Premierul Viorica Dăncilă intenționeză să discute cu miniștrii Apărării și Transporturilor reluarea procedurilor de achiziționare de către statul român a unei aeronave oficiale, care să fie folosită de președinte și premier în deplasările acestora în străinătate.
Anunțul a fost făcut chiar de către prim-ministrul Viorica Dăncilă, într-o discuție cu jurnaliștii acreditați la Guvern.
Dăncilă a arătat că, în contextul preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene, cei mai înalți demnitari români vor avea nevoie de o astfel aeronavă, având în vedere că președinția va prespune deplasarea frecventă a demnitarilor români în străinătate.
Prim-ministrul a precizat că a discutat deja pe această temă deja cu miniștrii Apărării și Transporturilor și va mai avea o discuție pe această temă cu cei doi, pentru a vedea care sunt procedurile de urmat, dând în asigurări că în bugetul pentru anul viitor vor exista resurse financiare pentru achiziția aeronavei.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Decizie pregătită: Lucrările de infrastructură rutieră să fie noaptea. Firmele să demonstreze că au angajați și utilaje cu care să înceapă lucrul imediat după ce câștigă licitațiileLa acest moment, Guvernul și Președinția nu dispun de o aeronavă oficială pentru deplasări externe, șeful statului și premierul călătorind în afara țării cu un avion de linie. În anii trecuți, au existat și cazuri când Guvernul a închiriat avioane de la Tarom sau chiar a apelat la avioane militare.
În noiembrie 2013, în timpul mandatului premierului Ponta, a fost formată o comisie care să negocieze cu Guvernul italian achiziționarea unei aeronave pentru demnitari, după ce oficialii Guvernului au arătat că România este singura țară din Uniunea Europeană care nu are aeronavă oficială, iar Executivul de la București trebuie să închirieze o aeronavă de dimensiuni mai mari de la Tarom, ceea ce ridică foarte mult costul deplasărilor.
Guvernul aprobase, prin ordonanță de urgență, achiziționarea unei aeronave cu 12 locuri pentru înalți demnitari, suma totală necesară achiziționării în leasing a aeronavei ridicându-se la 56 de milioane de euro.
În primăvara anului 2014, Guvernul a sistat însă negocierile cu Executivul italian și a început discuții cu Tarom pentru cumpărarea unui avion tip Airbus 318, nefinalizate însă. În aprilie 2015, actualul președinte, Klaus Iohannis, a plecat la summitul Consiliului European cu un avion închiriat, cu 9 locuri, pentru care Președinția a plătit circa 30.000 de euro.Î
CITEȘTE ȘI Statele membre UE sunt de acord cu introducerea de tarife definitive pentru bicicletele electrice din ChinaTot în 2016, Guvernul a renunțat la ideea cumpării directe a unui avion special pentru președinte și premier de la un alt guvern european și a decis să organizeze o licitație în acest scop. Executivul stabilise deja ca achiziția să fie efectuată prin intermediul Regiei Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), iar aeronava să fie pusă la dispoziția înalților demnitari de la începutul lui 2017, planuri care au fost stopate după schimbarea Guvernul Cioloș.
Ultimul premier care a mai discutat despre achiziția unei aeronave, dar fără rezultate concrete, a fost Mihai Tudose, care în toamna anului 2017 declara că Guvernul vă căuta să aloce bani pentru achiziționarea unei aeronave pentru demnitari, precizând că este nevoie de un astfel de avion.