Prețurile la containerele maritime au atins un nivel record la 18 luni după pandemia de coronavirus, care a perturbat lanțurile logistice în domeniul transportului maritim și a dus cererea la un nivel record, informează AFP.
"Practic rămânem fără nave și containere goale", a declarat Alan Murphy, președintele firmei de consultanță Sea Intelligence. "Există un deficit uriaș de containere goale, care sunt în locul nepotrivit, sunt blocate în porturi și nu în Asia, unde să fie gata pentru a fi încărcate", a adăugat Murphy, potrivit Agerpres.
Indicele Freightos Baltic Index (FBX), un indicator de referință cu privire la costul transportului unui container de marfă pe marile rute de shipping, s-a triplat în decurs de un an ajungând la 7.000 de dolari (5.900 de euro) pentru o călătorie din China spre coasta de vest a SUA. Costul unei călătorii spre Europa a depășit 10.000 de dolari, comparativ cu doar 1.600 de dolari în aceiași perioadă a anului trecut.
Alan Murphy spune că această situație fără precedent a agravat necazurile din ultimii zece ani, care în opinia sa au fost "nefavorabili pentru companiile de shipping". Din cauza supracapacității existente în sector, "companiile au pierdut bani de fiecare dată când au transportat un container".
Pandemia de COVID-19, care inițial a paralizat practic transportul maritim mondial, a provocat "o scădere fără precedent a cererii" în industria de shipping", susține Didier Rabattu, de la Lombard Odier Investment Managers. În rândul consumatorilor americani și europeni s-a înregistrat, însă, o tendință diferită. Blocați în case în timpul carantinei aceștia nu încetat să mai cheltuie bani la restaurante și pentru a merge în vacanță și, în schimb, și-au folosit fondurile pentru a achiziționa produse manufacturate, majoritatea importate din Asia.
"Imaginați-vă câte televizoare puteți cumpăra în schimbul unei excursii la schi timp de o săptămână pentru patru persoane", spune Paul Tourret, directorul Institutului francez de economie maritimă (ISEMAR).
Această tendință a fost agravată de perturbările înregistrate în rândul operațiunilor de încărcare și descărcare, de restricțiile impuse de COVID, precum și de evenimente neprevăzute precum blocarea Canalului Suez în luna martie.
CITEȘTE ȘI Gebruder Weiss face încă un pas spre digitalizare și lansează și în România portalul myGW dedicat cliențilorO consecință a acestei evoluții este că proprietarii de nave înregistrează profituri record. De exemplu, compania franceză de shipping CMA CGM a raportat un profit net de peste două miliarde de dolari în primul trimestru al acestui an, de 40 de ori mai mult decât în perioada similară a lui 2020.
Rivalul danez AP Moller-Maersk a raportat, la rândul său, un profit net și mai mare, de 2,7 miliarde dolari în primele trei luni ale anului.
Prețul transportului cu containere maritime depinde de nivelul cererii, dar și de capacitatea existentă la nivelul ofertei pentru a îndeplini cererea. "Dacă proprietarii de nave vor decide să intre într-un război al prețurilor este un alt factor", a spus Paul Tourret. Niciunul dintre proprietarii de nave nu are interesul ca prețurile să scadă. Disciplina lor colectivă trebuie să fie astăzi să nu reducă prețurile", a afirmat Tourret. Potrivit acestuia, situația ar putea să se prelungească, unul dintre motive fiind nevoia de a transporta bunuri perisabile.
La rândul său, Jean-Marc Lacave, directorul general de la Asociația Armatorilor din Franța, se așteaptă ca situația să revină la normal abia după primul trimestru din 2022. "Cred că am atins un nivel maxim. Dacă cererea va continua să crească, există un risc semnificativ ca prețurile să înceapă să crească din nou, dar suntem mai mult sau mai puțin în vârful curbei", a apreciat Lacave.