Cea mai ieftină mașină electrică din Europa, Dacia Spring, își va pierde o parte din avantajul de preț pe care îl avea pe piața auto din România, odată cu intrarea în vigoare a noii Ordonanțe 115, care promovează o serie de măsuri fiscale, dar va rămâne în continuare extrem de accesibilă, conform analizei Profit.ro.
Valoarea maximă a subvenției acordate nu va putea depăși 25.500 lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dacia Spring se va scumpi și va determina o creștere importantă a prețurilor și pe piața second-hand, ca urmare a faptului că ecotichetul acordat de Fondul de Mediu la achiziția unei mașini electrice nu va putea fi mai mare de 25.500 lei. Teoretic, asta înseamnă că prețul unui Spring va fi mai mare, dar în realitate va rămâne mai mic decât cel al unui vehicul cu benzină. Pentru versiunile superioare, diferența de preț ar putea crea probleme companiei.
Dacia nu a modificat încă prețurile promovate pe pagina mărcii, la câteva zile după publicarea în Monitorul Oficial a noilor măsuri fiscale introduse prin OUG 115/2023. Chiar și așa, conform prețurilor de listă afișate, cel mai afectat va fi modelul Spring, electric, care se întoarce la prețurile de listă pe care marca le-a publicat pe site-ul propriu.
Versiunea cea mai ieftină costă 20.800 de euro, dar mașinile aflate pe stoc au prețuri cu discount, mai mici cu până la 2.700 de euro. O mașină cu motor de 45 CP, cu livrare din stoc, este vândută cu 18.100 de euro, iar cu achiziție prin Rabla actual ar putea fi cumpărată cu 9.050 de euro. Numai că Programul Rabla nu mai beneficiază de fonduri în acest moment, ultima sesiune extraordinară fiind epuizată, astfel că prețul Rabla afișat rămâne doar o fantezie.
Prima sesiune Rabla Plus care va începe este cea din primăvara anului viitor. La acel moment, vor fi valabile subvențiile introduse prin noua ordonanță a măsurilor fiscale, care limitează la 25.500 de lei suma acordată pentru mașini electrice, adică exact jumătate din valoarea din 2023. Asta înseamnă că reducerea de care vor beneficia clienții români va fi de numai aproximativ 5.100 de euro.
Prețul de achiziție va crește astfel la 13.000 de euro, de la 9.050 de euro, pentru modelul cu reducere, sau 10.400 de euro, la prețul de listă, însă modalitatea de aplicare a subvenției va fi stabilită abia la momentul respectiv, prin ordin de ministru.
CITEȘTE ȘI Tesla Model 3, respins în Europa și în SUA de la subvenții, riscă să dispară pentru a lăsa locul lui Model 2Versiunea cea mai scumpă a Daciei Spring, numită Extreme, care acum are preț de listă 23.150 de euro, beneficiază de unele discounturi pentru mașinile aflate pe stoc și de un preț Rabla de 10.410 euro, care în acest moment nu mai are corespondent în realitate. Începând din 2024, prețul de achiziție pentru o mașină cu discount, care azi este de 20.820 euro, va fi de 15.720 euro, fără unele echipamente opționale, ceea ce înseamnă că prețul ei va ajunge la nivelul unui Sandero/ Logan.
Odată cu creșterea prețurilor de achiziție pentru mașinile noi, este inevitabilă o creștere a prețurilor pe piața de mașini rulate, care este direct dependentă de prețurile de listă. Dacă în prezent un automobil Dacia Spring aproape nou se vinde cu 10.000 - 13.000 de euro, prețul acestuia va crește corespunzător cu 1.000 - 2000 de euro, în funcție de vechime, motor și număr de kilometri. Dealerii Dacia au cumpărat în acest an, prin programul de trade-in, mașini Spring din 2022, cu aproximativ 9.000 de euro.
Noile valori ale tichetelor din cadrul Rabla și Rabla Plus aduc o reducere la jumătate pentru mașinile electrice și hibrid, dar păstrează un total de 7000 de lei pentru Rabla Clasic, folosit pentru achiziția de mașini cu motoare cu combustie, adică aproximativ 1.400 de euro. Inițial, proiectul OUG reducea la 3.500 de lei și tichetele Rabla Clasic, în timp ce ecotichetele Rabla Plus erau reduse la 10.000 de lei.