Vânzările de automobile electrificate au crescut și în 2021, micșorând și mai mult ponderea automobilelor alimentate cu benzină și diesel, pe fondul scăderii livrărilor de automobile în plină criză a semiconductorilor. Potrivit statisticilor ACEA analizate de Profit.ro, mașinile hibride au depășit pentru prima dată mașinile diesel, dar cel mai important este că vehiculele cu propulsii alternative (electric, hibrid sau cu gaze) au depășit vehiculele tradiționale cu benzină.
Vânzările de automobile cu combustie, pe benzină și diesel, au înregistrat scăderi substanțiale în 2021, după cum reiese din datele Asociației Constructorilor de Automobile din Europa, care arată că ponderea vehiculelor hibride a urcat la 19,6% anul trecut, o creștere de 8,3 puncte procentuale, față de 2020. În același timp, vehiculele electrice cu încărcare au crescut la o cotă de piață de 18% din totalul vânzărilor, un avans de 7,5 puncte procentual.
Chiar și așa, autovehiculele echipate exclusiv cu motoare convenționale, cu benzină și diesel, au rămas la o cotă majoritară, de 59,6% din totalul pieței. Declinul acestora este evident, deoarece în urmă cu zece ani această cotă era alocată doar pentru mașini diesel, diferența fiind regăsită la cele cu benzină. Însă contextul a fost favorabil net mașinilor electrice și hibride, atât datorită mixului impus producătorilor de emisiile legale din UE, cât și ca rezultat al selecției făcute de aceiași producători pentru mașinile cu valoare adăugată mai mare și mașinile cu propulsie electrică.
Segmentul de automobile cu benzină și diesel a înregistrat scăderi istorice în anul 2021. Cele pe bezină au scăzut cu 33,5%, la 778.450 de unități, în ultimul trimestru al anului, singurele piețe fără scăderi fiind Bulgaria, Irlanda și Slovenia. Cota de piață a benzinei s-a micșorat la 35,8%, la finalul anului trecut, iar media acestei cote pe întreg anul a fost de 40%. Dieselul a pierdut și mai mult, -50,9%, înregistrând numai 358.083 vehicule vândute în ultimul trimestru, față de aproape 730.000 în anul anterior. Cota de piață a mașinilor cu motor diesel a scăzut în aceste condiții la un minim istoric de 16,5%, față de 25,3% în 2020.
Pe întreg anul, mașinile diesel au totalizat un volum de 1,901,191 și o cotă de piață de 19,6%, cu o scădere de 31,5% a vânzărilor, adică un volum de peste 800.000 de vehicule în minus, de la un an la altul. Mașinile pe benzină, care au rămas cele mai vândute, s-au vândut 3,9 milioane de untiăți, în scădere cu 17,8% (un minus de aproape un milion de vehicule).
Pe segmentele de propulsie alternativă, vehiculele cu baterii (complet electrice și PHEV) au fost cele care au cunoscut cea mai mare creștere. Mașinile PHEV au crescut cu 70,7%, la un volum de 867.092 unități, iar cele complet electrice (BEV) au crescut cu 63,1%, la un volum de 878,432 automobile.
Și vehiculele hibrid clasice au crescut masiv, cu 60,5% pe întreg anul, ajungând la un volum de 1.901.239 unități, depășind astfel în premieră mașinile diesel, cu 48 de unități în plus.
În total, vehiculele cu propulsie alternativă (electrice, PHEV, hibride, cu gaze naturale sau GPL) au însumat 3.916.700 autovehicule, depășind chiar și motorizările pe benzină.