Piața auto din România a înregistrat o primă scădere în acest an, pe fondul așteptării startului Programului Rabla, cumulat cu un declin al cererii de mașini noi, valabil în toată Europa.
Luna septembrie a adus un volum de 15.195 vehicule noi înmatriculate în România, ceea ce corespunde unui declin de 6,8% al pieței, fiind înregistrate 10.545 autoturisme noi și 1.240 LCV-uri, ceea ce înseamnă că pe segmentul de autoturisme scăderea a fost de 11,59%, respectiv un minus de 1.400 de autoturisme, în comparație cu cifrele din septembrie 2022, iar pe segmentul de vehicule comerciale ușoare a fost raportată o creștere de 8,2%, cu aproape 100 de vehicule în plus.
Cauza principală a acestei situații este Programul Rabla, care a creat pur și simplu dependență în piață. Potențialii cumpărători au amânat achiziția până la startul noului Program, care a început în septembrie cu deschiderea listelor de înscriere și va continua cu aprobarea dosarelor și livrarea mașinilor abia în lunile următoare, astfel că ne așteptăm la o revenire a pieței abia din octombrie – noiembrie.
Ca urmare a acestei situații, avansul pe care piața de autoturisme noi l-a înregistrat în acest an față de 2022 s-a diminuat la 15,46%, cu un total de 110.011 autoturisme înregistrate.
Din punct de vedere al mărcilor, scăderea este vizibilă pentru aproape toți jucătorii din piață, începând cu Dacia, care a raportat o scădere de peste 10 procente față de septembrie 2022, în timp ce marca de import cea mai vândută, Toyota, a înregistrat un declin de 16 procente. Există însă o serie de mărci care au avut creșteri față de anul trecut, semn că încă mai au de livrat modele comandate: Skoda, creștere de aproape 2 procente, BMW, dublare a volumului, Kia, +4,3%, Audi, +14%, Mazda, 21%.
Cele mai vândute autoturisme noi în luna septembrie au fost Dacia Logan, care scade pentru prima dată în acest an sub praguld e 1000 de unități (total 885 unități înmatriculate), pe locul doi s-a situat Duster (739 unități), pe locul al treilea, Sandero (737 unități), iar pe locul patru rămâne Spring, cu 541 unități, la un nivel încă ridicat. Cel mai vândut model de import a fost Skoda Octavia, cu 314 exemplare înmatriculate.
După cele nouă luni care au trecut din acest an, după liderul Dacia, care a re 35.916 autoturisme înmatriculate, rămâne pe locul al doilea Renault, cu 8.271 unități, iar pe locul trei Skoda, care s-a apropiat de francezi, la 7.997 unități, adică o diferență de sub 300 de unități, după ce la jumătatea anului le despărțeau peste 600 de autoturisme.