Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să recupereze de la șoferii care furnizează servicii de taximetrie în regim Uber taxele și impozitele datorate pentru veniturile încasate anul trecut, începând deja demersurile de colectare, după ce a cerut la Uber Olanda documentele cu informații detaliate despre cursele efectuate, însă ar putea confisca toate veniturile pentru că acestea nu au fost declarate, a anunțat vineri Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Patronatul afirmă că în ultimii doi serviciile de ride sharing au luat amploare prin regimul Uber, dar și prin sistemul Bla-Bla Car, de transport de persoane în țară, făcând concurență neloială transportatorilor de linie, scrie News.ro.
Reprezentanții COTAR mai susțin că șoferii s-au îmbogățit peste noapte, pentru că n-au respectat prevederile legale, de taxe, ITP, impozite sau garanții, pe care le plătesc, obligatoriu, transportatorii legali.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În aceste condiții, ANAF a cerut firmei Uber, din Olanda, lista detaliată cu toți utilizatorii, cu toate cursele operate în 2015, rute, distanțe și încasări, precizează COTAR.
Patronatul susține că încă de joi, 24 noiembrie, ANAF a trimis către birourile de colectare a taxelor locale aceste liste cu persoane și încasări, pentru a se aplica legea.
În opinia transportatorilor rutieri autorizați, afacerile care păreau atât de bănoase vor deveni cele mai păguboase activități, dacă ANAF va confisca sumele integral.
"Listele primite de ANAF din Olanda arată că au funcționat în regim Uber atât persoane fizice, cât și firme. Încasările anuale sunt uriașe. O singură persoană din Sectorul 6 al Capitalei a avut încasări la UBER de peste 60.000 de lei, în 2015. Sunt deja două probleme: Fiscul va cere taxele și impozitele datorate statului, pentru aceste venituri, însă, al doilea aspect este că sunt venituri nedeclarate și, dacă ne luăm după legile în vigoare, pe o activitate neautorizată, statul ar trebui să confiște toate sumele încasate”, a afirmat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.
Dacă ANAF va considera că legea trebuie aplicată prin confiscarea integrală a veniturilor nedeclarate, pentru o activitate neautorizată, toți șoferii care au făcut transport în sistem Uber și Bla-Bla Car vor fi buni de plată și își vor da seama că, practic, au făcut transport gratuit, pe banii lor, mai susține patronatul.
De partea cealaltă, reprezentanții Uber precizează că serviciul Uber în România este 100% digital și fiscalizat, iar toți partenerii din România colaborează cu Uber printr-o entitate fiscală, pasagerii primind o factură fiscală după fiecare cursă.
"Partenerii Uber sunt contractori independenți și sunt responsabili pentru achitarea taxelor. Circumstanțele fiecăruia sunt diferite - numai ei pot ști care sunt veniturile din alte surse și care sunt costurile deductibile. Pentru a facilita declararea câștigurilor, Uber oferă partenerilor o situație detaliată a veniturilor generate prin platforma Uber. În plus, am încheiat un parteneriat cu o companie de consultanță fiscală locală pentru a oferi tuturor partenerilor consiliere financiară independentă cu privire la modul în care ar trebui să declare veniturile din Uber. De asemenea, suntem deschiși să colaborăm cu autoritățile - așa cum facem în Estonia și Suedia - pentru a dezvolta metode moderne, digitale care simplifică declararea veniturilor pentru persoanele care desfășoară activități independente", transmit reprezentanții companiei.
Uber are la ora actuală peste 140.000 de utilizatori înregistrați în România. Serviciile Uber sunt disponibile în București, Cluj, Brașov, iar de miercuri și în Timișoara.
Comanda unei curse Uber se face prin alegerea destinației în cadrul aplicației Uber de Android și iOS, iar plata se realizează cu cardul înregistrat în aplicație.
Ca și în alte regiuni ale lumii, Uber nu a scăpat nici în România de acuzațiile de concurență nelegală. Cel mai grav incident a avut loc la Cluj, unde patru șoferi Uber au fost amendați cu câte 25.000 de lei și li s-au reținut plăcuțele de înmatriculare. Uber a acuzat atunci autoritățile de abuz și a contestat decizia în instanță.