Marca Dacia trece prin stări diferite, de la o țară la alta, în funcție de condițiile din piață și de felul în care sunt primite noutățile mărcii. Dacă în Franța Dacia a reușit să depășească media de creștere a pieței, în luna mai, în Spania abia a prins 4,8% creștere, pe o piață care s-a triplat, relevă date analizate de Profit.ro.
Spaniolii au revenit în showroom-uri în luna mai, așa arată datele statistice publicate pentru luna mai, cu un volum de 95.403 unități, de aproape 3 ori mai multe față de mai 2020 (+177,8%), când țara era încă sub restricțiile pandemiei. Și dacă anul trecut Dacia suferea cot la cot cu restul industriei auto, acum marca românească pare nu reușește să convingă spaniolii, cu noile modele lansate în 2020, Sandero și Sandero Stepway.
În plus, față de Franța, în Spania Dacia are și noul Logan, care a fost retras de pe cele mai multe piețe europene. Volumul înregistrat în mai de Dacia se ridică la doar 2.369 de unități, cu doar 100 de automobile în plus față de mai 2020, în plin lockdown. Până acum, cu avansul câștigat în primele luni ale anului, Dacia are un volum înmatriculat de 12.298 autoturisme, pe piața din Spania, față de 10.239 câte avea în 2020, în perioada similară. Este o creștere de numai 20%, pe o piață care a crescut cu 40%.
Celelalte mărci au profitat la maxim de această relansare a vânzărilor, multe dintre ele raportând creșteri cu trei cifre: SEAT, Skoda, Kia, au înregistrat peste 300% creșteri în mai, VW, Opel, Citroen, peste 200%, și aproape toate celelalte au avut peste 100% avans. După cinci luni, creșterile au două cifre la aproape totți constructorii, însă există și situații unde vorbim despre scădere: Mitsubishi, de exemplu, care trece printr-o perioadă nefastă, în care a decis să se retragă cu unele modele de pe piață, sau Smart, care și-a retras toate automobilele cu combustie și încearcă acum să intre pe piață cu modele electrice.
Situația modelelor Dacia nu este una fericită, existând posibilatatea ca livrările noilor modele să fie afectată de criza semiconductorilor. Sandero a înregistrat 962 de unități înmatriculate în mai, în scădere cu 38% față de anul trecut, în timp ce Logan, cu doar 73 de exemplare, a scăzut cu 18%. Pe plus sunt Duster, cu 958 de unități și o creștere cu 87%, dar și, surprinzător, Lodgy, cu 285 de exemplare și un avans de 216%. După cinci luni, Sandero are un avans mic, de numai 3,6% față de anul trecut, în timp ce Logan a pierdut 65% din clienți.
În aceste condiții nu este de mirare că niciunul din modelele Dacia nu se mai află în top 10 al celor mai vândute mașini din Spania, un top în care Sandero strălucea în 2020, depășind inclusiv vedeta națională, SEAT Leon. În acest moment, liderul pieței este SUV-ul SEAT Arona, care domină vânzările, depășind atât Ibiza, cât și Leon.