Fără să mai aștepte investițiile guvernelor din Uniunea Europeană, cele trei cele mai mare companii auto specializate în producția de camioane au realizat un parteneriat care are ca scop crearea unei rețele de stații de încărcare de mare performanță în Europa.
Traton, divizia de camioane și autobuze a VW Group, Daimler AG și Volvo Group (compania care deține bradul Volvo pentru camioane) au au semnat un acord pentru înființarea unei companii în care vor deține părți egale. Compania de tip joint-venture va avea ca obiect de activitate construirea și exploatarea unei rețele publice de încărcare de înaltă performanță pentru camioane și autocare electrice.
Noua companie ar trebui să înceapă activitatea în 2022, după ce vor fi îndeplinite toate demersurile cerute de legislație. Cei trei constructori de camioane și-au propus să investească în total 500 de milioane de euro, reprezentând astfel cea mai mare investiție în infrastructura de încărcare a camioanelor grele din Europa până în prezent. Planul prevede construirea și operarea a cel puțin 1.700 de puncte de încărcare de înaltă performanță, cu electricitate verde, aplasate pe autostrăzi și apropierea acestora, precum și în nodurile logistice din Europa, într-un termen de cinci ani de la startul activității.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Fondatorii spun că alți parteneri o eventuală finanțare publică ar trebui să contribuie la creșterea semnificativă a numărului de puncte de încărcare. Compania va funcționa independent și va avea sediul la Amsterdam, Olanda.
Toate cele trei companii au investiții, în diferite faze, în dezvoltarea de camioane și autobuze cu propulsie electrică, cu baterii, dar se lovesc în acest moment de o rețea de încărcare extrem de slab dimensionată. Reprezentanții industriei auto din Europa au criticat în repetate rânduri autoritățile europene pentru faptul că au impus reguli stricte în privința reducerii emisiilor de CO2 și obligativității trecerii la propulsia electrică, însă nu au luat măsuri la fel de drastice pentru crearea unei rețele de încărcare a bateriilor.
„Suntem ferm convinși că noi, Traton Group, împreună cu mărcile noastre Scania și MAN, precum și cu întreaga industrie a vehiculelor comerciale, facem parte din soluția pentru o lume neutră din punct de vedere climatic. Ccolaborarea cu concurenți puternici precum Daimler Truck și Volvo Group poate părea neobișnuită. Cu toate acestea, problema este critică și această colaborare unică ne va permite să luăm măsurile de transformare necesare pentru a combate schimbările climatice mai rapid și mai eficient. Asocierea noastră va promova cu tărie promovarea camioanelor și autocarelor electrice, cele mai eficiente și durabile soluții de transport”, a declarat Christian Levin, CEO Traton Group.
Și șeful Daimler Truck, Martin Daum, a transmis un mesaj la fel de axat pe ideea de colaborare: „Prin mesajul de astăzi, trimitem un semnal puternic industriei transporturilor și societății, deoarece subliniem angajamentul durabil al tuturor partenerilor față de camioane neutre în CO 2 la nivel local. Faptul că trei dintre cei mai mari concurenți în sectorul tehnologiei camioanelor și vehiculelor abordează împreună infrastructura de încărcare necesară este remarcabil. Împreună cu Grupul Volvo și Grupul Traton, transmitem acest mesaj clar tuturor părților interesate relevante, astfel încât să ne urmeze exemplul și să acționeze acum.”
La rândul lui, Martin Lundstedt, președinte și CEO Volvo Group, a ținut să sublinieze importanța acestei investiții: „ Transformăm cuvintele în fapte. Asocierea noastră cu Daimler Truck și Traton Group reprezintă un pas important către o lume mai bună. Parteneriate inovatoare precum acesta permit schimbarea necesară de care vor beneficia nu numai clienții noștri, ci și întreaga industrie. Asocierea noastră este atât o bornă istorică în tranziția către transportul fără combustibili fosili, cât și o confirmare a angajamentului Grupului Volvo pentru zero emisii nete de gaze cu efect de seră până în 2040 și o flotă cu emisii zero până cel târziu în 2050.”
Un raport recent comandat de ACEA, asociația profesională a industriei auto, arată că este nevoie de până la 15.000 de puncte de încărcare publice și de destinație, până cel târziu în 2025, și până la 50.000 de puncte de încărcare de înaltă performanță, până în 2030.
Scenariile de utilizare ale acestor stații iau în calcul faptul că timpul de încărcare de 45 de minute în medie poate fi utilizat de șoferi pentru odihnă, așa cum prevede legislația europeană.