Chiar la începutul acestui an, Aeroportului ”Henri Coandă” a înregistrat aglomerări la ghișeele unde sunt predate bagajele de cală, benzile de bagaje au funcționat cu intermitență din cauza suprasolicitării și încărcării incorecte de către personalul agenților de handling, iar căderile de tensiune au generat întreruperi ale altor sisteme din aeroport. Situația a apărut în pofida faptului că, în ultima parte a anului trecut, aeroportului și firmelor de handling le-a fost impus, de autoritatea în domeniu, un plan de remediere a deficiențelor. Un document oficial analizat de Profit.ro susține că la agențiile de handling fuseseră constatate echipamente neadecvate și uzate, lipsă de personal, dezinteres pentru calitatea serviciilor, în timp ce aeroportul este deficitar în privința infrastructurii de profil. Doar din cauza proastei gestionări a bagajelor, într-o singură lună ar fi întârziat 1.600 de curse aeriene.
”În cursul primei părți a zilei de 3 ianuarie 2020, pe Aeroportul Henri Coandă s-au inregistrat aglomerări la ghișeele de check-in, în special din cauză că numărul de bagaje de cală predate de pasageri a fost mult peste nivelul unei zile obișnuite. În aceste condiții, deși nu s-au integistrat defecțiuni la sistemele de benzi de bagaje, acestea au funcționat cu intermitență, ca urmare a suprasolicitării și încărcării incorecte de către personalul agenților de handling”, arăta săptămâna trecută Compania Națională de Aeroporturi București (CNAB).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sursa foto - Facebook / Cristi Dimitriu via news.ro
Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a criticat, în luna octombrie a anului trecut, firma de handling GlobeGround, la care sunt acționari și Compania de Aeroporturi (CNAB) și Tarom, că nu și-ar face eficient treaba, existând, din această cauză, întârzieri mari pe aeroportul Henri Coandă, și astfel creându-se confuzia că de vină ar fi Tarom sau Aeroportul Henri Coandă.
Într-o conferință de presă, Cuc a prezentat un clip în care, potrivit ministrului, se observă un angajat al firmei de handling Globeground, care aruncă valize pe benzile de bagaje.
Imaginile VIDEO pot fi văzute AICI
”Vedem benzile de bagaje de la Henri Coandă. Vedem un domn, nu știu cine este, nu este angajat nici al Tarom, nici al Aeroporturi București. Este un angajat al unei firme de handling. Vreau să vadă tot poporul ce fac aceste firme de handling. (...) Le ia, le aruncă. Astea pot fi bagajele dumneavoastră, ale mele, ale oricui”, a spus fostul ministrul, la începutul prezentării clipului.
Un document recent al Ministerului Transporturilor, din luna decembrie a anului trecut, prezentat acum de Profit.ro, arată că problemele cu bagajele la Aeroportul Otopeni au avut loc în pofida faptului că au fost dispuse o serie de măsuri, atât pentru companiile de handling, cât și pentru aeroport, în vederea îmbunătățirii acestor servicii.
Măsurile au fost dispuse de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), care este organismul tehnic specializat pentru supervizarea siguranței zborului în aviația civilă și poate dispune măsuri privind autorizarea agenților aeronautici, inclusiv în activitatea de handling, adică de gestionare a bagajelor pe un aeroport.
Potrivit documentului citat, ”având in vedere unele reclamații privind infrastructura aeroportuară și serviciile oferite la Aeroportul Henri Coandă București (AIHCB), AACR s-a autosesizat și, în perioada 15.07-31.08.2019, a intensificat inspecțiile de supraveghere a activităților de handling”.
În urma procesului de supraveghere a activităților de handling de pe Aeroportul Otopeni, din perioada menționată, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a constatat, în principal, următoarele:
- Prezența constantă de resturi materiale (FOD - foreign object debris) pe suprafața de mișcare a aeroportului, constatări sesizate și în rapoartele de audit AACR anterioare.
