Piața auto din Europa a înregistrat cifre contradictorii în iulie și august, cu creștere în luna a șaptea și o scădere abruptă, de aproape 9 procente, în a opta lună, în special din cauza turbulențelor generate anul trecut de WLTP.
ACEA, asociația industriei auto europene, a publicat datele privind înmatriculările din lunile de vară, iulie și august. În iulie, cererea a crescut, la aproape 1,3 milioane de autoturisme înmatriculate, mai multe cu 1,4% față de anul trecut. Germania a fost singura țară din „big five” care a crescut (+4,7%), în timp ce Europa Centrală a balansat scăderile din vest, cu un avans de 13,4%. S-a înregistrat astfel cea mai bună lună iulie din 2008, care a depășit și vârful din 2009.
În august s-a petrecut ceea ce era ușor de anticipat încă de anul trecut, când s-a înregistrat o explozie a vânzărilor/înmatriculărilor, din cauza intrării în vigoare a normelor WLTP la 1 spetembrie 2018. Anul trecut, piața creștea în luna a opta cu 31,2%, astfel că anul acesta baza de comparație este una foarte mare. Așa se face că piața consemnează acum o scădere de 8,4% în UE (-8,6% în UE plus EFTA). Realitatea este însă mult mai bună. Luna august a fost a doua cea mai bună lună de vânzări auto din ultimul deceniu, cu un volum de 1,04 milioane de autoturisme, în 2018 fiind pentru prima dată când s-a depățșit pragul de 1 milion de autoturisme vândute.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe cele opt luni care au trecut din acest an, situația este de asemenea în declin, raportat la anul trecut, respectiv -3,2%, cu un total de 10,5 milioane de autoturisme înmatriculate în UE. La fel, Germania este singura țară din „big five” care a înregistrat o creștere ușoară, de numai 0,9%. Lituania, România și Ungaria continuă să rămână piețele cu cele mai mari creșteri, însă volumele înregistrate sunt departe de a echilibra scăderile mari din Spania, Franța, Marea Britanie sau Italia.
România se află, în acest context, într-o evoluție peste piață, cu o creștere de 52,6% în luna iulie, la 23.200 de autoturisme noi, și o scădere dublă față de media UE, în august, de 18,8%, la 23.177 autoturisme. Pe ansamblul celor opt luni, piața din România rămâne pozitivă, cu 13,7% creștere față de anul trecut, adică 118.003 autoturisme înmatriculate, a doua creștere din Europa, după Lituania.
CITEȘTE ȘI BMW confirmă că nu va exista un succesor pentru i3Situația mărcilor și grupurilor este corespunzătoare pieței: scăderi aproape pe linie în august, după ce luna iulie a adus creșteri, de asemenea, aproape pentru toată lumea. Importantă este situația pe totalul celor opt luni. Volkswagen, cel mai mare constructor auto din Europa, are un declin de 4,5 procente față de anul trecut, la fel și Renault Group, cu -4,7%, din cauza scăderii mari a mărcii principale, Renault, care nu a putut fi compensată de creșterea Dacia. Fiat Chrysler are o scădere și mai mare, procentual vorbind, de peste 12%, cu o prăbușire a vânzărilor Alfa Romeo (-46%). Chiar dacă la nviel de grup PSA are o creștere aproape invizibilă (0,4%), mărcile Peugeot și Opel au fiecare scăderi de aproximativ 2 procente. Mărcile premium au rezultate diferite: dacă Audi a scăzut cu peste 7 procente, BMW și Mercedes-Benz au crescut în aceste opt luni, cu procente de 0,5 și, respectiv, 3,2%.
Dacia se numără printre mărcile care au rezistat acestei furtuni numite WLTP, marca românească având o creștere bună, 13,8%, în iulie, și încă una de 7,8% în august, reușind să-și consolideze cota de piață la aproape 4 procente, după un vârf de 4,5% în august. Dacia are un total de 406.711 autoturisme înmatriculate în primele opt luni ale anului, un nou record de vânzări.