Datele privind vânzările/livrările de autovehicule publicate de APIA arată discrepanțele majore dintre vânzări și înmatriculări. Dacă înmatriculările, așa cum arată statisticile oficiale ale Ministerului de Interne, au consemnat 11.744 de autoturisme în luna ianuarie, APIA a înregistrat doar 7.164 de autoturisme livrate.
Companiile care distribuie și vând autovehicule pe piața românească au raportat la APIA 7.164 de autoturisme livrate în ianuarie, cu aproape 5.000 mai puține decât volumul înmatriculărilor înregistrat la DRPCIV - MAI. Motivul cel mai important este, așa cum au arătat analizele Profit.ro la momentul publicării înmatriculărilor, aglomerația de la ghișeele de înmatriculări, cozile de la RAR și sărbătorile de iarnă, care au determinat românii să-și amâne înmatricularea pentru ianuarie.
Discrepanța tot mai mare dintre înmatriculări și datele de livrări ale APIA face într-o mare măsură irelevante statisticile, care nu mai reflectă aproape deloc evoluția pieței de autovehicule în timp real. Teoretic, livrările sunt cele care arată numărul vehiculelor cumpărate, facturate și livrate, însă faptul că o bună parte din acestea sunt re-exportate de companii private către dealeri din Germania sau Franța, face și aceste date la fel de imprecise.
Potrivit datelor APIA, producția de autovehicule de la Craiova a fost în ianuarie de 11.074 unități, ceea ce reprezintă un sfert din toată producția de anul trecut a Ford România și mai puțin de jumătate din producția Dacia de la Mioveni din ianuarie, care s-a ridicat, potrivit ACAROM, la 28.702 unități. În total, în prima lună din an, în România au fost fabricate aproape 40.000 de autovehicule, un volum mult mai bun decât ceea ce eram obișnuiți, și asta pentru că Ford EcoSport se fabrică într-un ritm mult mai bun decât B-Max.
Piața auto din România, din punct de vedere al livrărilor, s-a ridicat la 9.056 de vehicule, din care 7.164 de unități au fost autoturisme, cu 20,5% mai multe decît în ianuarie 2017. În ciuda creșterii, volumul total de livrări nu este unul ieșit din comun, fiind mai mic decât cel înregistrat în oricare din lunile anului trecut. De remarcat și faptul că vânzările de mașini din import au avut un avans mai bun decât al mașinilor autohtone, ceea ce înseamnă că Dacia pierde încă puțin din cota de piață la nivel local.
În clasamentul mărcilor, Dacia conduce în ianuarie cu 1715 unități, cu 15% mai multe ca anul trecut, urmată de VW, care a avut un rezultat mai slab, cu 10,5%, și de Skoda, în creștere cu 15%. Mercedes-Benz, Hyundai și Suzuki sunt mărcile cu cele mai mari creșteri în prima lună din an.
În ceea ce privește evoluția modelelor în ianuarie, avem o creștere substanțială la Logan, care a vândut cu 124% mai multe mașini ca în ianuarie 2017, fiind posibil ca volumul de 763 unități să fie susținut de achiziții de flote. Celelalte două modele de volum ale Dacia au avut evoluții diferite.
Duster a staționat în ianuarie, în pofida lansării pe piață a noii generații, în timp ce Sandero a scăzut față de anul trecut, fapt ce a permis modelului Skoda OActavia să devină al treilea cel mai vândut de pe piață. Creșteri foarte mari au avut modelele VW Golf și Jetta, dar și Ford Kuga.