Aflat la Paris, unde Dacia a prezentat în premieră modelul Bigster, alături de celelalte automobile ale mărcii, Mihai Bordeanu, șeful acestei mărci în regiunea Europa de Sud-Est, a discutat cu jurnaliștii prezenți la standul brandului românesc despre toate noutățile prezentate, dar și despre evoluția fabricii pe care o conduce în România. Printre subiectele atinse a fost și creșterea prețului la energie în țara noastră, acesta fiind de altfel unul dintre marile costuri ale unui constructor de mașini.
Mihai Bordeanu, director general al Dacia în regiunea de sud-est, consideră că România se confruntă cu o pierdere a competitivității, care vine atât din creșterea prețului la energia electrică, peste prețurile practicate în vestul Europei, dar și din alte cauze, inclusiv creșterile salariilor, inflație, lipsa de predictibilitate.
„România devine din ce în ce mai puțin competitivă din mai multe motive: avem costuri mari cu energia, avem inflație, costuri tot mai crescute cu salariile, n-avem predictibilitate financiară. Se adună prea multe lucruri negative pe lista celor care vor să investească în România. De ce ar trebui să investesc aici? Sunt și lucruri pozitive, desigur. De exemplu infrastructura rutieră și feroviară care crește în ritm accelerat”.
Una dintre cauzele acestei pierderi de competitivitate este energia electrică, despre care Bordeanu spune că s-a scumpit peste nivelurile din țările occidentale.
„În România, energia este mai scumpă ca în vestul Europei. Există în prezent discuții și stăm în legătură cu Ministerul Energiei pentru optimizarea achiziția de energie pentru consumatorii industriali, nu doar pentru Dacia, ci și pentru alți consumatori de energie din țară”, spune Bordeanu, care amintește că Dacia nu are în acest moment probleme cu energia.
„Noi avem un contract pe termen lung cu un furnizor cunoscut din România și nu avem, deocamdată, o problemă cu achiziția de energie. Discuția despre achiziție o facem anual. Am avut contractul anterior până în iunie și s-a desfășurat firesc, cu cerere și ofertă. Prețurile au crescut, ca la orice alt produs din România, dar e o negociere acolo. Am semnat contractul la prețul convenit”, spune șeful Dacia.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Paris - Luca de Meo, șeful Renault: Sunt îngrijorat pentru 2025. Ne vor forța să facem lucruri pe care n-ar trebui să le facem. Să tăiem producția de mașini cu combustie!El însă pune accent pe ideea necesității creșterii competitivității României, care ar putea să aducă noi investitori. „Cred că am avea mult de câștigat dacă ne-am așeza toți la masă și am încerca să găsim răspunsul la întrebarea «ce e de făcut pentru ca România să fie mai competitivă?».
E clar că avem nevoie de industria auto. Dacă acum avem doar doi producători, de ce să nu avem trei? Ani buni ne-a lipsit infrastructura și a fost motivul invocat cel mai des. Acum pare că vom avea infrastructură. Trebuie să câștigăm competitivitate, nu să pierdem”, a mai spus Mihai Bordeanu, managing director Dacia South East Europe și Country Head România.