Guvernul a alocat suma de 125.000 lei din Fondul de rezervă pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru a asigura capitalizarea inițială, ca primă etapă, a înființării societății comerciale de interes strategic, cu capital de stat, Carpatica Feroviar S.A.
Înființarea Carpatica Feroviar S.A., operațiune anunțată de Profit.ro ca pregătită din 2022. procedurile legislative pentru înființarea companiei prevăzând inclusiv ”deservirea nevoilor de apărare ale țării”, pe fondul problemelor cu care se confruntă operatorul feroviar de stat CFR Marfă.
În prezent, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, iar încetarea activității sale creează oportunitatea de înființare a unei noi companii care să opereze cererea de transport feroviar.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Carpatica Feroviar SA va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză. Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi, explică autoritățile.
Societatea va desfășura activități:
⮚ de interes strategic - ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situații de criză;
⮚ comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.
"Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
●transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
●transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
●transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat.
Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării.
Guvernul a adoptat în luna mai a anului trecut o ordonanță de urgență care oferă, în mod excepțional, CFR Marfă posibilitatea de a da în plată vagoane pentru stingerea restanțelor fiscale rezultate din impozite și contribuții cu reținere la sursă. La nivelul lunii noiembrie 2022, compania de stat aștepta acordul Comisiei Europene pentru implementarea acestui mecanism de stingere a datoriilor.