Airbus Helicopters Industries SRL, una dintre societățile deținute în România de gigantul european omonim al aeronauticii și apărării, și compania ei mamă directă, Airbus Helicopters SAS din Franța, au fost date în judecată de către o firmă românească de intermedieri în vânzări de aeronave, intrată în insolvență cu circa 3 luni înainte de intentarea procesului și care le cere daune-interese de peste 5,5 milioane euro, potrivit mai multor documente oficiale analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Reclamanta este Heltech SRL, firmă la care asociați sunt Ovidiu Zegheru, fost acționar și om-cheie în compania care operează postul de radio Europa FM (50,37%), și Paul Ciucioi, consultant expert în aeronautică și apărare (49,63%), administrator fiind Cătălin Burcea, potrivit termene.ro. Firma are ca obiect principal de activitate intermedierile în comerțul cu mașini, echipamente industriale, nave și avioane.
"În motivarea cererii, debitoarea a arătat că, ulterior înființării, societatea a derulat activități specifice obiectului de activitate, oferind consultanță de specialitate în cadrul unor contracte privind achiziția de aeronave. Deși inițial profitabilă, activitatea societății a fost serios afectată de refuzul principalului partener contractual de a-și executa obligațiile asumate, cu toate că Heltech prestase în condiții de excelență serviciile de consultanță contractate", se arată în motivarea deciziei instanței de judecată de a admite cererea de intrare în insolvență a Heltech SRL.
CITEȘTE ȘI Soluția Business Data Security de la Vodafone România, bazată pe tehnologie Fortinet, îți susține afacerea în fața pericolelor digitale, asigurând protecția tuturor echipamentelor din rețeaua locală internă a companieiAdministratorul judiciar al firmei a elaborat deja un plan de reorganizare, păstrat confidențial și dezvăluit doar creditorilor, care se vor pronunța prin vot în aprilie. Datoriile Heltech SRL se ridică la circa 275.000 lei, iar creditori (toți chirografari) sunt cei doi asociați ai firmei (cu creanțe însumate de 145.000 lei), plus două persoane urmașe ale unui fost acționar între timp decedat (154.000 lei). În tabelul creditorilor figurează și o creanță a ANAF, de 35 (treizeci și cinci) de lei, contestată (fără succes deocamdată) de Heltech.
"(...) pe rolul Tribunalul București (…) a fost înregistrată cererea de chemare în judecată intentată de către SC Heltech SRL, în calitate de reclamant, împotriva Airbus Helicopters Industries SRL și Airbus Helicopters SAS, în calitate de pârâți (…). Prin această acțiune, SC Heltech SRL pretinde de la pârâte suma de 5.557.443 euro, cu titlu de daune-interese", se menționează într-un document al administratorului judiciar al Heltech.
CITEȘTE ȘI FOTO România are marea șansă de a-și rezolva în sfârșit problemele de gestionare a deșeurilorLa solicitarea Profit.ro, Airbus Helicopters SAS a transmis, printr-un purtător de cuvânt, că nu comentează chestiuni juridice, iar reprezentanții Heltech SRL au declarat că nu pot furniza informații suplimentare, dat fiind că procesul este pe rol. "(...) printr-o astfel de conduită dorim să nu influențăm în niciun fel desfășurarea procesului și/sau a deciziei Tribunalului București, mai ales că anumite informații fac obiectul clauzelor de confidențialitate și nu pot fi făcute publice la acest moment. (...) în măsura în care, ulterior, anumite informații vor putea fi făcute publice, vă asigurăm de deplina noastră cooperare pentru informarea cât mai exactă a opiniei publice", se arată în răspunsul transmis Profit.ro de către administratorul special și cel judiciar ai Heltech.
CITEȘTE ȘI Gartner Magic Quadrant 2021: Ericsson, lider în infrastructura de rețea 5GHeltech a fost înființată în 2001. Potrivit datelor publice disponibile, în perioada 2008-2019 inclusiv, businessul a fost fluctuant, cu cifre de afaceri zero în 2008, 2010, 2015, 2016 și 2019. Anii cu profit au fost 2009 (250.000 lei, la rulaj anual de 326.000 lei), 2011 (506.000 lei, la cifră de afaceri de 678.000 lei), 2012 (768.000 lei la 1,4 milioane lei), 2013 (578.000 lei la 1,8 milioane lei) și 2017 (383.000 lei la 892.000 lei).
