SUV-ul Dacia Duster, produs în România, la Mioveni, a fost inclus deja de jurnaliștii britanici de la Autocar într-un clasament al celor mai bune mașini 4x4 și off-road ale anului 2023. Dincolo de prețul său, mașina românească este considerată „suficientă pentru a aborda zonele sălbatice”.
Jurnaliștii au alăturat modelul lângă nume grele ale industriei auto, din segmentul off-road. Dacă Land Rover Defender, Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz G Class sau proaspăt lansatul model Ineos Grenadier sunt automobile recunoscute unanim de specialiști drept cele mai bine echipate mașini pentru a rula în afara șoselelor, pe teren accidentat, ele având și prețuri pe măsura tehnologiei de care dispun, Duster este considerat mai degrabă un SUV de șosea și prea puțini îi iau în considerare capacitățile off-road.
Evident, doar versiunile cu tracțiune AWD sunt capabile să ruleze în zone dificile, și una dintre condițiile necesare, dar nu suficiente, este și echiparea cu anvelope corespunzătoare.
CITEȘTE ȘI VIDEO Podul de la Brăila, "Golden Gate-ul" României, traversat în doar 2 minute cu mașina„Nu este la fel de ieftin pe cât a fost (acum nu există o versiune Access entry-level cu tracțiune integrală), dar cu puțin sub 21.000 de lire sterline pentru Expression dCi 115 4x4 este încă accesibil, indiferent de tipul de vehicul căutt (vă veți chinui să obțineți un supermini specificat în mod similar pentru acea sumă în zilele noastre)”, își încep descrierea brtianicii, care au poziționat Duster pe locul 10 între cele mai bune mașini 4x4 și off-road.
În ce privește capacitățile de a rula în afara șoselelor asfaltate, opinia englezilor estă că „nu este la fel de cuprinzător specificat ca celelalte din această listă, dar obțineți suficient pentru a putea aborda sălbăticia cu încredere.
Sistemul de tracțiune integrală vă permite să alegeți tracțiunea față pentru șosea, un mod Auto care cuplează rapid axa din spate atunci când detectează patinarea roților sau „Lock”, care setează împărțirea cuplului la 50:50 pentru cea mai bună tracțiune off-road.
CITEȘTE ȘI FOTO Explozie la o navă aflată în Șantierul Naval MidiaExistă, de asemenea, o treaptă de viteză mai scurtă pentru urcarea pantelor abrupte și Hill Descent Control pentru coborâre. Iar sistemul de infotainment are o busolă și un altimetru, astfel încât să știi unde mergi și dacă ești pe cale să te răstorni.
Cu toate acestea, cele mai bune atribute off-road ale lui Duster sunt garda la sol decentă și o greutate relativ mică, permițându-i să treacă în vârful degetelor peste unele obstacole care ar scufunda rivalii grei”.
Dacia Duster are sub caroserie o versiune simplificată a tehnologiei All Mode 4x4 dezvoltată de Nissan, care îi asigură aceste performanțe off-road, cu ajutorul unui mic computer ce controlează tracțiunea celor patru roți. Motorul diesel 1.5 dCi, care va dispărea pe viitoarea generație, a fost și el apreciat de pasionații off-road, pentru performanțele sale potrivite pentru greutatea mașinii.
CITEȘTE ȘI VIDEO Grindeanu, entuziasmat de cum lucrează Umbrărescu la Autostrada Moldovei. Primii kilometri de asfaltBritanicii mai spun că Duster 2 se simte „mai modernă și mai compactă decât predecesorul”, dar și că „direcția este precisă, controlul caroseriei bun și are aderență mai mult decât suficientă”, dar și că „suspensia ușoară și lungă combinată cu anvelope de profil înalt, vă permit să abordați denivelările și gropile cu o încredere rară”. Chiar și așa, articolul precizează că Duster „se simte și mai bine pe șosea”.
Cea mai bună mașină 4x4 din 2023, după opinia celor de la Autocar, este Land Rover Defender, ultima generație a unui model care a reprezentat pentru decenii simbolul automobilelor off-road. Pe locul al doilea se află un alt simbol, de data aceasta american, Jeep Wrangler, o mașină făcută, prin definiție, pentru a rula în teren accidentat.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Istanbul - VIDEO & FOTO Ford a prezentat, în premieră, primul automobil electric fabricat în RomâniaPe locurile următoare sunt alte automobile cu o istorie bogată în off-road: Toyota Land Cruiser, o adevărată navă-amiral a călătoriilor pe drumuri sălbatice, Merceds-Benz G-Class, reprezentarea luxului în off-road, apoi Discovery, celălalt model Land Rover, cu mai puține performanțe, dar destul de apreciat pentru tehnologia de care dispune.
Pe locul șase este menționat Ineos Grenadier, un automobil născut în ultimii doi ani, din ambiția unui om de afaceri supărat pe dispariția originalului Defender, de la care a preluat conceptul, iar pe locul șapte se află Ford Ranger Raptor, un pick-up care ar putea să fie apreciat, la fel de bine, drept cel mai bun automobil off-road din această listă.
CITEȘTE ȘI Mercedes-Benz, obligată să recheme 20.000 de mașiniDe la locul opt în jos sunt trei modele mult mai accesibile, dar cu calități dovedite în teste. Suzuki Jimny vine cu cea mai nouă generație, una care amintește mult mai bine de vechiul Vitara, oferind pe o structură clasică cu șasiu o cutie cu reductor, potrivită pentru off-road.
Pe locul nouă apare surprinzător un automobil sud-coreean, Ssang Yong Rexton, modelul cu care marca a încercat să iasă din zona insolvenței și care, potrivit testelor, este unul reușit, având de asemenea un șasiu de tip scară, tipic pentru off-roadere, șapte locuri și un motor de 200 de cai-putere.
Ultima pe listă, Dacia Duster poate fi considerată cea mai potrivită alegere pentru cei care nu dispun de un buget considerabil, așa cum este cazul pentru mașinile din prima parte a clasamentului.