel că înmatriculările de la noi au scăzut și ele, chiar dacă declinul este ceva mai mic decât cel european. În același timp, Dacia pare că a găsit cheia cu care a „descuiat” această criză a semiconductorilor”.
Înmatriculările de autoturisme din Europa au scăzut din nou și în noiembrie, cu un procent foarte mare, -20,5%, pe fondul golirii stocurilor dealerilor. Problemele cele mai mari sunt în Germania, cea mai mare piață auto din UE, care trage în jos vânzările de pe întreg continentul, cu o scădere de -31,7%. Comparativ cu noiembrie 2020, Germania a pierdut aproape 100.000 de autoturisme noi, într-o singură lună, un volum pe care alte țări, de exemplu România, îl înregistrează într-un an întreg.
CITEȘTE ȘI 4 aspecte importante de luat în considerare atunci când alegeți un ERP pentru hoteluri și restauranteȘi celelalte piețe majore, Italia (-24,6%), Franța (-3,2%) sau Spania (-12,3%) au raportat scăderi mari, astfel că volumul de autoturisme înmatriculate în UE în penultima lună a anului a scăzut cu aproape 200.000 de unități, comparativ cu luna similară de anul trecut, la un total de 713.346 unități.
Datele pentru România, publicate deja de DRPCIV la începutul lunii, ne poziționează pe locul 12, în urcare, după volumul înmatriculat, astfel că ne putem lăuda că am depășit Ungaria și Portugalia. Cu o scădere de 13,4%, piața auto din România scade cu un ritm mai lent decât cea din UE, pierderea lună la lună fiind de sub 2.000 de unități.
După 11 luni, situația de pe piața din România nu mai este la fel de optimistă cum era în urmă cu 2 – 3 luni, în plin Program Rabla. Acum, țara noastră a trecut pe minus, având aproape un procent sub volumul de anul trecut, cu 109.350 de autoturisme. Din acest motiv, Ungaria sau Portugalia rămân deasupra noastră, din punct de vedere al volumului de mașini înmatriculate.
La nivelul UE, noiembrie aduce oficial trecerea în zona negativă a pieței, cu 0,04% în minus, o valoare extrem de mică dar care atrage atenția asupra faptului că anul se va încheia cu scădere pentru piața europeană de autoturisme. Chiar dacă mai sunt țări care înregistrează creșteri (Estonia, Bulgaria, Croația), acestea sunt tot mai puține, iar creșterile tot mai mici. Sunt deja opt state europene, între care și Germania, care raportează deja un declin comparativ cu anul trecut. În total, au fost înmatriculate 8,9 milioane de autoturisme în cele 11 luni care au trecut din acest an. Dacă adunăm și piețele EFTA plus Marea Britanie, volumul crește la 10,8 milioane, acesta fiind cu 0,8% peste cel de anul trecut.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ford a produs un milion de vehicule în România. Momentul, celebrat cu un videoclip fantezistLa nivelul mărcilor, situația este în mare măsură proporțională cu rezultatele piețelor. Cei mai mulți dintre constructori au înregistrat scăderi importante în noiembrie, marea majoritate cu două cifre și la niveluri care depășesc 20 – 30 de procente cu minus. Cei doi mari lideri ai pieței, Volkswagen (-33,7%) și Stellantis (-23,5%) au generat cele mai mari pierderi ale industriei, având volume sensibil egale (aproximativ 152.000 de unități fiecare), dar au raportat scăderi și celelalte grupuri europene: Renault, -13%, BMW, -18,6%, Daimler, -28,3%, Ford, -43,7%. Până și Toyota, care a reușit să evite o vreme această criză, are o scădere de 12,3% în noiembrie.
În acest context, Dacia pare că a găsit soluția miraculoasă, pentru că este una dintre puținele mărci cu creștere în noiembrie, cu un volum de 35.714 unități, cu 4,2% mai multe decât în 2020, în luna similară. În acest fel, marca românească își consolidează o cotă de piață ce se apropie de 4% la nvielul pieței europene. După 11 luni, Dacia este pe plus, cu un volum total de 345.368 unități înmatriculate, aproximativ 4.000 de mașini în plus față de anul trecut, existând toate premisele ca rezultatul la final de an să fie unul pozitiv. Cu tot cu piețele din EFTA și UK, Dacia are un volum vândut de 366.783 de autoturisme, cu o creștere mică, 0,3%, dar importantă.