Ovidiu Zegheru, principalul asociat al Heltech, a fost în trecut acționar minoritar și unul dintre oamenii-cheie ai firmei proprietare a postului de radio Europa FM, Europe Developpement International Romania SA, unde sora sa, Cristina Zegheru, a fost mulți ani director general și vicepreședinte, în perioada când compania era controlată de grupul media francez Lagardere. Până în 2013, Lagardere a deținut o participație minoritară la concernul EADS, "strămoșul" corporativ al Airbus, notoriu în România pentru contractul de securizare a frontierelor în valoare de 750 milioane euro semnat cu autoritățile de la București în 2004, care a dus și la instrumentarea unui dosar penal, clasat de DNA în 2018. În prezent, cei mai mari acționari ai Airbus sunt statul francez și cel german (cu câte 10,9% din capital), alături de cel spaniol (4,1%), aproape 74% din acțiuni fiind flotate liber pe bursă.
Zegheru a fost partener de afaceri și cu marele fost tenisman Ilie Năstase, fondator al Europa FM și fost șef al operațiunilor media ale Lagardere în România, în cadrul unei firme de consultanță, radiată în 2011, Gravitas International. Ovidiu Zegheru și Ilie Năstase au fost și membri în Consiliul Director al unui ONG, Fundația Secolul XXI, care până în 2006 a fost acționar, alături de același grup francez Lagardere, la Radio XXI SRL, operatorul postului Radio 21. Ca element de culoare, într-un interviu din 2016, Ilie Năstase îl numește "proprietarul lui Airbus" pe fostul președinte al grupului, Jean-Luc Lagardere, decedat în 2003.
CITEȘTE ȘI PREMIERĂ Peste 200 de companii, antreprenori și artiști, printre care Electric Castle Festival, Untold/Neversea, Global Records, Tudor Chirilă, Adrian Despot, s-au coalizat și îi cer lui Iohannis să intervină "până nu este prea târziu"Fundația Secolul XXI a fost înființată în 1992, din ea făcând parte de-a lungul timpului numeroși oficiali cu funcții înalte în stat ai FSN și PDSR (ulterior PSD), inclusiv fostul premier Victor Ponta, potrivit datelor Registrului ONG de la Ministerul Justiției.
Ovidiu Zegheru și Paul Ciucioi dețin (în proporții egale) și firma de consultanță RTP Gravitas Servcom SRL, înființată în 1994. Aceasta a avut profit net de 108.000 lei în 2019, conform ultimelor date, la o cifră de afaceri de peste 2 milioane lei. RTP Gravitas Servcom SRL s-a asociat în 2005 cu trei persoane fizice din Franța și a înființat firma de consultanță în IT Artal Tehno SRL, din care a ieșit în 2006. Cei trei francezi, care au rămas asociați în firmă până la radierea acesteia, în 2011, sunt Bernard Plano, fost președinte al EADS Systems&Defence Electronics, Pierre Duverneuil și Raphael Giraud, președintele și directorul general al Artal Technologies, companie ce colaborează îndeaproape cu Airbus, iar în trecut a lucrat cu EADS.
Potrivit companiei-mamă, firma a fost înființată "cu scopul principal de a produce elicopterul H215M". În toamna anului 2019, un înalt oficial al Airbus declara pentru News.ro că grupul ia în calcul să nu mai finalizeze fabrica de la Ghimbav destinată producerii modelului H215M, din cauza lipsei de comenzi din partea statului român. A doua zi, premierul Viorica Dăncilă a mers la fabrică și a semnat cu Airbus "un acord de cooperare și sprijinire a tuturor acțiunilor și a implementării strategiei de apărare românești", declarând public că "avem nevoie ca Airbus să își continue proiectele în România, pentru consolidarea industriei militare naționale".
Administratori ai Airbus Helicopters Industries SRL sunt Georges Durdilly și Serge Durand, actualul și fostul CEO ai Airbus Helicopters Romania SA, joint-venture-ul de producție de elicoptere de la Ghimbav dintre grupul Airbus (51%) și compania românească IAR SA (49%), înființat în 2002 sub denumirea Eurocopter Romania SA și care poartă numele actual din 2015. Fabrica Airbus Helicopters Romania de la Ghimbav a fost inaugurată oficial în 2016, în prezența premierului României și a președintelui Franței, Dacian Cioloș și Francois Hollande.
