La momentul achiziției uzinei din Craiova, o sumă importantă, aproape 500 de milioane de euro, a fost menționată în contract ca obligație de investiție asumată de Ford Otosan, pentru următorii trei ani. După un an, prima etapă a fost încheiată, iar fabrica și-a crescut capacitatea la 250.000 de vehicule anual.
După aceste aproape 500 de milioane de euro investite, Ford Otosan a prezentat, la mai puțin de un an de la achiziția uzinei românești, și primul rezultat al echipei de ingineri și designeri care au lucrat pentru a aduce un nou automobil la Craiova: E-Transit Courier este primul automobil electric de serie fabricat în România. A fost prezentat acum, în premieră mondială, la Istanbul, acolo unde Profit.ro a fost prezent pentru a vedea pe viu mașina dezvoltată de Ford Otosan în centrul său R&D.
Ford Otosan nu este o simplă subsidiară Ford, ci o companie cu o poziție solidă pe piață, listată pe bursă, în care ambii acționari principali, Ford și Koc Holding, au un cuvânt de spus. Atunci când a cumpărat uzina din Craiova, pentru a produce acolo noua generație Courier, Otosan și-a asumat și investiții de aproape jumătate de miliard de euro, pentru a pregăti uzina, care urmează să asambleze nu mai puțin de șase modele diferite de automobile, precum și o combinație inedită: trei modele cu combustie și trei cu motorizare electrică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Cei de la Ford au avut ideea, am discutat despre designul, producția, dezvoltarea noii generații Courier și despre faptul că capacitățile din Turcia vor fi ocupate 100% cu noul Transit de o tonă și cu cel de două tone. Așa s-a ajuns la Craiova, prima dată s-a discutat să fie produs acolo, apoi s-a mers pe ideea să preluăm fabrica în totalitate”, spune Guven Ozyurt, directorul general al Ford Otosan.
Suma exactă asumată prin contractul de achiziție a fost de 490 de milioane de euro, bani necesari pentru pregătirea producției celor patru versiuni Courier, două cu combustie, două electrice, precum și a versiunii electrice a SUV-ului Puma.
„Investiția este în curs de derulare, deocamdată este doar prima fază (n.r. lansarea producției Transit Courier cu combustie). A doua fază este electrificarea, apoi electrificarea Puma, a treia fază. Puma trebuie de asemenea să fie actualizat, e nevoie de timp pentru finalizare”, a precizat cel care coordonează acum din Istanbul activitatea de la Craiova.
CITEȘTE ȘI Dosarul CFR Marfă din 2017 – DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane. Gruparea a vândut peste 2.400 de vagoane ca fier vechi, deși acestea erau oțel și fier vechi specialȘi Josephine Payne, președinta Ford Otosan Romania, a confirmat la rândul său că fabrica și-a crescut capacitatea de producție în urma primei etape a investițiilor Ford Otosan.
„A fost aproape finalizată investiția, mai sunt foarte puține elemente de instalat, câteva detalii. Suntem aproape gata de producție, am fabricat deja primele prototipuri. Oamenii s-au pregătit pe noul model, l-au văzut în spații speciale, pentru a păstra secretul”, spune aceasta.
Anul trecut, Ford Craiova a produs aproape 200.000 de automobile, iar la momentul la care toate modelele vor intra în fabricație ar trebui să ajungă la 272.000 de unități anual.
Directorul Otosan arată că pentru acest prim proiect au fost atrași deja opt furnizori noi la Craiova, care își vor extinde afacerile în acest fel, iar alții vor mai veni, în timp. „Toată industria auto este în transformare. Ford își extinde amprenta și la fel și baza de furnizori se schimbă”, spune Guven despre relația cu furnizorii de componente care vin lângă uzină.
Deja se gândește la faptul că poate atrage noi furnizori sau chiar să extindă fabrica pentru a produce mai multe vehicule, dacă va fi cazul. Un lucru este însă cert: Ford Otosan nu va produce celule de baterii, așa cum fac alți constructori auto.
CITEȘTE ȘI Șoferii care nu își plătesc amenzile în termen de 60 de zile de la primirea lor ar putea să rămână fără permisul de conducere„Nu suntem interesați de celule, este o categorie specială. E un domeniu de care se ocupă companii din China, din Coreea de Sud, sunt start-up-uri precum Northvolt. Vom putea să ne extindem activitatea de asamblare a bateriilor, dar nu ne gândim să mergem în zona de producție de celule”, indică directorul.
O altă certitudine este și faptul că, deocamdată, fabrica din Craiova nu va avea o unitate proprie de asamblare a bateriilor pe baza celulelor ce vor fi importate de la SK din Ungaria, însă pe viitor ar putea fi o opțiune, după cum a mai spus Guven Ozyurt.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Istanbul - VIDEO & FOTO Ford a prezentat, în premieră, primul automobil electric fabricat în RomâniaJosephine Payn, cea care conduce direct uzina Ford Otosan din Craiova, a confirmat faptul că noile modele electrice care vor fi produse în fabrica din România vor importa bateriile: „Pot să vă spun că nu vom cumpăra baterii de la LG, ci de la SK din Ungaria. Nu vă pot comunica tipul de chimie a bateriei la acest moment, dar vom anunța ulterior acest lucru”.
Josephine este în continuare nemulțumită de calitatea căilor de transport, indiferent de tipul acestora.
„S-a îmbunătățit mult transportul pe șosea, avem deja un segment de drum foarte bun, încă unul urmează, este în lucru. Vedem progrese. Așteptăm îmbunătățiri spre est, spre vest, la Lugoj, conexiunea între Pitești și Sibiu, unde se pierde mult timp.
CITEȘTE ȘI FOTO Primele Renault 5 ies camuflate pe șoseleDin păcate, nu vedem niciun progres pe calea ferată, care este critică pentru noi.
La fel de important este portul Constanța. Noi transportăm foarte multe mașini cu vaporul, în Turcia sau în Spania, iar portul Constanța s-a aglomerat foarte mult din cauza războiului din Ucraina”.