Autoritățile și instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și subordonare, vor putea cumpăra autoturisme la un preț maxim de 23.000 euro, inclusiv TVA, față de pragul actual din lege, de 18.000 euro, inclusiv TVA, conform unui proiect adoptat de Parlament, prin vortul final al deputaților.
De ce este important: Legislația actuală interzice autorităților și instituțiilor publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, să achiziționeze autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cmc, iar prețul acestora nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 18.000 euro, inclusiv TVA.

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Doar instituțiile din domeniul apărării și ordinii publice, misiunile diplomatice sau companiile de stat pe profit, pot cumpăra automobile peste capacitatea cilindrică și prețul menționate, cu aprobare specială de la ministere sau Guvern.
Mai este interesant: În 2018, autoritățile și instituțiile publice au primit voie, prin lege, de la Guvern să cumpăre autoturisme electrice la un preț maxim de 35.000 euro, inclusiv TVA, cu condiția ca autovehiculele să fie achiziționate în cadrul programului Rabla Plus.

Cum limita de 18.000 euro datează din 2012, liberalii au elaborat, anul trecut, un proiect legislativ, anunțat atunci de Profit.ro, pentru majorarea acestui prag.
”Având în vedere faptul că, din anul 2012 și până în prezent, toate sectoarele esențiale ale României, dintre care și economia natională, au suferit schimbări importante, și avand în vedere evoluția ascendentă a prețurilor de achizitie în sectorul de piață al autoturismelor, pentru ca normativele de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice să corespundă realității economice este necesară o intervenție legislativă de modificare a valorii maxime de achiziție a autoturismelor pentru dotarea autorităților și instituțiilor publice”, arată iliberalii.

Este interesant că Guvernul Cîțu, care a înghețat anul trecut salariile în sistemul bugetar, a transmis atunci Parlamentului că susține majorarea prețului de achiziție, deși avertiza că adoptarea proiectului ar putea ”influența negativ ținta de deficit bugetar”, ”stabilitatea macroeconomică” și ”ratingul de țară”.

Inițial, proiectul prevede creșterea valorii maxime de achiziție a autoturismelor de cel mult 1.600 cmc de la valoarea de ”18.000 euro, inclusiv TVA” la valoarea de ”20.000 euro, inclusiv TVA”, cu argumentul ca autoritățile și instituțiile publice să achiziționeze ”autoturisme care să corespundă dotărilor aferente generației actuate de autoturisme, ale căror prețuri de achiziție nu mai corespund valorii maxime de achiziție stabilite anterior”.
În mod corespunzător, era propus ca instituțiile din domeniul apărării și ordinii publice, misiunile diplomatice sau companiile de stat vor putea depăși pragul de 20.000 euro, inclusiv TVA, pentru autoturisme peste 1.600 cmc cu aprobare specială.

În forma finală, modificatră și adoptată de deputați, limita maximă a prețului de achiziție, propusă inițial spre majorare doar cu 2.000 euro, a crescut cu încă 3.000 de euro, deci în total cu 5.000 de euro peste pragul legal actual.
Astfel că pentru autoturismele cu o capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cmc, prețul nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 euro, inclusiv, TVA calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție.

Este de remarcat că deși au majorat prețul maxim de achiziție, parlamentarii nu au impus norme obligatorii de poluare redusă pentru autovehiculele respective.
”Necesitatea înnoirii parcului auto al autorităților și instituțiilor publice, inclusiv al autorităților administrației publice locale, precum și necesitatea scăderii nivelului de poluare a autovehiculelor, prin achiziția unora noi, care, deși nu au zero emisii de noxe, sunt mai performante decât unele din cele deținute de autorităților și instituțiilor publice, inclusiv a autorităților administrației publice locale care au un grad de uzură ridicat,” arată aleșii.
Mai mult, parlamentarii au introdus adăugat Autoritatea Electorală Permanentă pe lângă instituțiile din domeniul apărării și ordinii publice, misiunile diplomatice sau companiile de stat pe profit, care pot cumpăra automobile peste capacitatea cilindrică și prețul menționate.