CEO-ul acționarului majoritar al societății mixte, Airbus Helicopters SAS, Bruno Even, a acordat recent două interviuri în presa românească (aici și aici), în care a transmis mesajul că, dacă Guvernul de la București nu ia "în perioada următoare" o decizie privind achiziționarea de elicoptere pentru armată, uzina de la Ghimbav ar putea fi închisă definitiv. Potrivit oficialului concernului francez, fabrica de elicoptere de la Brașov, deschisă de Airbus de mai bine de patru ani, are în acest moment activitățile înghețate. "Nu pot să o susțin în contextul actual, într-o piață dificilă, nu pot susține costul unei fabrici care nu are o activitate", a spus Even.
CITEȘTE ȘI City Insurance trebuie să aducă la capital 16,5 milioane de euro, după ce instanța a admis un recurs înaintat de ASFInterviurile au fost la 2 săptămâni după ce Airbus Helicopters România a livrat primele elicoptere H135 de generație nouă statului român, următoarele trei livrări fiind programate până la mijlocul anului 2021. În urmă cu 2 ani, Airbus Helicopters România a câștigat, în calitate de unic ofertant, licitația pentru furnizarea a 10 elicoptere ușoare multifuncționale către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU). Cu o durată de 4 ani, contractul a fost estimat inițial la 64.914.790 euro fără TVA și atribuit pentru 64.914.100 euro fără TVA.
Tot recent, Airbus Helicopters și IAR au semnat un acord de cooperare industrială în vederea personalizării elicopterului H145M pentru misiuni de atac pentru forțele armate române. "Suntem pregătiți să înființăm capacități industriale de apărare în România pentru a asigura autonomia completă a țării în producția, operațiunile, serviciile, întreținerea și repararea elicopterelor multi-rol H215M și a elicopterelor ușoare multi-rol H145M", a spus Bruno Even cu ocazia încheierii acordului, în prezența ministrului Economiei, Claudiu Năsui.
În 2019, potrivit celor mai recente date publice disponibile, Airbus Helicopters Romania SA a înregistrat un profit net de 7,2 milioane lei, la o cifră de afaceri de aproape 161 milioane lei.
CITEȘTE ȘI FOTO Blocul contestat cu apart-hotel, birouri și magazine din Piața Lahovari se pregătește pentru construcție, la peste un deceniu de la inițierea proiectuluiSubsidiara românească a diviziei germane a Airbus, Premium Aerotec, care fabrică componente pentru aeronave Airbus într-o unitate de producție situată tot la Ghimbav, a concediat în vara anului trecut peste 130 de angajați dintr-un total de aproape 900, potrivit unui document oficial analizat de Profit.ro. Sursa citată arată că grupul Airbus a informat Premium Aerotec încă din primăvara anului 2020 că, inclusiv din cauza efectelor restricțiilor impuse pe fondul pandemiei COVID-19, comenzile de producție de avioane vor scădea cu până la 35% față de planurile inițiale, determinând scăderea similară a veniturilor estimate din vânzări.
"Volumul activității desfășurate de salariați este direct proporțional cu numărul de piese/ansamble/subansamble produse, astfel că scăderea comenzilor a condus în mod direct la scăderea activităților desfășurate de către persoanele care îndeplinesc atribuțiile posturilor respective", se menționează în document, din care reiese că s-au purtat discuții și pentru eventuala preluare a unor salariați disponibilizați de către Airbus Helicopters și IAR. Înainte de pandemie, în 2019, Premium Aerotec a înregistrat un profit net de 67,8 milioane lei, la o cifră de afaceri de aproape 288 milioane lei.
Concedierea colectivă a fost contestată în instanță de către unul dintre sindicatele din întreprindere, procesul fiind în continuare pe rol.
Airbus mai deține în România, din 2005, subsidiara de inginerie și servicii-suport Airbus Defence and Space Romania SRL, cu birouri în București și Otopeni. Firma a consemnat profit net de 5,3 milioane lei, rulaj de peste 42 milioane lei și mai mult de 80 de angajați în 2019.