-Personal insuficient pentru încărcarea/descărcarea și operarea/manipularea bagajelor (companiile RAS, MENZIES);
Echipamente neadecvate utilizate în activitățile de handling, respectiv grad avansat de uzură, întreținere necorespunzătoare, autobuze atipice (companiile RAS, MENZIES, UP LIFT, GLOBE GROUND).
- Spații de lucru, în zona de procesare a bagajelor, întreținute necorespunzător.
- Lipsa unei planificări documentate,adecvată;serviciilor de handling (MENZIES).
- Peste 1.600 de zboruri întârziate în luna Iulie 2019.
Autoritatea a ajus astfel la următoarele concluzii:
- lipsa unei infrastructuri adecvate a AIHCB pentru traficul existent;
- lipsa unei cultură organizaționale orientate spre calitatea serviciilor a tuturor agenților aeronautici (aeroport și agenții de handling);
- lipsa unei culturi organizaționale orientate spre conștientizarea personalului privind respectarea și implementarea reglementărilor
aplicabile a tuturor agenților aeronautici (aeroport și agenții de handling).
Ca urmare, la 27 septembrie 2019, arată documentul menționat, la sediul AACR, a avut loc o ședință la care au participat agenții aeronautici civili care desfășoară activități de handling pe aeroportul Otopeni, inclusiv reprezentanții acestuia din urmă, iar Autoritatea Aeronatutică Civilă a propus următoarele măsuri și termene:
1. Pentru agenții aeronautici de handling RAS, MENZIES, UP LIFT, GLOBE GROUND, TAROM și AIHCB - în calitate de agenți de handling:
- Stabilirea criteriilor de dimensionare cu personal a compartimentelor/ serviciilor cu atribuții operaționale, tehnice și de siguranță - până la 15 noiembrie 2019.
- Reinstruirea personalului privind reglementările aeronautice naționale referitoare la domeniul de activitate, procedurile operaționale și normele tehnice prevăzute, incluzând conștientizarea personalului cu privire la importanta respectăriî documentelor aplicabile pentru siguranța zborului - până la 15 noiembrie 2019.
- lmplementarea unui sistem de control și monitorizare a activităților autorizate și desemnarea persoanei/persoanelor responsabite pentru supravegherea menținerii condițiilor de autorizare - până la 15 noiembrie 2019.
2. Pentru AIHCB - în calitate de operator al aerodromului:
- Stabilirea cerințelor privind specificațiile tehnice și operaționale ale echipamentelor de handling uzate pe aerodrom de către agenții de handling - până la 15 noiembrie 2019.
-Reinstruirea agenților de handling privind regulile și procedurile de aerodrom, referitor la purtarea echipamentelor de protecție, fumat, FOD, standardele vehiculelor - până la 20 noiembrie 2019.
- Remedierea deficiențelor infrastructurii aferente echipamentelor de handling - până la 1 ianuarie 2020.
- Realizarea unei ședințe a comitetului utilizatorilor AIHCB pentru stabilirea de măsuri, termene și responsabilități cu privire la îmbunătățirea activităților de handling a bagajelor - până la 1 decembrie 2019. Potrivit documentului, la 13 noiembrie 2019, la sala D2-103 din extinderea Terminalului Plecări - AIHCB, chiar a avut loc o ședință a comitetului de handling, în cadrul căreia au fost discutate propunerile/observațiile agenților de handling.
În cele din urmă, ”constatând privind lipsa unei culturi organizaționale orientată spre calitatea serviciilor (...), AACR a dlspus ca măsură pentru AIHCB - în calitate de operator al aerodromulul -, introducerea de standarde de calitate pentru prestarea de servicii de handling la sol” - până la 1 ianuarie 2020.
Toate aceste măsuri, prevăzute a fi implementate până la finele anului 2019, ar fi trebuit astfel să evite problemele constatate de pasageri, la începutul noului an, pe aeroportul Otopeni.