Compania Națională Aeroporturi București speră să revină pe profit, dar introduce și șomajul tehnic

Compania Națională Aeroporturi București speră să revină pe profit, dar introduce și șomajul tehnic
scris 28 apr 2021

Compania Națională Aeroporturi București, care administează cele două aeroporturi ale Capitalei, speră să revină pe profit în acest an, după pierderile de 136,1 milioane lei din 2020, și să atingă venituri totale de 540,14 milioane lei, potrivit unui proiect de Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 al companiei, publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

"Compania Națională Aeroporturi București a înregistrat la 31 decembrie 2020 un rezultat brut negativ în valoare de 136,1 milioane lei și nu a înregistrat plăti restante CNAB a programat pentru anul 2021 un rezultat brut pozitiv în valoare de 207.390 lei  și nu a estimat plăți restante", arată nota de fundamentare.

Urmărește-ne și pe Google News
Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III) CITEȘTE ȘI Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III)

Veniturile estimate pentru anul 2021 indică o creștere față de cele preliminate în anul 2020 cu 31,25%, fiind susținute de evoluția ascendentă a traficului aeroportuar, care a fost estimat în creștere cu 53,28% față de valoarea realizată în anul 2020, în condițiile menținerii tarifelor aplicate în cursul anului 2020, scrie News.ro.

Ponderea veniturilor din activitatea de bază, în veniturile totale, corelate direct cu traficul aerian, este de 81,41% și au fost estimate, în creștere cu 47,74% față de anul precedent.

"Creșterea veniturilor aeronautice (activitatea de bază) în anul 2021, comparativ cu anul 2020, cu 47,74%, este rezultatul influenței modificării preponderent favorabile a indicatorilor fizici de trafic. Aceste venituri corespund tarifelor încasate pentru prestarea de servicii aviatice atât pentru linii aeriene cât și pentru pasageri. Alături de activitatea de bază, Compania Națională Aeroporturi București desfășoară o serie de activități ce generează venituri non-aeronautice, a căror pondere în veniturile totale este de 18,31%. Veniturile non-aeronautice cuprind în principal venituri obținute din închirieri spații și terenuri, activitatea de protocol, marketing publicitate, venituri din parcare și utilități", arată documentul.

Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer CITEȘTE ȘI Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer

CNAB își propune în cadrul proiectului de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2021 să realizeze cheltuieli totale de 539,9 milioane lei, în scădere cu 1,41 % față de cele preliminate pentru anul 2020.

"Scăderea cheltuielilor totale cu procentul de 1,41% se datorează în principal măsurilor implementate de Compania Națională Aeroporturi București pentru eficientizarea activității aeroportuare, în contextul generat de pandemia de COVID-19 și de situația financiară dificilă rezultată ca urmare a restricțiilor de călătorie impuse pentru a limita răspândirea virusului", se menționează în raport.

Cheltuielile pentru investiții estimate pentru anul 2021 vor fi în scădere față de cele realizate la 31 decembrie 2020 cu 64,06%, în sumă de 206,3 milioane lei.

Bugetul de venituri și cheltuieli a fost elaborat pe o prognoză privind traficul aerian, în creștere cu 53,28% față de cel realizat în anul 2020.

"La întocmirea proiectului de buget de venituri și cheltuieli pentru perioada 2021 – 2023, Compania Națională Aeroporturi București a abordat o strategie prudentă prin estimarea veniturilor totale aferente anului 2021 pentru aproximativ  90% din numărul de pasageri aferent scenariului mediu de trafic aerian, conform prognozelor Consiliului Internațional al Aeroporturilor (Airport Council International) și anume, pentru 6.850.000 pasageri. Acest număr reprezintă aproximativ 47 % din nivelul realizat în anul 2019", mai arată proiectul.

Numărul de personal programat la finele anului 2021 (1.516 salariați) va ramâne același cu cel programat la finele anului 2020. Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat, în anul 2021 scade cu 15,69% față de cel realizat în 2020, la 10.587 lei.

Creanțele restante pentru anul 2021 au fost estimate în scădere cu 64,98% față de cele realizate în anul 2020, la 15 milioane lei.

În plus, Consiliul de Administrație al CN Aeroporturi București S.A. CNAB) a mandatat conducerea executivă să demareze procedurile legale de implementare a șomajului tehnic la nivelul companiei, după ce negocierile cu sindicatul privind varianta optimă de acțiune până la redresarea traficului aerian și, implicit, a veniturilor companiei, au eșuat.

Argumentele CNAB în favoarea necesității unor soluții optime până la redresarea traficului aerian sunt:

- Măsurile restrictive impuse, atât de autoritățile române cât și de cele din majoritatea țărilor lumii, pentru limitarea pandemiei cu virusul SARS-COV-2 au condus la scăderea drastică a traficului aerian de pasageri din 2020 cu 70% față de 2019, și cu 75% în primul trimestru din 2021 față de primul trimestru din 2020.
-  În aceste condiții, Conducerea Companiei a luat o serie de măsuri de optimizare a costurilor, dintre care enumerăm reducerea cheltuielilor cu personalul prin nebugetarea unei sume de 35.12 milioane lei, renegocierea contractelor cu terții (2.1 milioane euro), reducerea cheltuielilor cu parcul auto etc. Aceste măsuri însă s-au dovedit a fi insuficiente pentru echilibrarea situației financiare, cheltuielile fixe ale unui aeroport de talia celui din Otopeni, care a trebuit menținut deschis permanent, fiind ridicate.
-. Impredictibilitatea măsurilor restrictive aplicate de mai multe țări, în special din Europa – principala destinație de călătorie aeriană din România -, a făcut ca revenirea traficului de pasageri să fie mult mai lentă decât cea așteptată, ceea ce a condus la agravarea situației financiare a CNAB, la finalul primului trimestru înregistrându-se un deficit al veniturilor prognozate de aproximativ 21 milioane lei.

Reprezentanții companiei precizează că, dată fiind situația, au fost demarate negocieri cu reprezentanții salariaților pentru a se stabili varianta optimă de acțiune până la redresarea traficului aerian și, implicit, a veniturilor companiei, fiind propuse atât Consiliului de Administrație, cât și sindicatelor, două scenarii de reducere a cheltuielilor de personal.

Un prim scenariu prevedea mai multe variante de reducere a programului (Kurz Arbeit) sau șomaj tehnic, iar cel de-al doilea scenariu prevedea, pe lângă reducerea cheltuielilor cu bunuri și servicii, încheierea unui acord cu organizațiile sindicale pentru neplata unor drepturi salariale prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă și în Contractele Individuale de Muncă, limitat la exercițiul bugetar al anului 2021. În cel de-al doilea scenariu, conducerea Companiei se angaja să nu ia măsuri suplimentare care să afecteze personalul, respectiv șomaj tehnic sau restructurări.

”Întrucât, până la data de 27 aprilie a.c., nu  s-a ajuns la un acord cu sindicatele din Companie, privind aplicarea celui de al doilea scenariu, Consiliul de Administrație a mandatat conducerea executivă să demareze procedurile legale de implementare a șomajului tehnic la nivelul CNAB”, menționează compania.

viewscnt
Afla mai multe despre
compania națională aeroporturi bucurești